16.7.2016 Ajoneuvot Koeajo: Zero SR13 -sähkömoottoripyörä – äänetön muttei lälläri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Zero SR13 -sähkömoottoripyörän suorituskyky vetää vertoja tehokkaimmille nakupyörille. Käyttökustannukset ovat perinteisiä moottoripyöriä alhaisemmat, mutta hankintakustannus korkeampi. Vaihdepolkimen ja kytkinkahvan puuttuminen tekevät Zeron ajamisesta helppoa. Liikkeelle lähdetään yksinkertaisesti kaasukahvaa kääntämällä. Vaikka vaihteettoman sähkömoottoripyörän ajaminen on yhtä helppoa kuin variaattorivetoisen skootterin, niin lälläripyörä ei Zero missään tapauksessa ole.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySporttipyörän suorituskykyKiihtyvyydeksi nollasta sataan luvataan 3,3 sekuntia. Äänen ja vaihteiden puuttumisen takia suorituskyvyn arviointi takapuolituntumalla on vaikeaa. Sport-ajotilassa Zero vastaa viipymättä kaasukahvan liikkeisiin ja suorituskyky on huikea. Kiihtyvyys on kuminauhamainen. Zero ei nosta eturengasta ilmaan ja muutenkin se tuntuu pysyvän hyvin hallinnassa. Eco-ajotilassa kaasunvaste on viipyilevämpi ja suorituskyky vaisumpaa. Huippunopeudeksi luvataan 164 kilometriä tunnissa, ja koeajon perusteella se näyttää toteutuvan myös käytännössä.Ajamisen helppoutta lisää Zeron keveys. 188 kilon painon ohella pyörivien massojen vähäisyys tekee ajotuntumasta lähes satapiikkimäisen kevyen. Keveys, äänettömyys ja vaihteettomuus saavat yhdessä aikaan erikoisen ”ongelman”, ajaminen on niin helppoa että siihen on vaikea keskittyä.Showan valmistama jousitus on pehmeähkö. Arkikäytössä se tarkoittaa mukavuutta. Etujarrun teho ja tuntuman keveys vetävät vertoja sporttipyörien jarruille. Lisäksi Zero kerää jarrutusenergian talteen. Perinteisen polttoainetankin paikalla on säilytyslokero, johon mahtuu vaikkapa latausjohto tai sadevarusteet, lompakko ja puhelin.Jopa yli 200 kilometriä ”tankillisella”Valmistaja lupaa toimintamatkaksi yhdellä latauksella maantiellä 130 kilometriä ja kaupungissa peräti 259 kilometriä. Toisin kuin polttomoottorikäyttöiset ajoneuvot, sähkömoottoripyörä on siis taloudellisimmillaan kaupunkiajossa.Akun lataamisen keskihinta on noin 1,20 euroa. Vakiolaturilla latausaika on 8,4 tuntia, mutta pikalaturilla vain 2,1 tuntia. Moottori on huoltovapaa eikä Zerossa ole vaihteistoa eikä siten vaihteistoöljyäkään, joten huoltokohteiksi jäävät lähinnä renkaat, jarrupalat ja toisiovetohihna. Käyttökulut ovat selvästi tavallisia moottoripyöriä alhaisemmat. Yli 20 000 euron hankintahinta puolestaan on vastaavaa polttomoottorikäyttöistä moottoripyörää korkeampi. Mitä enemmän ajat, sitä enemmän säästät. Zero SR13 Hinta: 20 996 € Teho: 50 kW (67 hv) / 400 r/min Vääntö: 144 Nm Mitat: istuinkorkeus 807 mm, paino 188 kg Rengaskoko: edessä 110/70-17, takana 170/70-17 Huippunopeus: 164 km/h Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle