16.7.2016 Ajoneuvot Koeajo: Zero SR13 -sähkömoottoripyörä – äänetön muttei lälläri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Zero SR13 -sähkömoottoripyörän suorituskyky vetää vertoja tehokkaimmille nakupyörille. Käyttökustannukset ovat perinteisiä moottoripyöriä alhaisemmat, mutta hankintakustannus korkeampi. Vaihdepolkimen ja kytkinkahvan puuttuminen tekevät Zeron ajamisesta helppoa. Liikkeelle lähdetään yksinkertaisesti kaasukahvaa kääntämällä. Vaikka vaihteettoman sähkömoottoripyörän ajaminen on yhtä helppoa kuin variaattorivetoisen skootterin, niin lälläripyörä ei Zero missään tapauksessa ole.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySporttipyörän suorituskykyKiihtyvyydeksi nollasta sataan luvataan 3,3 sekuntia. Äänen ja vaihteiden puuttumisen takia suorituskyvyn arviointi takapuolituntumalla on vaikeaa. Sport-ajotilassa Zero vastaa viipymättä kaasukahvan liikkeisiin ja suorituskyky on huikea. Kiihtyvyys on kuminauhamainen. Zero ei nosta eturengasta ilmaan ja muutenkin se tuntuu pysyvän hyvin hallinnassa. Eco-ajotilassa kaasunvaste on viipyilevämpi ja suorituskyky vaisumpaa. Huippunopeudeksi luvataan 164 kilometriä tunnissa, ja koeajon perusteella se näyttää toteutuvan myös käytännössä.Ajamisen helppoutta lisää Zeron keveys. 188 kilon painon ohella pyörivien massojen vähäisyys tekee ajotuntumasta lähes satapiikkimäisen kevyen. Keveys, äänettömyys ja vaihteettomuus saavat yhdessä aikaan erikoisen ”ongelman”, ajaminen on niin helppoa että siihen on vaikea keskittyä.Showan valmistama jousitus on pehmeähkö. Arkikäytössä se tarkoittaa mukavuutta. Etujarrun teho ja tuntuman keveys vetävät vertoja sporttipyörien jarruille. Lisäksi Zero kerää jarrutusenergian talteen. Perinteisen polttoainetankin paikalla on säilytyslokero, johon mahtuu vaikkapa latausjohto tai sadevarusteet, lompakko ja puhelin.Jopa yli 200 kilometriä ”tankillisella”Valmistaja lupaa toimintamatkaksi yhdellä latauksella maantiellä 130 kilometriä ja kaupungissa peräti 259 kilometriä. Toisin kuin polttomoottorikäyttöiset ajoneuvot, sähkömoottoripyörä on siis taloudellisimmillaan kaupunkiajossa.Akun lataamisen keskihinta on noin 1,20 euroa. Vakiolaturilla latausaika on 8,4 tuntia, mutta pikalaturilla vain 2,1 tuntia. Moottori on huoltovapaa eikä Zerossa ole vaihteistoa eikä siten vaihteistoöljyäkään, joten huoltokohteiksi jäävät lähinnä renkaat, jarrupalat ja toisiovetohihna. Käyttökulut ovat selvästi tavallisia moottoripyöriä alhaisemmat. Yli 20 000 euron hankintahinta puolestaan on vastaavaa polttomoottorikäyttöistä moottoripyörää korkeampi. Mitä enemmän ajat, sitä enemmän säästät. Zero SR13 Hinta: 20 996 € Teho: 50 kW (67 hv) / 400 r/min Vääntö: 144 Nm Mitat: istuinkorkeus 807 mm, paino 188 kg Rengaskoko: edessä 110/70-17, takana 170/70-17 Huippunopeus: 164 km/h Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija