2.2.2015 Ajoneuvot Koeajo: käsintehty ratatykki BMW S 1000 RR Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koeajamme Espanjan Jerezin Superbike-maailmanmestaruusosakilpailun yhteydessä yhden kilpapyöristä: ranskalaisen Sylvain Barrierin ratatykin, joka kantaa nimeä BMW S 1000 RR EVO WSB. Kokemus on mieliinpaunuva. Roadracingiä ajetaan useissa eri luokissa. Luokkia erottaa moottorien koko ja tahtisuus. 125- ja 250-kuutioiset sekä MotoGP-luokan kilpapyörät on rakennettu kilpailukäyttöön. Superbike-pyörät perustuvat katulaillisiin moottoripyöriin.Koeajamamme S 1000 RR edustaa Superbike lisäluokan ns. EVO-luokan sääntöjen mukaista laitetta. EVO-luokan säännöt rajaavat rakentamista hyvin tehokkaasti lähinnä moottoreiden osalta. Muutama vuosi sitten nelisylinterisistä, tuhatkuutioisista moottoreista otettiin irti noin 230 hevosvoimaa! Hirvittävä teho rassasi koneita ja moottoreita kului. Isoimmat tiimit tuhosivat kauden aikana jopa 25 moottoria.EVO-säännöt rajaavat moottorien määrän kauden aikana kuuteen. Moottorin sisuskalut on lainattu suoraan katupyörästä. Kun pakoputkiston saa vaihtaa hengittävämmäksi ja moottorin ohjausta säätää, saadaan muutoksilla moottorin tehoksi yhä noin 210 hevosvoimaa. Se on paljon, kun moottoripyörän minimipaino on 165 kilogrammaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorkea istumakorkeusVakiopyörän satula on 81,5 sentin korkeudella. Kilpapyörän istumakorkeus on vähintään viisi senttiä enemmän. 173-senttisen kuljettajan varpaat yltävät juuri ja juuri maahan. Kun pyörä nostetaan korkeammalle, saadaan enemmän kallistusvaroja käyttöön.Vaihdekaavio on käännetty katupyörään verrattuna väärinpäin: ykkönen löytyy nostamalla poljinta ylöspäin ja suuremmalle vaihdetaan painamalla poljinta alaspäin. Moottorin sytytys ja polttoaineensyöttö katkaistaan vaihteen vaihtohetkellä. Tuo mahdollistaa vaihteiden vaihdon ylöspäin ilman kytkimen käyttöä.BMW on varustettu luistokytkimellä, joka luistaa moottorijarrutuksessa tuntuvasti. Tämä siksi, ettei takapyörä lukkiintuisi moottorijarrutuksen voimasta.Jarrutus nostaa takapyörän!Varikon ulostulon jälkeen tulee ensimmäinen mutka. Ensimmäinen kosketus etujarruun on mieleenpainuva!Painan etujarrukahvaa kahdella sormella. Takarengas nousee välittömästi puolimetriä ilmaan. Kilpajarrut on valmistanut italialainen Brembo. On vilpittömästi todettava, että jarrut ovat tehokkaimmat mihin on moottoripyörissä tullut törmättyä. Jarrua on käytettävä vain yhdellä sormella.Tolkutonta keulimista12 000 kierroksen jälkeen BMW kiskoo sellaisella voimalla, että oksat pois. Ensimmäiset kolme vaihdetta BMW keulii aivan tolkuttomasti. Keulimiseen vaikuttavaa luistonestoa saa lisättyä ajon aikana.Oikea vaihtohetki välkkyy mittaristossa vaihtamisvalona. Se vilkkuu kuin laser Tähtien sota -elokuvassa.BMW kääntyy mutkiin ajatuksen lailla, vakiopyörää huomattavasti ketterämmin. Se on seurausta jyrkemmästä ohjauskulmasta ja vakiomallia kevyemmistä vanteista. Niissä on vähemmän hyrrävoimia. Ajoasento on jyrkän tiukka ja kaikki paino on käsien varassa.Satulaa ei ole, sen korvaa hiilikuidusta tehty takakate, minkä päälle on laitettu muutaman millin paksuinen pehmuste. Ratkaisu toimii. Tiukkaakin tiukemman tuntuman ansioista pyörän liikkeet on helppo tuntea takapuolen kautta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMikä on Superbike?Superbike-luokkaa pidetään maailman toiseksi kovimpana roadracing-luokkana. Kovin ja suosituin on MotoGP-luokka. Superbiken maailmanmestaruus-sarjassa arja ajetaan kilpaa 14 viikonlopun aikana. Kisaviikonloppuun kuuluu kaksi kisalähtöä.Sarja kiertää 12 eri maassa. Suomea lähimpänä Superbike-sarjan osakilpailua voi käydä katsomassa Moskovassa.www.worldsbk.comTeksti ja kuvat: Tero Kiira Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 15.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius ja erilaisen entisen nuoren oudot ratkaisut 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 15.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max EV – kuorma-auto pakettiauton kuorissa 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat - ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”