20.9.2021 Matkailu Kova mylly – tätä Peugeotia on tehty jo 147 vuotta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kävimme lyhyellä visiitillä Peugeotin tehtaassa, jossa ei ole robotteja hihnalla, ja missä käsityö on yhä voimissaan. Myös vanha design on yhä voimissaan. Aloitetaan lyhyesti faktoista. Peugeot on vanha yritys, yli 200 vuotta vanha. Tuona aikana Peugeot on valmistanut aika lailla kaikkea mahdollista; autot, polkupyörät – ja pippurimyllyt lienevät sieltä tunnetuimmasta päästä tuotteita monille.Tässä jutussa keskitytään viimeksi mainittuihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy211 vuottaPeugeotin tarina alkaa vuodesta 1810, kun Peugeot-veljekset Jean Pierre ja Jean Frédéric muunsivat suvun vanhan myllyn teräsvalimoksi. Yksi ensimmäisiä tuotteita oli sahanterät, ja Peugeotin sahat niittivät nopeasti mainetta kovasta laadustaan; sahojen terät pysyivät terävämpänä pidempään kuin kilpailijoilla. Salaisuus oli terien valmistuksessa. Sahanterät leikattiin ennen pintakarkaisua.Peugeotin ensimmäinen mylly oli vuonna 1840 valmistunut kahvimylly. Ensimmäinen pippurimylly valmistui ”vasta” vuonna 1874. Peugeot ei ole ominut pippurimyllyä keksintönä itselleen, mutta fakta on, Peugeotin myllyt olivat varmasti yksiä ensimmäisistä maailmassa.Ja kuten kaikki pippurimyllyjä käyttäneet tietävät, sitä paremmalta mylly tuntuu, mitä pehmeämmin se jauhaa. Myös tässä Peugeot on kunnostautunut, sillä pippurimyllyjen valmistus on hyödyntänyt luonnollisesti Peugeotin vanhaa viisautta terien pintakarkaisusta. Tästä johtuen Peugeotin pippurimyllyille myönnetään elinikäinen takuu.Ja kun sähköistyminen on tänä päivänä kova juttu, sähköisiä pippurimyllyjä Peugeot on valmistanut vuodesta 1997 lähtien – siis 24 vuotta. Ja ei, sähkömyllyt eivät ole tuossa ajassa sen paremmin korvanneet kuin syrjäyttäneet mekaanisia myllyjä.Käsityö voimissaanPeugeotin pippurimyllytehdas sijaitsee Quingeyssä, noin 400 kilometriä kaakkoon Pariisista. Sveitsi ei ole enää kaukana. Kaikki, siis kaikki, Peugeotin maailmalle lähtevät pippurimyllyt on valmistettu täällä. Puu ja teräs saapuvat sisään tehtaan toisesta päästä, ja valmiit myllyt lastataan kuorma-autoihin toisessa päässä. Tehtaan vuotuinen tuotanto on noin miljoona myllyä. Maksimi päivätuotanto on 8000 myllyä.Puupalkit sahataan, sorvataan ja lakataan/maalataan tehtaalla; samoin kuin myllyjen mekanismit valmistetaan ja kasataan ”hihnalla” myllyihin. Ja mekanismi on tänä päivänä yhä sama kuin ensimmäisissä malleissa 147 vuotta sitten. Vanha viisaus sen tietää, hyvää ei kannata muuttaa.Suoraviivainen prosessiEnsin puu sahataan oikeaan mittaan, pisimmät myllyt ovat yli metrin mittaisia. Ja kyllä, tehtaan ihmiset ovat varmasti kuulleet kaikki mahdolliset pippurimylly-fallos-vitsit. Kun puupalanen on oikeissa mitoissa pyöristetään sylinterin muotoiseksi. Seuraavaksi ulkokuori sorvataan halutun mallin muotoihin. Sitten sen sisälle porataan reikä, jonne mekanismi asennetaan. Seuraavaksi myllyt maalataan tai lakataan.Samaan aikaan toisella hihnalla valmistuvat kestävät teräsmekanismit, jotka kasataan ja asennetaan käsityönä myllyjen sisään. Pippurit jauhava mekanismi on yksinkertainen, mutta kaikessa yksinkertaisuudessaan erittäin toimiva ja luotettava. Ja käyttäjä voi tunnetusti säätää, kuinka hienoksi jauhettuna hän pippurinsa haluaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi mikään nyrkkipajaTehtaassa työskentelee noin sata ihmistä. Ja totta kai tehtaalla on myös oma tuotekehitysosasto, jossa mietitään ja esitellään uusia tuotteita kaikkien kotikokkien iloksi. Ei uusia malleja lanseerata tietenkään yhtä tiuhalla tahdilla kuin autoteollisuudessa, mutta uusiuduttuva on kuitenkin sopivin väliajoin sekä luotava sopivin väliajoin "erityismalleja".Ja toisin kuin autoissa, pippurimyllytehtaasta rullaa ulos jatkuvasti myös uusia klassikoita. Erityisen suosittuja ovat vuonna 1953 tuotantoon tullut pitkävartinen Hostellerie-malli sekä vuonna 1956 tuotantoon tullut Auberge. Ja kuten sanottua, sen kaikista ensimmäinen malli – Z, sekin on yhä tuotannossa. Tosin hiukan faceliftattuna...Teksti ja kuvat: Vesa EskolaLisää aiheestaPäivän kuva: Sinne, missä pippuri jauhetaan Lue lisää Kaikki artikkelit 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 19.6.2025 Laivat Vapaaehtoinen meripelastus on upea harrastus, joka tarjoaa veekaseja ja vastuuta vesillä 17.6.2025 Matkailu Salattu helmi: Tiittalan Kartano – piilossa mäen harjalla 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Klassikko Klassikkotaivas Concorso d’Eleganza Villa d’Este on parhaista parhain 13.6.2025 Matkailu Algarven viinit tutuiksi kodikkaasti sukutilalla, jonka juuret ulottuvat 1800-luvulle 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 5.6.2025 Matkailu Italian Rivieran helmet – Camogli ja Portofino 4.6.2025 Matkailu OnniBus tuo premium-bussit Suomen kaukoliikenteeseen yhteistyössä Lux Expressin kanssa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster