20.9.2021 Matkailu Kova mylly – tätä Peugeotia on tehty jo 147 vuotta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kävimme lyhyellä visiitillä Peugeotin tehtaassa, jossa ei ole robotteja hihnalla, ja missä käsityö on yhä voimissaan. Myös vanha design on yhä voimissaan. Aloitetaan lyhyesti faktoista. Peugeot on vanha yritys, yli 200 vuotta vanha. Tuona aikana Peugeot on valmistanut aika lailla kaikkea mahdollista; autot, polkupyörät – ja pippurimyllyt lienevät sieltä tunnetuimmasta päästä tuotteita monille. Tässä jutussa keskitytään viimeksi mainittuihin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 211 vuotta Peugeotin tarina alkaa vuodesta 1810, kun Peugeot-veljekset Jean Pierre ja Jean Frédéric muunsivat suvun vanhan myllyn teräsvalimoksi. Yksi ensimmäisiä tuotteita oli sahanterät, ja Peugeotin sahat niittivät nopeasti mainetta kovasta laadustaan; sahojen terät pysyivät terävämpänä pidempään kuin kilpailijoilla. Salaisuus oli terien valmistuksessa. Sahanterät leikattiin ennen pintakarkaisua. Peugeotin ensimmäinen mylly oli vuonna 1840 valmistunut kahvimylly. Ensimmäinen pippurimylly valmistui ”vasta” vuonna 1874. Peugeot ei ole ominut pippurimyllyä keksintönä itselleen, mutta fakta on, Peugeotin myllyt olivat varmasti yksiä ensimmäisistä maailmassa. Ja kuten kaikki pippurimyllyjä käyttäneet tietävät, sitä paremmalta mylly tuntuu, mitä pehmeämmin se jauhaa. Myös tässä Peugeot on kunnostautunut, sillä pippurimyllyjen valmistus on hyödyntänyt luonnollisesti Peugeotin vanhaa viisautta terien pintakarkaisusta. Tästä johtuen Peugeotin pippurimyllyille myönnetään elinikäinen takuu. Ja kun sähköistyminen on tänä päivänä kova juttu, sähköisiä pippurimyllyjä Peugeot on valmistanut vuodesta 1997 lähtien – siis 24 vuotta. Ja ei, sähkömyllyt eivät ole tuossa ajassa sen paremmin korvanneet kuin syrjäyttäneet mekaanisia myllyjä. Käsityö voimissaan Peugeotin pippurimyllytehdas sijaitsee Quingeyssä, noin 400 kilometriä kaakkoon Pariisista. Sveitsi ei ole enää kaukana. Kaikki, siis kaikki, Peugeotin maailmalle lähtevät pippurimyllyt on valmistettu täällä. Puu ja teräs saapuvat sisään tehtaan toisesta päästä, ja valmiit myllyt lastataan kuorma-autoihin toisessa päässä. Tehtaan vuotuinen tuotanto on noin miljoona myllyä. Maksimi päivätuotanto on 8000 myllyä. Puupalkit sahataan, sorvataan ja lakataan/maalataan tehtaalla; samoin kuin myllyjen mekanismit valmistetaan ja kasataan ”hihnalla” myllyihin. Ja mekanismi on tänä päivänä yhä sama kuin ensimmäisissä malleissa 147 vuotta sitten. Vanha viisaus sen tietää, hyvää ei kannata muuttaa. Suoraviivainen prosessi Ensin puu sahataan oikeaan mittaan, pisimmät myllyt ovat yli metrin mittaisia. Ja kyllä, tehtaan ihmiset ovat varmasti kuulleet kaikki mahdolliset pippurimylly-fallos-vitsit. Kun puupalanen on oikeissa mitoissa pyöristetään sylinterin muotoiseksi. Seuraavaksi ulkokuori sorvataan halutun mallin muotoihin. Sitten sen sisälle porataan reikä, jonne mekanismi asennetaan. Seuraavaksi myllyt maalataan tai lakataan. Samaan aikaan toisella hihnalla valmistuvat kestävät teräsmekanismit, jotka kasataan ja asennetaan käsityönä myllyjen sisään. Pippurit jauhava mekanismi on yksinkertainen, mutta kaikessa yksinkertaisuudessaan erittäin toimiva ja luotettava. Ja käyttäjä voi tunnetusti säätää, kuinka hienoksi jauhettuna hän pippurinsa haluaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ei mikään nyrkkipaja Tehtaassa työskentelee noin sata ihmistä. Ja totta kai tehtaalla on myös oma tuotekehitysosasto, jossa mietitään ja esitellään uusia tuotteita kaikkien kotikokkien iloksi. Ei uusia malleja lanseerata tietenkään yhtä tiuhalla tahdilla kuin autoteollisuudessa, mutta uusiuduttuva on kuitenkin sopivin väliajoin sekä luotava sopivin väliajoin "erityismalleja". Ja toisin kuin autoissa, pippurimyllytehtaasta rullaa ulos jatkuvasti myös uusia klassikoita. Erityisen suosittuja ovat vuonna 1953 tuotantoon tullut pitkävartinen Hostellerie-malli sekä vuonna 1956 tuotantoon tullut Auberge. Ja kuten sanottua, sen kaikista ensimmäinen malli – Z, sekin on yhä tuotannossa. Tosin hiukan faceliftattuna... Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Lisää aiheesta Päivän kuva: Sinne, missä pippuri jauhetaan Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Matkailu Onko kaupunkimatkailun aika vähitellen ohi? 25.7.2024 Ulkomaanmatkailu Berliini on teknomusiikin pääkaupunki, ja sen klubeissa voi kokea jotain ennennäkemätöntä 24.7.2024 Matkailu Nousu Normandian huimiin ja sotahistoriallisiin maisemiin 22.7.2024 Matkailu Pihtiputaan Keihäsmuseo – lajinsa ainoan museon tulevaisuus on hämärän peitossa 21.7.2024 Ulkomaanmatkailu Speyerin tekniikan museo – maalla, merellä ja aika lailla ilmassa sekä sen yläpuolellakin 20.7.2024 Matkailu Päivän kuva(t): Banksyn laaja kattaus Tallinnassa 20.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: kolmatta viikkoa satoja karavaanareita Kiuruvedellä – viimeisimpänä tapahtumana Iskelmäviikko 19.7.2024 Matkailu Tekoäly käy haastamaan matkaoppaita 16.7.2024 Matkailu Matkavinkki Tallinna: visuaalista herkkua Fotografiskassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan