13.9.2021 Ajoneuvot Kommentti: Hyundai Ioniq 5:n latausnopeus jättää sähköautojen vastustajille yhä vähemmän valittamista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoteollisuuden panostus täyssähköautojen kehitykseen näkyy yhä selvemmin. Hyundai Ioniq 5:n latausnopeus osoitti akkuautojen ottaneen taas askeleen eteenpäin. Sähköautot herättää ihmisissä paljon tunteita. Kuten niin moni muukin aihe, myös sähköautoiluun liittyvä keskustelu ajautuu herkästi periaatteelliseksi inttämiseksi. Yleensä ensimmäinen osapuoli vauhkoaa siitä, ettei sähköautoilla voi ajaa pysähdyksittä tarpeeksi pitkää matkaa ja vastapuoli väittää ettei kukaan oikeasti aja niin pitkiä matkoja.Tosiasia on kuitenkin se, että jokainen tietää itse parhaiten oman ajoprofiilinsa, eikä sitä ole muiden syytä lähteä kommentoimaan. Jos jonkun arkeen riittää vanhakorinen Nissan Leaf jonka toimintamatka voi jäädä kovilla pakkasilla alle sataan kilometriin, ei se ole keneltäkään muulta pois. Ja taas toisinpäin: jos joku autoilee säännöllisesti useiden satojen kilometrin matkoja, on suurin osa tämän hetkisistä sähköautoista oikeasti hieman työläitä verrattuna polttomoottoriautoihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKovaa kehitystäKehityksen vauhti on kuitenkin kovaa. Esimerkiksi Volkswagen ID.3 -käyttötestiautomme toimintamatka oli huonoimmillaankin noin 300 kilometriä. Lisäksi auto latautui yleensä 10 prosentin varauksesta 80 prosenttiin reilussa puolessa tunnissa. Toimintamatkaa tällaisen tauon aikana kertyi siis parisen sataa kilometriä. Joitain vuosia takaperin tällainen oli mahdollista vain Teslassa.Hieman nopeampaa latausta käyttötestin aikana jäi kuitenkin kaipaamaan muutamaan otteeseen, mutta pahimmillaankin matkanteko oli hyvällä suunnittelulla siedettävää.Seuraava askel on kuitenkin jo täällä. Vastikään koeajamamme Hyundai Ioniq 5 liittyi Porschen ja Audin seuraksi 800 voltin sähköjärjestelmien kerhoon, jonka myötä auton huippulataustehoksi ilmoitettiin vakuuttava 220 kW.Yksinään valmistajan lupauksella ei vielä pötkitä kovinkaan pitkälle. Usein autot ottavat luvattua huipputehoa vain hetken vastaan jonka jälkeen latausteho saattaa romahtaa huomattavasti pienemmäksi.Hyundai sen sijaan kiilasi lataamisen saralla sähköautojen parhaimmistoon. Ensi minuuteista alkaen Hyundai otti vastaan 180 kW:n lataustehoa ja reilun viiden minuutin lataamisen jälkeen teho nousi lähentelemään ilmoitettua maksimia. Tätä iloa kesti 50 prosentin varaukseen saakka, jonka jälkeen latausteho pysyi 80 prosentin varaukseen 115 ja 160 kW:n välimaastossa.Selitykset vähenevätTarkalleen 12 prosentista 80 prosentin varaukseen latautuminen kesti ainoastaan 21 minuuttia, joka Ioniq 5:n kulutuksella tarkoitti 225 km moottoritieajoa huonossa kelissä. Jo pelkällä 10 minuutin pysähdyksellä olisi toimintasäde kasvanut 130 km verran. Täydellä akulla matkaan lähdettäessä 20 minuutin paussi riittäisi siis noin 600 kilometrin matkaan.Viimeistään tämä riittänee kattamaan useimpien tarpeet – etenkin suurteholatureiden infran laajentuessa. Tällä hetkellä 220 kilowatin tehoiset ja sitä jytymmät laturit ovat varsin harvassa, mutta sähköautojen nopean yleistymisen myötä myös asemia pystytetään ympäri Suomea hyvään tahtiin. Muutaman vuoden päästä suurin osa valtaväylistä omaa varmasti hyvän suurteholatausverkoston.Ja vielä tämänkin jälkeen löytyy varmasti niin rautaisia penkin kuluttajia joille tämäkään ei riitä – onneksi kukaan ei ole vielä aikoihin kieltämässä diesel-autoilla ajamista. Yhä kiihtyvän kehityksen myötä selitykset sähköautojen kelpaamattomuudesta alkavat kuitenkin käymään vähiin hyvinkin pian.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Eetu Kokkonen ja Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 1.6.2025 Koeajo Koeajo: Ford Puma Gen-E – töpselihäntä ja puuman geenit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Uutinen Renault 4 alkaen alle 30 000 euroa – akun esilämmityksellä hinta nousee tuhansia 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 2.6.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Aygo X – nyt hybridinä todella pihi 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”