26.10.2022 Autoilun hinta 120 km/h vai 100 km/h – Testasimme kuinka paljon nopeuden alentaminen vaikuttaa kulutukseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kallis polttoaine näkyy suomalaisten autoilijoiden ajonopeuksissa. Kokeilimme millaisia säästöjä ajonopeuden alentaminen tuo autoiluun. Venäjän aloittama hyökkäyssota Ukrainassa on näkynyt Suomessa muun muassa ennätyskorkeina polttoaineiden hintoina. Hinnat olivat korkeimmillaan kesäkuussa, jolloin Tilastokeskuksen kuluttajahintaindeksin mukaan 95-oktaanisen bensiinin keskihinta oli 2,57 euroa, 98-oktaanisen 2,67 euroa ja dieselin 2,44 euroa litralta. Sittemmin lukemasta on tultu selkeästi alas, mutta edelleen polttoaineiden hinnat ovat korkealla. Bensapumpulla joudutaan edelleen katselemaan yli kahden euron litrahintoja. Kun polttoaineiden hinnat kipusivat ennätyskorkealle, alkoivat kansalaisten kaasujalat keventyä. Tämä käy ilmi Fintraffic Oy:n tiedoista. – Ajonopeudet ovat pudonneet selvästi moottoritieosuuksilla sen jälkeen, kun kesäkuussa polttoaineiden hinnat nousivat kaikkein korkeimmalle tasolle, liikennekeskuspäällikkö Kari Tarkki Fintrafficista sanoo. Ajonopeuksien lasku on nähtävillä pääosin moottoriteillä, sillä kovemmissa nopeuksissa kulutus kasvaa enemmän kuin hitailla nopeuksilla. 15 mittauspisteellä kerätyistä nopeustiedoista käy ilmi, että kun heinäkuussa 2021 moottoritie ajettiin 114,17 kilometrin keskituntinopeudella, kesällä 2022 samaan aikaan keskinopeus oli enää 111,87 km/h, eli pudotusta vuoden takaiseen oli 2,3 km/h. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Toteutuuko säästö käytännössä? Halusimme todistaa nopeuden tuoman säästön tekemällä kulutuskokeen kahdella eri autolla ja nopeudella Turun moottoritiellä. Autoilla ajettiin noin 286 kilometrin matka Espoosta Muuralan Neste-huoltoasemalta Turkuun ja takaisin. Lähes koko matka pystyttiin ajamaan 100 tai 120 kilometrin tuntinopeutta. Nopeus tarkistettiin GPS-laitteella, ja ajon jälkeen autojen kulutus laskettiin tankkauksesta. Autoina käytettiin bensiinimoottorista Peugeot 308 SW -farmaria sekä dieselmoottorista isoa Volvo XC90 -katumaasturia. Peugeotin voimanlähteenä on 1,2-litrainen 3-sylinterinen 96 kilowattia (131 hv) kehittävä bensakone, Volvossa puolestaan 2-litrainen diesel yhdistettynä 48 voltin kevythybridijärjestelmään. Volvon moottorin teho on 173 kW (235 hv). Tulokset ovat selvät. 120 km/h -nopeudella Peugeot kulutti 5,8 l/100 km, ja kun nopeutta alennettiin, kulutus jäi 4,9 litraan sadalla – säästöä siis 0,9 l/100 km. Volvo puolestaan kulutti korkeammalla nopeudella dieseliä 7,8 litraa, ja alhaisemmalla menekki putosi 6,6 litraan sadalla – siis 1,2 l/100 km pienemmäksi. Peugeotilla kulutus laski 15,5 ja Volvon kohdalla 15,4 prosenttia, eli ero on todellakin merkittävä. Lue lisää kulutustestistämme uusimmasta Moottori-lehdestä. Teksti: Tuomas Rajala ja Manu Tuppurainen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku