12.9.2016 Liikenne 80 vuotta Hakkapeliittaa – Nokian klassikko jatkaa ja kehittyy Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomalaisten ykkösvastaus talvirengasongelmiin täyttää tänä vuonna 80 vuotta. Hakkapeliitan takana olevan yhtiönkin historiaan mahtuu monia värikkäitä vaiheita. Talvirenkaiden kestosuosikki ja suomalaisen kumialan klassikko Hakkapeliitta täyttää 80 vuotta. Vuosien varrella talvirenkaiden klassikko on luontaisesti kehittynyt 1930-luvulta nykyaikaisiin kitkauutuuksiin, mutta Hakkapeliitan ja Nokian Renkaiden maine on rakentunut tasaisesti luotettavien tuotteiden avulla. Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö aloitti huolellisten laskelmien jälkeen autonrenkaiden valmistuksen 1932, ensimmäisen mallin ollessa niin kutsuttu Kesäpinta. Talvirenkaissa pelin avasi 1934 Kelirengas ja 1936 vuorossa oli Hakkapeliitta, jota kutsuttiin myös Lumi-Hakkapeliitaksi. Sotavuodet tekivät erikoisen kiertotien maan ainoan rengastehtaan tuotantoon, puolustusvoimien tilausten ja jatkuvan raaka-ainepulan asettaessa erilaisia haasteita Suomen Gummitehtaan tuotantoon. 1956 markkinoille saapui vallankumouksellinen Haka-Hakkapeliitta, jonka suosio löi kaikki aiemmat ennätykset ja Kumitehtaan autonrenkaiden tuotanto ylitti jalkinevalmistuksen. Samana vuonna vapautui myös renkaiden tuontikaupan sääntely ja vuosikymmenen lopulla Suomen Kumitehdas suuntasi Hakkapeliittojen vetämänä vientimarkkinoille, erityisesti Ruotsiin. Nastarenkaat puolestaan liityivät mukaan 1957, kun yhteistyökumppaniksi saatiin helsinkiläinen Kovametalli Oy ja sen Kometa-nastat. 1965 esiteltiin taasen ensimmäinen suoraan nastarenkaaksi suunniteltu talvirengas, Hakkapeliitta. 1967 Suomen Kumitehdas, Suomen Kaapelitehdas ja puunjalostukseen keskittynyt Nokia Oy fuusioituvat yhdeksi monialayritykseksi, Oy Nokia Ab:ksi. Logoksi valikoitui ensimmäisessä vaiheessa Kumitehtaan liikemerkki. 1970-luvun kuuma sana olivat vyörenkaat ja 1980-luvulla puolestaan jo Haka-Hakkapeliitoista tuttu imukuppirakenne vaihtui lopulta nykyaikaisempaan nuolirakenteeseen. Kehitystyöntaustalla oli teiden suolaaminen, joka asetti painopistettä märkäominaisuuksien puolelle. Autoilijat puolestaan kaipasivat äänettömyyttä, kulutuskestävyyttä ja taloudellisuutta. Näihin haasteisiin vastasikin todellinen hitti, Hakkapeliitta NR 09, joka hallitsi niin testejä kuin markkinoita useana vuonna. 1990-luku puolestaan näki nastattomien renkaiden tulon leudompina talvina ja Hakkapeliitta 1 luotti sekin ympäristöystävällisempiin EcoStud-nastoihin. Vuonna 1995 Nokian Renkaat Oyj puolestaan palasi itsenäiseksi yritykseksi ja listautui pörssiin. Myös jakeluverkosto uudistettiin Vianor-konseptiksi, josta on tullut Pohjoismaiden suurin rengasketju. Uusi vuosituhat on tuonut uusia mahdollisuuksia kehittyvien materiaalien merkeissä. Niin nastateknologia kuin kitkarenkaiden käyttämät kumiseokset ovat kehittyneet merkittävästi parempaa pitoa ja ympäristöystävällisyyttä tavoiteltaessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kristallikiteitä ja älysilicaa 80-vuotisen kehitystyön tämän hetken huippuna on energiapihi kitkarengasmalli Nokian Hakkapeliitta R2, joka on suunniteltu BMW:n i3-sähköautoa varten (koossa 155/70R19 88 Q XL). Niissä äärimmäisen alhainen vierintävastus on yhdistetty ensiluokkaiseen pitoon ja poikkeukselliseen ajomukavuuteen. Osaltaan kehitystyöstä kertoo, että kyseessä on maailman ensimmäinen talvirengas, joka on saanut parhaan A-energialuokituksen. Materiaalikehitys on merkittävä osa uusia talvirengasmalleja. Hakkapeliitta R2 -kitkarenkaan jääpitoon on panostettu Nokian Cryo Crystal -konseptilla, jossa kumiseoksen sisään luodut pitokiteet tuovat sivuttais- ja pitkittäispitoa. Sähköautoihin suunnatussa Hakkapeliitta R2:ssa on siirrytty myös uuden ajan Intelligent eSilican käyttöön renkaan funktionaalisena kulutuspintaseoksena, korvaten osaltaan nokea. Hakkapeliitta 8 SUV ja R2 SUV -katumaasturirenkaassa sivurakennetta on vahvistettu puolestaan aramid-kuitujen avulla. Renkaan kumiseokseen leivotut Cryo Crystal -pitokiteet ovat uusinta uutta nastattomien talvirenkaiden saralla. − Alan kattavin ja modernein talvirengasvalikoima takaa meille pohjoisessa liikkuville turvallisen matkanteon ja ajomukavuuden talven jokaisena päivänä. Lisäkestävyyttä tuovaa Aramid Sidewall – teknologiaa hyödynnetään nyt myös nastattomissa Nokian Hakkapeliitta R2 SUV -katumaasturirenkaissa. Aramid-kuitu jäykistää ja vahvistaa sivupinnan kestämään entistä paremmin ulkopuolisia iskuja ja viiltoja, Nokian Renkaiden tuotehallintajohtaja Petri Niemi kertoo. Nokian Renkaiden värikkääseen historiaan voi tutustua Hakkapeliitta 80 v. -teemasivustolla. Lähde: Nokian Renkaat Kuvat: Nokian Renkaat, kuvankappaukset historiikkivideosta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku