29.12.2015 Ajoneuvot Koeajo: Truckmasters OX on vähäveroinen työkone Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Näyttää ja tuntuu Toyota Hiluxilta, mutta logo keulilla on outo. Hyvää: kantavuus, vetokyky, maasto-ominaisuudet, viisipaikkaisuus. Huonoa: ajoasento, jousitusmukavuus, C-ajokorttivaatimus. Truckmasters on kanadalainen lähes 30 vuotta toiminut erikoisajoneuvojen valmistaja. Toiminta keskittyy Pohjois-Amerikkaan, mutta tuotteita on kulkeutunut ympäri maailmaa. Myös Suomessa on nähty Truckmasters-logoa aivan erimerkkisenä tunnettujen jenkkiautojen nokalla.Truckmasters Finland toimii itsenäisenä yhtiönä emoyhtiön lisenssillä. Toimintaidea on modifioida tuttuja ajoneuvoja rankempaan käyttöön. Muutostyöt tekee Arctic Trucks Sipoossa. Aluksi tuotteita on vain yksi, Toyota Hiluxista N2G-ajoneuvoluokan maastokuorma-autoksi muutettu Truckmasters OX.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVähäiset muutostyötSuurin työ on tainnut olla paperisodassa niin viranomaisen kuin kanta-auton valmistajankin kanssa. Toyota toimittaa kyllä autot, mutta Toyotan nimi ja logot pitää vaihtaa pois. Huollotkin hoitaa Fixus-ketju Toyota-korjaamojen sijaan.Tekniset muutokset ovat melko maltilliset. Suurin ja kallein uusi osa on järeämpi taka-akseli, harmillisesti vanha akseli menee haaskuun. Pieniä vahvistuksia on lukemattomia, mutta yllättäen lehtijousipakat kelpaavat sellaisenaan. Tilauksesta nekin voi vaihtaa tuhdimpiin tai jopa ilmajousitukseen. Myös alustan korotus ja levitykset kuuluvat lisätyövalikoimaan.Toyotan moottoreista vain isompi kolmelitrainen nelisylinterinen diesel viisivaihteisella automaattivaihteistolla on kelpuutettu OX:ään, nopeudenrajoitin on lisätty torppaamaan vauhti 90 km/h. Ilman ajopiirturin asentamista selviää useimmista työtehtävistä. Kolmenistuttava takapenkki saa jäädä kuorma-autoon sellaisenaan.Lisää kantavuuttaTruckmastersin kokonaispaino on nostettu juuri ja juuri yli kuorma-autoluokan alarajan 3 500 kilon. Sillä on tuplattu kantavuus lähes 1 400 kiloon. Esimerkiksi kiinteistön huoltoyhtiöt voivat pitää lumiauran ja hiekoituslaitteen kiinnitettyinä yhtä aikaa – laillisesti.Myös vetopainoa on korotettu 3 500 kiloon, tosin yhdistelmän maksimipaino on rajattu 6 200 kiloon. Rakennusyrittäjät pystyvät siirtämään työmaalle isohkojakin nostolavalaitteita tai trailerilla vaikkapa Bobcatin. Myös metsä- ja sähkölinjatöissä voisi kuvitella tarvittavan OX:n etenemiskykyä.Truckmastersia ei erota Hiluxista ajettavuudeltaan. Alusta on normaaliajossa kova ja varsinkin tyhjänä pompahteleva, mutta paranee kuorman kasvaessa ja tien huonontuessa tai loppuessa. Alhainen melutaso tuo ripauksen mukavuutta.Perinteinen vivusta kytkettävä neliveto on varustettu alennusvaihteella. Lukkojen virkaa hoitaa elektroninen luistonesto, joka ei ole aivan viimeisintä päivitysversiota tarttumisen verkkaudesta päätellen.Verojen minimointiaTruckmastersin yksi houkutin on kuorma-autolta vaadittavien verojen vähäisyys. OX maksaa arvonlisäveron kanssa suunnilleen saman verran kuin viisipaikkainen Toyota Hilux, reilut 60 000 euroa. Arvonlisäveron yritys voi vähentää täysmääräisenä.Truckmastersin hankintahinnassa ei ole autoveroa eikä vuotuista ajoneuvoveroa. Vuotuinen käyttövoimaverokin on vain 79 euroa. Myöskään työsuhdeauton veroa ei tarvitse maksaa.Truckmasters-pickupille on selkeästi tarvetta markkinoilla. Niitä on luovutettu jo 60 ja tilattu 300 kappaletta. Valmistaja arvioi vuotuisen kysynnän asettuvan 500 kappaleen tietämille, se on myös Arctic Trucksin nykyinen maksimikapasiteetti.Teksti: Petri Munukka Kuvat: Lauri Ahtiainen TruckMasters OX 3.0 dA 4x4 Hinta alkaen 61 876 € Moottori Dieselmoottori 2 982 cm³, turboahdin, yhteispaineruiskutus, 5-v. automaattivaihteisto, kytkettävä neliveto. Teho 126 kW (171 hv), 3600 r/min Vääntö 360 Nm (1400–3200 r/min) Vääntö 360 Nm (1400–3200 r/min) Takuu 2 vuotta / 80 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa