26.10.2022

120 km/h vai 100 km/h – Testasimme kuinka paljon nopeuden alentaminen vaikuttaa kulutukseen

Kallis polttoaine näkyy suomalaisten autoilijoiden ajonopeuksissa. Kokeilimme millaisia säästöjä ajonopeuden alentaminen tuo autoiluun.

Venäjän aloittama hyökkäyssota Ukrainassa on näkynyt Suomessa muun muassa ennätyskorkeina polttoaineiden hintoina. Hinnat olivat korkeimmillaan kesäkuussa, jolloin Tilastokeskuksen kuluttajahintaindeksin mukaan 95-oktaanisen bensiinin keskihinta oli 2,57 euroa, 98-oktaanisen 2,67 euroa ja dieselin 2,44 euroa litralta.

Sittemmin lukemasta on tultu selkeästi alas, mutta edelleen polttoaineiden hinnat ovat korkealla. Bensapumpulla joudutaan edelleen katselemaan yli kahden euron litrahintoja.

Kun polttoaineiden hinnat kipusivat ennätyskorkealle, alkoivat kansalaisten kaasujalat keventyä. Tämä käy ilmi Fintraffic Oy:n tiedoista.

– Ajonopeudet ovat pudonneet selvästi moottoritieosuuksilla sen jälkeen, kun kesäkuussa polttoaineiden hinnat nousivat kaikkein korkeimmalle tasolle, liikennekeskuspäällikkö Kari Tarkki Fintrafficista sanoo.

Ajonopeuksien lasku on nähtävillä pääosin moottoriteillä, sillä kovemmissa nopeuksissa kulutus kasvaa enemmän kuin hitailla nopeuksilla. 15 mittauspisteellä kerätyistä nopeustiedoista käy ilmi, että kun heinäkuussa 2021 moottoritie ajettiin 114,17 kilometrin keskituntinopeudella, kesällä 2022 samaan aikaan keskinopeus oli enää 111,87 km/h, eli pudotusta vuoden takaiseen oli 2,3 km/h.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Toteutuuko säästö käytännössä?

Halusimme todistaa nopeuden tuoman säästön tekemällä kulutuskokeen kahdella eri autolla ja nopeudella Turun moottoritiellä. Autoilla ajettiin noin 286 kilometrin matka Espoosta Muuralan Neste-huoltoasemalta Turkuun ja takaisin. Lähes koko matka pystyttiin ajamaan 100 tai 120 kilometrin tuntinopeutta. Nopeus tarkistettiin GPS-laitteella, ja ajon jälkeen autojen kulutus laskettiin tankkauksesta.

Autoina käytettiin bensiinimoottorista Peugeot 308 SW -farmaria sekä dieselmoottorista isoa Volvo XC90 -katumaasturia. Peugeotin voimanlähteenä on 1,2-litrainen 3-sylinterinen 96 kilowattia (131 hv) kehittävä bensakone, Volvossa puolestaan 2-litrainen diesel yhdistettynä 48 voltin kevythybridijärjestelmään. Volvon moottorin teho on 173 kW (235 hv).

Tulokset ovat selvät. 120 km/h -nopeudella Peugeot kulutti 5,8 l/100 km, ja kun nopeutta alennettiin, kulutus jäi 4,9 litraan sadalla – säästöä siis 0,9 l/100 km.

Volvo puolestaan kulutti korkeammalla nopeudella dieseliä 7,8 litraa, ja alhaisemmalla menekki putosi 6,6 litraan sadalla – siis 1,2 l/100 km pienemmäksi. Peugeotilla kulutus laski 15,5 ja Volvon kohdalla 15,4 prosenttia, eli ero on todellakin merkittävä.

Lue lisää kulutustestistämme uusimmasta Moottori-lehdestä.

Teksti: Tuomas Rajala ja Manu Tuppurainen Kuvat: Jari Saarentaus

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat