20.9.2021

Kova mylly – tätä Peugeotia on tehty jo 147 vuotta

Peugeot pippurimylly Ranska

Kävimme lyhyellä visiitillä Peugeotin tehtaassa, jossa ei ole robotteja hihnalla, ja missä käsityö on yhä voimissaan. Myös vanha design on yhä voimissaan.

Aloitetaan lyhyesti faktoista. Peugeot on vanha yritys, yli 200 vuotta vanha. Tuona aikana Peugeot on valmistanut aika lailla kaikkea mahdollista; autot, polkupyörät – ja pippurimyllyt lienevät sieltä tunnetuimmasta päästä tuotteita monille.

Tässä jutussa keskitytään viimeksi mainittuihin.

Peugeot pippurimylly Ranska

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

211 vuotta

Peugeotin tarina alkaa vuodesta 1810, kun Peugeot-veljekset Jean Pierre ja Jean Frédéric muunsivat suvun vanhan myllyn teräsvalimoksi. Yksi ensimmäisiä tuotteita oli sahanterät, ja Peugeotin sahat niittivät nopeasti mainetta kovasta laadustaan; sahojen terät pysyivät terävämpänä pidempään kuin kilpailijoilla. Salaisuus oli terien valmistuksessa. Sahanterät leikattiin ennen pintakarkaisua.

Peugeotin ensimmäinen mylly oli vuonna 1840 valmistunut kahvimylly. Ensimmäinen pippurimylly valmistui ”vasta” vuonna 1874. Peugeot ei ole ominut pippurimyllyä keksintönä itselleen, mutta fakta on, Peugeotin myllyt olivat varmasti yksiä ensimmäisistä maailmassa.

Ja kuten kaikki pippurimyllyjä käyttäneet tietävät, sitä paremmalta mylly tuntuu, mitä pehmeämmin se jauhaa. Myös tässä Peugeot on kunnostautunut, sillä pippurimyllyjen valmistus on hyödyntänyt luonnollisesti Peugeotin vanhaa viisautta terien pintakarkaisusta. Tästä johtuen Peugeotin pippurimyllyille myönnetään elinikäinen takuu.

Ja kun sähköistyminen on tänä päivänä kova juttu, sähköisiä pippurimyllyjä Peugeot on valmistanut vuodesta 1997 lähtien – siis 24 vuotta. Ja ei, sähkömyllyt eivät ole tuossa ajassa sen paremmin korvanneet kuin syrjäyttäneet mekaanisia myllyjä.

Käsityö voimissaan

Peugeotin pippurimyllytehdas sijaitsee Quingeyssä, noin 400 kilometriä kaakkoon Pariisista. Sveitsi ei ole enää kaukana. Kaikki, siis kaikki, Peugeotin maailmalle lähtevät pippurimyllyt on valmistettu täällä. Puu ja teräs saapuvat sisään tehtaan toisesta päästä, ja valmiit myllyt lastataan kuorma-autoihin toisessa päässä. Tehtaan vuotuinen tuotanto on noin miljoona myllyä. Maksimi päivätuotanto on 8000 myllyä.

Peugeot pippurimylly Ranska

Puupalkit sahataan, sorvataan ja lakataan/maalataan tehtaalla; samoin kuin myllyjen mekanismit valmistetaan ja kasataan ”hihnalla” myllyihin. Ja mekanismi on tänä päivänä yhä sama kuin ensimmäisissä malleissa 147 vuotta sitten. Vanha viisaus sen tietää, hyvää ei kannata muuttaa.

Suoraviivainen prosessi

Ensin puu sahataan oikeaan mittaan, pisimmät myllyt ovat yli metrin mittaisia. Ja kyllä, tehtaan ihmiset ovat varmasti kuulleet kaikki mahdolliset pippurimylly-fallos-vitsit. Kun puupalanen on oikeissa mitoissa pyöristetään sylinterin muotoiseksi. Seuraavaksi ulkokuori sorvataan halutun mallin muotoihin. Sitten sen sisälle porataan reikä, jonne mekanismi asennetaan. Seuraavaksi myllyt maalataan tai lakataan.

Samaan aikaan toisella hihnalla valmistuvat kestävät teräsmekanismit, jotka kasataan ja asennetaan käsityönä myllyjen sisään. Pippurit jauhava mekanismi on yksinkertainen, mutta kaikessa yksinkertaisuudessaan erittäin toimiva ja luotettava. Ja käyttäjä voi tunnetusti säätää, kuinka hienoksi jauhettuna hän pippurinsa haluaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ei mikään nyrkkipaja

Tehtaassa työskentelee noin sata ihmistä. Ja totta kai tehtaalla on myös oma tuotekehitysosasto, jossa mietitään ja esitellään uusia tuotteita kaikkien kotikokkien iloksi. Ei uusia malleja lanseerata tietenkään yhtä tiuhalla tahdilla kuin autoteollisuudessa, mutta uusiuduttuva on kuitenkin sopivin väliajoin sekä luotava sopivin väliajoin "erityismalleja".

Ja toisin kuin autoissa, pippurimyllytehtaasta rullaa ulos jatkuvasti myös uusia klassikoita. Erityisen suosittuja ovat vuonna 1953 tuotantoon tullut pitkävartinen Hostellerie-malli sekä vuonna 1956 tuotantoon tullut Auberge. Ja kuten sanottua, sen kaikista ensimmäinen malli – Z, sekin on yhä tuotannossa. Tosin hiukan faceliftattuna...

Teksti ja kuvat: Vesa Eskola

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat