26.10.2022 Autoilun hinta 120 km/h vai 100 km/h – Testasimme kuinka paljon nopeuden alentaminen vaikuttaa kulutukseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kallis polttoaine näkyy suomalaisten autoilijoiden ajonopeuksissa. Kokeilimme millaisia säästöjä ajonopeuden alentaminen tuo autoiluun. Venäjän aloittama hyökkäyssota Ukrainassa on näkynyt Suomessa muun muassa ennätyskorkeina polttoaineiden hintoina. Hinnat olivat korkeimmillaan kesäkuussa, jolloin Tilastokeskuksen kuluttajahintaindeksin mukaan 95-oktaanisen bensiinin keskihinta oli 2,57 euroa, 98-oktaanisen 2,67 euroa ja dieselin 2,44 euroa litralta. Sittemmin lukemasta on tultu selkeästi alas, mutta edelleen polttoaineiden hinnat ovat korkealla. Bensapumpulla joudutaan edelleen katselemaan yli kahden euron litrahintoja. Kun polttoaineiden hinnat kipusivat ennätyskorkealle, alkoivat kansalaisten kaasujalat keventyä. Tämä käy ilmi Fintraffic Oy:n tiedoista. – Ajonopeudet ovat pudonneet selvästi moottoritieosuuksilla sen jälkeen, kun kesäkuussa polttoaineiden hinnat nousivat kaikkein korkeimmalle tasolle, liikennekeskuspäällikkö Kari Tarkki Fintrafficista sanoo. Ajonopeuksien lasku on nähtävillä pääosin moottoriteillä, sillä kovemmissa nopeuksissa kulutus kasvaa enemmän kuin hitailla nopeuksilla. 15 mittauspisteellä kerätyistä nopeustiedoista käy ilmi, että kun heinäkuussa 2021 moottoritie ajettiin 114,17 kilometrin keskituntinopeudella, kesällä 2022 samaan aikaan keskinopeus oli enää 111,87 km/h, eli pudotusta vuoden takaiseen oli 2,3 km/h. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Toteutuuko säästö käytännössä? Halusimme todistaa nopeuden tuoman säästön tekemällä kulutuskokeen kahdella eri autolla ja nopeudella Turun moottoritiellä. Autoilla ajettiin noin 286 kilometrin matka Espoosta Muuralan Neste-huoltoasemalta Turkuun ja takaisin. Lähes koko matka pystyttiin ajamaan 100 tai 120 kilometrin tuntinopeutta. Nopeus tarkistettiin GPS-laitteella, ja ajon jälkeen autojen kulutus laskettiin tankkauksesta. Autoina käytettiin bensiinimoottorista Peugeot 308 SW -farmaria sekä dieselmoottorista isoa Volvo XC90 -katumaasturia. Peugeotin voimanlähteenä on 1,2-litrainen 3-sylinterinen 96 kilowattia (131 hv) kehittävä bensakone, Volvossa puolestaan 2-litrainen diesel yhdistettynä 48 voltin kevythybridijärjestelmään. Volvon moottorin teho on 173 kW (235 hv). Tulokset ovat selvät. 120 km/h -nopeudella Peugeot kulutti 5,8 l/100 km, ja kun nopeutta alennettiin, kulutus jäi 4,9 litraan sadalla – säästöä siis 0,9 l/100 km. Volvo puolestaan kulutti korkeammalla nopeudella dieseliä 7,8 litraa, ja alhaisemmalla menekki putosi 6,6 litraan sadalla – siis 1,2 l/100 km pienemmäksi. Peugeotilla kulutus laski 15,5 ja Volvon kohdalla 15,4 prosenttia, eli ero on todellakin merkittävä. Lue lisää kulutustestistämme uusimmasta Moottori-lehdestä. Teksti: Tuomas Rajala ja Manu Tuppurainen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 12.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: hiljentyminen nelostien bussionnettomuuspaikoilla 7.7.2024 Uutinen Suomalaisilla on haasteita tiettyjen liikennemerkkien tulkitsemisessa – tunnistatko nämä liikennemerkit? 5.7.2024 Liikenne Autoliitto nopeusrajoitusten alentamisesta: koetaanko liikenneympäristöä vastaaviksi? 4.7.2024 Sähköpyörät Sähköpyörä: Milloin tarvitaan liikennevakuutus? 2.7.2024 Autoilun hinta Autoliitto: päästökauppa nostanee polttoaineiden hintoja jo kalliin autoilun Suomessa 25.6.2024 Uutinen Tienpiennarten niittotyöt parantavat liikenneturvallisuutta – ehkäisevät myös vieraslajien leviämistä 18.6.2024 Autoilu Yksi vuoden ruuhkaisimmista päivistä liikenteessä on pian – näillä vinkeillä juhannuksena liikkeelle 4.6.2024 Liikenne Pystytkö keskittymään ajamiseen? – Drive-In-laboratorio paljastaa autojen multimedialaitteiden vaikutukset liikenneturvallisuuteen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan