20.9.2021 Matkailu Kova mylly – tätä Peugeotia on tehty jo 147 vuotta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kävimme lyhyellä visiitillä Peugeotin tehtaassa, jossa ei ole robotteja hihnalla, ja missä käsityö on yhä voimissaan. Myös vanha design on yhä voimissaan. Aloitetaan lyhyesti faktoista. Peugeot on vanha yritys, yli 200 vuotta vanha. Tuona aikana Peugeot on valmistanut aika lailla kaikkea mahdollista; autot, polkupyörät – ja pippurimyllyt lienevät sieltä tunnetuimmasta päästä tuotteita monille. Tässä jutussa keskitytään viimeksi mainittuihin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 211 vuotta Peugeotin tarina alkaa vuodesta 1810, kun Peugeot-veljekset Jean Pierre ja Jean Frédéric muunsivat suvun vanhan myllyn teräsvalimoksi. Yksi ensimmäisiä tuotteita oli sahanterät, ja Peugeotin sahat niittivät nopeasti mainetta kovasta laadustaan; sahojen terät pysyivät terävämpänä pidempään kuin kilpailijoilla. Salaisuus oli terien valmistuksessa. Sahanterät leikattiin ennen pintakarkaisua. Peugeotin ensimmäinen mylly oli vuonna 1840 valmistunut kahvimylly. Ensimmäinen pippurimylly valmistui ”vasta” vuonna 1874. Peugeot ei ole ominut pippurimyllyä keksintönä itselleen, mutta fakta on, Peugeotin myllyt olivat varmasti yksiä ensimmäisistä maailmassa. Ja kuten kaikki pippurimyllyjä käyttäneet tietävät, sitä paremmalta mylly tuntuu, mitä pehmeämmin se jauhaa. Myös tässä Peugeot on kunnostautunut, sillä pippurimyllyjen valmistus on hyödyntänyt luonnollisesti Peugeotin vanhaa viisautta terien pintakarkaisusta. Tästä johtuen Peugeotin pippurimyllyille myönnetään elinikäinen takuu. Ja kun sähköistyminen on tänä päivänä kova juttu, sähköisiä pippurimyllyjä Peugeot on valmistanut vuodesta 1997 lähtien – siis 24 vuotta. Ja ei, sähkömyllyt eivät ole tuossa ajassa sen paremmin korvanneet kuin syrjäyttäneet mekaanisia myllyjä. Käsityö voimissaan Peugeotin pippurimyllytehdas sijaitsee Quingeyssä, noin 400 kilometriä kaakkoon Pariisista. Sveitsi ei ole enää kaukana. Kaikki, siis kaikki, Peugeotin maailmalle lähtevät pippurimyllyt on valmistettu täällä. Puu ja teräs saapuvat sisään tehtaan toisesta päästä, ja valmiit myllyt lastataan kuorma-autoihin toisessa päässä. Tehtaan vuotuinen tuotanto on noin miljoona myllyä. Maksimi päivätuotanto on 8000 myllyä. Puupalkit sahataan, sorvataan ja lakataan/maalataan tehtaalla; samoin kuin myllyjen mekanismit valmistetaan ja kasataan ”hihnalla” myllyihin. Ja mekanismi on tänä päivänä yhä sama kuin ensimmäisissä malleissa 147 vuotta sitten. Vanha viisaus sen tietää, hyvää ei kannata muuttaa. Suoraviivainen prosessi Ensin puu sahataan oikeaan mittaan, pisimmät myllyt ovat yli metrin mittaisia. Ja kyllä, tehtaan ihmiset ovat varmasti kuulleet kaikki mahdolliset pippurimylly-fallos-vitsit. Kun puupalanen on oikeissa mitoissa pyöristetään sylinterin muotoiseksi. Seuraavaksi ulkokuori sorvataan halutun mallin muotoihin. Sitten sen sisälle porataan reikä, jonne mekanismi asennetaan. Seuraavaksi myllyt maalataan tai lakataan. Samaan aikaan toisella hihnalla valmistuvat kestävät teräsmekanismit, jotka kasataan ja asennetaan käsityönä myllyjen sisään. Pippurit jauhava mekanismi on yksinkertainen, mutta kaikessa yksinkertaisuudessaan erittäin toimiva ja luotettava. Ja käyttäjä voi tunnetusti säätää, kuinka hienoksi jauhettuna hän pippurinsa haluaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ei mikään nyrkkipaja Tehtaassa työskentelee noin sata ihmistä. Ja totta kai tehtaalla on myös oma tuotekehitysosasto, jossa mietitään ja esitellään uusia tuotteita kaikkien kotikokkien iloksi. Ei uusia malleja lanseerata tietenkään yhtä tiuhalla tahdilla kuin autoteollisuudessa, mutta uusiuduttuva on kuitenkin sopivin väliajoin sekä luotava sopivin väliajoin "erityismalleja". Ja toisin kuin autoissa, pippurimyllytehtaasta rullaa ulos jatkuvasti myös uusia klassikoita. Erityisen suosittuja ovat vuonna 1953 tuotantoon tullut pitkävartinen Hostellerie-malli sekä vuonna 1956 tuotantoon tullut Auberge. Ja kuten sanottua, sen kaikista ensimmäinen malli – Z, sekin on yhä tuotannossa. Tosin hiukan faceliftattuna... Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Lisää aiheesta Päivän kuva: Sinne, missä pippuri jauhetaan Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Matkailu Oletko aina halunnut ajaa Viron kilvissä olevalla Porschella Afrikan halki? 30.4.2024 Matkailu Elämysmatka: MotoGP Portimão – Viihdettä kaikille aisteille 28.4.2024 Matkailu Cité des Sciences Pariisissa: Euroopan suurin tiedekeskus herättelee innostusta tieteisiin 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe