20.9.2021 Matkailu Kova mylly – tätä Peugeotia on tehty jo 147 vuotta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kävimme lyhyellä visiitillä Peugeotin tehtaassa, jossa ei ole robotteja hihnalla, ja missä käsityö on yhä voimissaan. Myös vanha design on yhä voimissaan. Aloitetaan lyhyesti faktoista. Peugeot on vanha yritys, yli 200 vuotta vanha. Tuona aikana Peugeot on valmistanut aika lailla kaikkea mahdollista; autot, polkupyörät – ja pippurimyllyt lienevät sieltä tunnetuimmasta päästä tuotteita monille.Tässä jutussa keskitytään viimeksi mainittuihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy211 vuottaPeugeotin tarina alkaa vuodesta 1810, kun Peugeot-veljekset Jean Pierre ja Jean Frédéric muunsivat suvun vanhan myllyn teräsvalimoksi. Yksi ensimmäisiä tuotteita oli sahanterät, ja Peugeotin sahat niittivät nopeasti mainetta kovasta laadustaan; sahojen terät pysyivät terävämpänä pidempään kuin kilpailijoilla. Salaisuus oli terien valmistuksessa. Sahanterät leikattiin ennen pintakarkaisua.Peugeotin ensimmäinen mylly oli vuonna 1840 valmistunut kahvimylly. Ensimmäinen pippurimylly valmistui ”vasta” vuonna 1874. Peugeot ei ole ominut pippurimyllyä keksintönä itselleen, mutta fakta on, Peugeotin myllyt olivat varmasti yksiä ensimmäisistä maailmassa.Ja kuten kaikki pippurimyllyjä käyttäneet tietävät, sitä paremmalta mylly tuntuu, mitä pehmeämmin se jauhaa. Myös tässä Peugeot on kunnostautunut, sillä pippurimyllyjen valmistus on hyödyntänyt luonnollisesti Peugeotin vanhaa viisautta terien pintakarkaisusta. Tästä johtuen Peugeotin pippurimyllyille myönnetään elinikäinen takuu.Ja kun sähköistyminen on tänä päivänä kova juttu, sähköisiä pippurimyllyjä Peugeot on valmistanut vuodesta 1997 lähtien – siis 24 vuotta. Ja ei, sähkömyllyt eivät ole tuossa ajassa sen paremmin korvanneet kuin syrjäyttäneet mekaanisia myllyjä.Käsityö voimissaanPeugeotin pippurimyllytehdas sijaitsee Quingeyssä, noin 400 kilometriä kaakkoon Pariisista. Sveitsi ei ole enää kaukana. Kaikki, siis kaikki, Peugeotin maailmalle lähtevät pippurimyllyt on valmistettu täällä. Puu ja teräs saapuvat sisään tehtaan toisesta päästä, ja valmiit myllyt lastataan kuorma-autoihin toisessa päässä. Tehtaan vuotuinen tuotanto on noin miljoona myllyä. Maksimi päivätuotanto on 8000 myllyä.Puupalkit sahataan, sorvataan ja lakataan/maalataan tehtaalla; samoin kuin myllyjen mekanismit valmistetaan ja kasataan ”hihnalla” myllyihin. Ja mekanismi on tänä päivänä yhä sama kuin ensimmäisissä malleissa 147 vuotta sitten. Vanha viisaus sen tietää, hyvää ei kannata muuttaa.Suoraviivainen prosessiEnsin puu sahataan oikeaan mittaan, pisimmät myllyt ovat yli metrin mittaisia. Ja kyllä, tehtaan ihmiset ovat varmasti kuulleet kaikki mahdolliset pippurimylly-fallos-vitsit. Kun puupalanen on oikeissa mitoissa pyöristetään sylinterin muotoiseksi. Seuraavaksi ulkokuori sorvataan halutun mallin muotoihin. Sitten sen sisälle porataan reikä, jonne mekanismi asennetaan. Seuraavaksi myllyt maalataan tai lakataan.Samaan aikaan toisella hihnalla valmistuvat kestävät teräsmekanismit, jotka kasataan ja asennetaan käsityönä myllyjen sisään. Pippurit jauhava mekanismi on yksinkertainen, mutta kaikessa yksinkertaisuudessaan erittäin toimiva ja luotettava. Ja käyttäjä voi tunnetusti säätää, kuinka hienoksi jauhettuna hän pippurinsa haluaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi mikään nyrkkipajaTehtaassa työskentelee noin sata ihmistä. Ja totta kai tehtaalla on myös oma tuotekehitysosasto, jossa mietitään ja esitellään uusia tuotteita kaikkien kotikokkien iloksi. Ei uusia malleja lanseerata tietenkään yhtä tiuhalla tahdilla kuin autoteollisuudessa, mutta uusiuduttuva on kuitenkin sopivin väliajoin sekä luotava sopivin väliajoin "erityismalleja".Ja toisin kuin autoissa, pippurimyllytehtaasta rullaa ulos jatkuvasti myös uusia klassikoita. Erityisen suosittuja ovat vuonna 1953 tuotantoon tullut pitkävartinen Hostellerie-malli sekä vuonna 1956 tuotantoon tullut Auberge. Ja kuten sanottua, sen kaikista ensimmäinen malli – Z, sekin on yhä tuotannossa. Tosin hiukan faceliftattuna...Teksti ja kuvat: Vesa EskolaLisää aiheestaPäivän kuva: Sinne, missä pippuri jauhetaan Lue lisää Kaikki artikkelit 9.2.2025 Matkailu Joskus ei kannata lähteä merta edemmäs kalaan – Saksan Itämeren rannikolta löytyy hienoja rantakohteita 9.2.2025 Matkailu Tarton Alatskivi ja linnan skottilumo 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 2.2.2025 Matkailu Sodan muistoja Belgradia vartioivan linnoituksen vallihaudoissa 2.2.2025 Matkailu Tarton Peipsijärvelle pilkille – miksipäs ei! 27.1.2025 Matkailu Pahuuden monumentti – Auschwitz-Birkenau keskellä Eurooppaa muistuttaa ihmisen tekemistä kauheuksista 26.1.2025 Matkailu Lapsuus sodan keskellä: Sarajevossa sijaitseva museo kertoo sodasta lasten kokemusten kautta 26.1.2025 Matkailu Huurteista historiaa Tartossa – mainio A. Le Coq -panimomuseo 21.1.2025 Matkailu Moottori 100 vuotta: Matkamme Saksan halki 16.–22.7.1933 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 11.2.2025 Käytetyt autot Käyttötesti käytetyllä: onko sinulla omia kokemuksia Mercedes-Benz W124 -korimallista? Kerro niistä meille! 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Yleinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista