22.11.2017 Ajoneuvot Latausta lastiliikenteeseen: Tesla Semi on ripeä sähkörekka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tesla Semi lupaa vaikuttavia teknisiä tietoja tuotantoon jo vuonna 2019. Kiihtyvyys 0-100 km/h viidessä sekunnissa on vain osa mullistusta, mutta kysymyksiäkin herää. Elon Musk julkisti viime viikolla yrityksensä tulevan sähkökuorma-auton, joka kulkee nimellä Tesla Semi. Futuristiselle veturille luvattu viiden sekunnin kiihtyvyysarvo on toki ilman kuormaa, mutta täydellä, reilun 36 tonnin, kuormallakin Semin luvataan saavuttavan 100 kilometrin tuntinopeus kahdessakymmenessä sekunnissa. Nämä ovat kovia arvoja nykyisiin tavanomaisiin dieselillä kulkeviin rekkoihin verrattuna.Tärkein paljastettu arvo on kuitenkin lupaus toimintamatkasta yhdellä latauksella. Se on vaikuttavat 500 mailia, eli yli 800 kilometriä, kuormattuna maantienopeuksilla. Kuorma-autonkuljettajia kiinnostanee myös mäennousukyky. Semin luvataan säilyttävän teoreettisesti yli sadan kilometrin tuntinopeus viiden prosentin nousussa. Teslan mukaan dieselrekka pystyy pitämään samassa nousussa vain reilun 70 kilometrin tuntinopeuden.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRiittävä toimintamatka ja uusi laturiKulutuksen luvataan jäävän alle kahden kilowattitunnin maililla. Tämä vastaa reilua sataa kilowattituntia sadalla kilometrillä. Teslan mukaan esimerkiksi oman sähköenergiansa auringosta rekkojen latausta varten tuottavat yritykset voivat saavuttaa yli 200 000 dollarin säästöt polttoainekustannuksissa miljoonan mailin, eli noin 1,6 miljoonan kilometrin matkalla.Teslan oma uusi Megacharger-latausasema mahdollistaisi ennakkotietojen mukaan 400 mailin, eli lähes 650 kilometrin toimintamatkaa vastaavan energiamäärän pikalataamisen puolessa tunnissa. Musk mainitsi samalla, että tauot ovat kuljetusalalla muutenkin pakollisia.Tesla Semi ei vaadi kuljettajalta vaihtamista tai kytkimenkäyttöä, eli se vastaa siltä osin automaattivaihteista kuorma-autoa. Tämän lisäksi Semi on varustettu jarruenergian talteenotolla, jolle Tesla lupaa kovan tehokkuuden. Teslan mukaan 98% kineettisestä energiasta palautetaan akkuihin jarruenergian talteenotolla. Tämä vaatii akuilta melkoista vastaanottokykyä hätäjarrutuksessa.Rekkaparkin aerodynaamisinMyös kuorma-auton hytti on suunniteltu uudelleen täyteen seisomakorkeuteen ja se on valmistettu hiilikuidusta. Semissä istutaan keskellä ohjaamoa hiukan McLaren F1:n tavoin. Kaksi kosketusnäyttöä on sijoitettu symmetrisesti ratin molemmin puolin. Niistä kuljettaja seuraa navigaattoria, kuolleiden kulmien kameroita sekä muuta saatavilla olevaa informaatiota. Semi mahdollistaa Teslan mukaan myös puoliautonomisen ajamisen. Semistä nähtäneen myös erilaisia hyttiversioita esimerkiksi pitkämatkalaisten vaatimuksia ajatellen. Tesla Semin voi varata itselleen 5 000 dollarin varausmaksua vastaan, mutta itse kuorma-auton hintaa ei kerrottu. Kustannusarvio aurinkosähköllä toimivien Megacharger-latausasemien rakennuttamisesta puuttui sekin julkisesta tiedotteesta. Toisaalta myös tieto yhteistyökumppaneista, tuotannon kapasiteetista sekä tuotantotiloista uupuu, joten aivan kaikki ei ole vielä selvillä. Lisätietoja saadaan varmasti tuotannon aloituksen lähestyessä. Amerikkalaisvalmistajan hyötyajoneuvoa lupaillaan markkinoille vuonna 2019.Lähde ja kuvat: Tesla Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa