20.4.2023 Ajoneuvot Kuluttajat penäävät Toyotalta vastuuta tuhansien eurojen korjausta vaativasta Corollan valmistusvirheestä – maahantuojan tiedossa ”joitain tapauksia” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lukuisia Toyota Corolla -merkkisiä autoja on korjattu saman vian vuoksi. Auton vian korjaus saattaa maksaa asiakkaalle jopa yli 2500 euroa. Toyota-merkkisiä autoja vaivaa vakava vika. Ainakin Toyotan 2-litraisella moottorilla ja hybridivoimalinjalla liikkuvissa Corolla-merkkisissä autoissa toistuu sama vika, jossa auton jäähdytysjärjestelmän lämmönvaihdin vuotaa jäähdytysnestettä pakoputkeen. Vika voi aiheuttaa vakavia toimintaongelmia auton moottorin toiminnalle.Moottorin toimitukseen yhteyttä ottanut henkilö kertoo, että hänen autossaan vika havaittiin 60 000 kilometrin huollon yhteydessä. Auto on vuosimallia 2019, ja saman vuosimallin Toyotan hybridejä vika vaivaa ilmeisesti kaikkein eniten.– Vastaavanlainen vika on havaittu myös Yhdysvalloissa Prius-malleissa, jossa Toyota on korjannut sen omaan laskuunsa. Yhdysvalloissa kuluttajansuoja on toki huomattavasti suurempi kuin Suomessa, Moottoriin yhteyttä ottanut Toyotan omistaja Matti kertoo.Matti ei ole autoilijan oikea nimi, mutta hänestä käytetään tässä jutussa sitä nimeä. Hänellä on Toyotan sekä auton myyneen tahon kanssa kanssa keskustelut kesken vian korjaamisesta sekä korjauskustannusten maksamisesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNoin 2 500 euron remontti edessäVian korjaaminen maksaa arviolta 2 400–2 500 euroa.– Eli noin 10 prosenttia koko auton hinnasta, Matti sanoo.Toyotan merkkihuollosta Matille on myönnetty, sekä puhelimessa ja myös kirjallisesti, että kysymyksessä on valmistusvirhe. Lämmönvaihtimen hitsaussauma murtuu, jonka kautta jäähdytinnestettä pääsee valumaan pakoputkistoon.Toyotan merkkihuollon huoltoneuvoja on kirjoittanut Matille sähköpostiviestin, jossa lukee näin:"Omaan kokemukseen pohjaten niin kaikki autot ovat tulleet kuntoon kyseisellä vaihdolla, pakoputkeen on tullut tuotantoprosessissa muutos sillä ongelma johtuu lämmönvaihtimen hitsaussauman pettämisestä ja uusissa vaihtimissa hitsausprosessia on parannettu."Moottorin toimitus on nähnyt kyseisen sähköpostin. Huoltoneuvoja viittaa sähköpostissaan siihen, että auto saadaan kuntoon lämmönvaihtimen vaihdolla.Lämmönvaihtimia on pettänyt Moottorin tietojen mukaan lukuisista Toyota Corolla -merkkisistä autoista. Kaikissa tapauksissa lämmönvaihtimen pettäminen johtaa siihen, että autosta alkaa vuotaa jäähdytinnestettä pakoputkistoon. Moottori on pystynyt todentamaan lukuisia samanlaisia tapauksia. Huomattavaa on, että läheskään kaikki tapaukset eivät tule esiin sosiaalisen median keskusteluryhmissä.Sosiaalisessa mediassa tapauksia on kuitenkin paljon. Esimerkiksi Facebookissa monessa keskusteluryhmässä kyseisestä viasta on keskusteltu jo pidemmän aikaa ja Moottori löysi useita keskusteluja aiheesta esimerkiksi vuodelta 2022. Näissä keskusteluissa lukuisat Toyota Corolla -autojen omistajat kertovat täsmälleen samanlaisista vioista autoissaan.Pakoputkiston vai jäähdytysjärjestelmän vika?Eräällä Toyota autoilijalla samaa vikaa on korjattu hänen autostaan jo kolme kertaa. Ensimmäisellä kertaa vika korjattiin, koska autossa oli voimassa vielä takuu, toisella kerralla sama vika korjattiin myös Toyotan maahantuojan laskuun, mutta kolmannella kerralla Toyota ei suostunut enää ottamaan saman vian korjausta vastuulleen.Moottorin tietojen mukaan osa vioista on korjattu silloin, jos vika on ilmennyt, kun autossa on ollut vielä takuu voimassa. Moottorin tietojen mukaan myös osa vioista on korjattu huollon yhteydessä ilman sen suurempaa meteliä niin sanottuna teknisenä kampanjana.Toyotan Relax -turvan lukuun vikaa ei ole ilmeisesti missään tapauksessa korjattu, koska kyseinen turva ei kata pakoputkiston vaurioita ja korjauksia – ja Toyota katsoo, että kysymyksessä on pakoputkistoon kuuluva vika. Toyota Relax -turva on huoltoturva autolle, joka kattaa auton korjauksia, kun sen määräaikaishuollot tehdään valtuutetussa Toyota-huollossa.Matti on sitä mieltä, että Toyotan pitäisi korjata vika esimerkiksi 5–10-vuotiaista autoista. Hänen mielestään Toyotan Relax -turvan pitäisi kattaa vian korjaus poikkeuksena, koska lämmönvaihdin on osa jäähdytysjärjestelmää, eikä pakoputkistoa, kuten Toyotalla asia tulkitaan.– Kysymyksessä on myös suunnittelu- ja valmistusvirhe, joka sysätään nyt täysin auton omistajille. Tämä on vastoin omaa oikeustajuani, Matti sanoo.Matin mukaan kyseiselle auton osalle pitäisi määritellä myös kohtuullinen oletettu käyttöikä, jonka mukaan korjauskustannuksia voisi jakaa mahdollisesti jakaa.– Jos osa kestäisi 200 000 kilometriä, niin tässä tapauksessa minulle tulisi maksettavaa 55 000 kilometrin osuus, jonka verran autollani on ajettu eli 55/200-osa kustannuksista, Matti sanoo.Toyotalta Matille on vastattu, että Toyotalla ei ole käytössään mitään olettamia komponenttien kestosta tai niiden käyttöiästä.– Uusimmasta moottoriversiosta kyseinen lämmönvaihdin ilmeisesti puuttuu kokonaan, eli uusista autoista vika on tällä tavalla korjattu, uusimmassa 2-litraisessa moottoriversiossa lämmönvaihdinta ei kuulemma ole lainkaan, Matti naurahtaa.Ongelma poistunut 2020 tuotannosta lähtienMoottori otti yhteyttä asiassa myös Toyotan maahantuontiin. Toyotalla vika tiedostetaan ja sen sanotaan koskevan Toyota Corolla Hybrid -mallisia autoja.– Tietoomme on tullut joitain tapauksia, joissa 2-litraisten Corolla Hybrid -mallien pakoputkistoon sijoitettu lämmönvaihdin on alkanut vuotamaan jäähdytysnestettä pakoputkistoon. Tällaisissa tilanteissa on kyseisen lämmönvaihtimen sisältämä osa pakoputkistoa on vaihdettava uuteen, sillä lämmönvaihtimen ja pakoputkiston rakenteen vuoksi sen korjaaminen ei ole mahdollista, lehdistöpäällikkö Pekka Karvinen Toyotan maahantuojalta Toyota Auto Finland Oy:stä sanoo.Karvinen sanoo lämmönvaihtimeen kohdistuneen tuotantomuutoksen jälkeen eli marraskuun 2020 tuotannosta lähtien, kyseinen komponentti ei ole aiheuttanut yhtään raportoitua nestevuotoa.– Yleisesti näistä 2-litraisista Corolla Hybrid -malleista kyseinen ongelma on esiintynyt noin 1,3 prosentista käytössä olevista ajoneuvoista, Karvinen sanoo.Traficomin tilastojen mukaan Manner-Suomessa rekisteröitiin vuonna 2019 kaikkiaan 5 004 kappaletta bensiinikäyttöistä Toyota Corollaa. Vuonna 2020 lukumäärä oli 5 395 autoa. Toyotan mukaan 2-litraisten autojen, joita vika koskee, osuus on noin 10 prosentin luokkaa kaikista rekisteröinneistä.– Niiden (2-litraisten) osuus Corollan kokonaismyynnistä on vaihdellut hieman, mutta on käytännössä nykyään 10 prosentin luokkaa. Nykyisen Corollan tullessa markkinoille 2019 meni enemmänkin, mutta on siitä pikkuhiljaa tasaantunut tuonne nykyiselle tasolle, Karvinen sanoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorjaamisesta neuvotellaan tapauskohtaisestiToyotan Karvinen sanoo, että auton pakoputkisto kuuluu luonnollisesti valmistajan myöntämän ajoneuvon takuun piiriin, jonka voimassaolo Toyota Corolla Hybrid -malleissa on kolme vuotta tai 100 000 kilometriä, kumpi täyttyy ensiksi. Karvinen sanoo, että takuu ei luonnollisesti korvaa kyseistä komponenttia eikä mitään muutakaan auton komponenttia, mikäli takuu on umpeutunut.Karvinen myös sanoo, että yksittäisten kuluttajien tapauksia Toyotalta ei kommentoida julkisesti.– Yleisellä tasolla voidaan todeta, että takuun jälkeenkin ajoneuvoissa on Suomessa voimassa kansallisen lainsäädännön määrittelemä valmistajan virhevastuu. Valmistajan virhevastuu koskee kuitenkin ainoastaan ajoneuvon ensimmäistä omistajaa, jonka jälkeen virhevastuusta vastaa ajoneuvon myyjä, Karvinen sanoo.Karvinen toteaa, mikäli valmistajan virhevastuu on voimassa ja ajoneuvon ensimmäisen omistajan omistussuhteen aikana esiintyy ongelma tai ongelmia, asian korjaamisesta neuvotellaan aina tapauskohtaisesti. Karvinen korostaa myös, että virhevastuu edellyttää tapauskohtaisesti vastuullisen tahon eli valmistajan tai ajoneuvon myyjän osallistuvan korjauskustannuksiin, mutta virhevastuu ei tarkoita korjauksen olevan veloitukseton asiakkaalle eli asiakkaan täytyy myös osallistua kustannuksiin.Karvinen sanoo, että mikäli ongelmatapauksia ilmenee, Toyotan maahantuonti toivoo, että asiassa oltaisi yhteydessä Toyota-jälleenmyyjään tai valtuutettuun Toyota-korjaamoon. Maahantuonti osallistuu valmistajan edustajana tapauskohtaisesti jatkokeskusteluihin.Teksti Manu Tuppurainen Kuva Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Uutinen Traficom: kuljettaja on vastuussa, vaikka auto jarruttaisi itsestään 28.3.2025 Uutinen Autotuojat ja teollisuus: Trumpin tuontitulleista kärsii eniten amerikkalaiset kuluttajat 28.3.2025 Autoilun hinta Uudet autot turvallisempia, 1000–2000 euron kierrätyspalkkion ideoijat muistuttavat 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 27.3.2025 Kuluttajat Autolasien hinnat ovat nousseet huimasti viime vuosina – vakuutusyhtiölle jopa yli 10 000 euron yksittäinen korvaus tuulilasivahingosta! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle