12.11.2020 Ajoneuvot Kysy Autoista: miksi sähköautolla ei voi vetää peräkärryä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudessa juttusarjassa Moottorin toimitus vastaa lukijoiden kysymyksiin. Kysymys: miksi sähköautolla ei voi vetää peräkärryä?Vastaus: Toki sähköautolla voi vetää peräkärryä. Sähkövoimalinja ei ole mikään este, ja markkinoilta löytyy lukuisia vetokykyisiä sähköautoja.Esimerkiksi Teslan Model X voi vetää 2 250 kg jarrullista peräkärryä. Myös monet muut kookkaat katumaasturit kykenevät vetämään suuria massoja: esimerkiksi Audi E-tron 50 vetää 1 800 kiloa, samoin Mercedes-Benz EQC.Eikä peräkärryn veto ole suinkaan kalleimpien ja suurimpien sähköautojen ominaisuus: Volkswagenin alkuvuodesta saapuva ID.4-sähkömaasturi vetää 1 000 kg julkaistavassa 1St-mallistossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaustalla varovaisuusMistä moinen harhaluulo sähköauton vetokyvyttömyydestä sitten johtuu?On totta, että ensimmäisillä sähköautoilla ei peräkärryä vedelty, ja vieläkin osa valmistajista sallii lähinnä tyhjän peräkärrin vetämisen – esimerkiksi mallivuoden 2021 Hyundai Kona Electriciin saa vihdoin vetokoukun, mutta vetomassa on vain 300 kg. Polkupyörätelineeksi se toki sopii erinomaisesti.Syy on varovaisuudessa: autonvalmistajat haluavat alkuun varmistua sähkövoimalinjan toimivan ennen haasteellisuuden kasvattamista. Peräkärryn lisämassa kun vaatii sähkömoottorilta suurempaa tehoa, mikä taas näkyy ajoakun kasvaneessa jäähdytystarpeessa. Akku on voimalinjan herkin komponentti, ja ylikuumeneminen voisi johtaa käyttöiän lyhenemiseen.Koleassa ja tasaisessa Suomessa moinen ei ehkä tapahtuisi helposti, mutta ajoneuvoja ei suunnitella vain pohjoisen tarpeisiin: saman sähköauton täytyisi selvitä kärryn vetämisestä helteisen Espanjan vuoristossakin.Peräkärrymahdollisuus tullee yleistymään lähivuosina, kun autonvalmistajien kokemus voimalinjojen ja akkujen jäähdytyksen toimivuudesta karttuu.Teksti: Lauri Ahtiainen Grafiikka: Jari Saarentaus Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*EmailKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 26.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: puolivuosittainen vilkaisu pellin alle – Volvo EX30 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 24.12.2024 Konsepti Sähköcrossover, jota perinne velvoittaa – Alpine A390_β 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja