12.9.2016

80 vuotta Hakkapeliittaa – Nokian klassikko jatkaa ja kehittyy

Hakkapeliitta 80 vuotta

Suomalaisten ykkösvastaus talvirengasongelmiin täyttää tänä vuonna 80 vuotta. Hakkapeliitan takana olevan yhtiönkin historiaan mahtuu monia värikkäitä vaiheita.

Talvirenkaiden kestosuosikki ja suomalaisen kumialan klassikko Hakkapeliitta täyttää 80 vuotta. Vuosien varrella talvirenkaiden klassikko on luontaisesti kehittynyt 1930-luvulta nykyaikaisiin kitkauutuuksiin, mutta Hakkapeliitan ja Nokian Renkaiden maine on rakentunut tasaisesti luotettavien tuotteiden avulla.

Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö aloitti huolellisten laskelmien jälkeen autonrenkaiden valmistuksen 1932, ensimmäisen mallin ollessa niin kutsuttu Kesäpinta. Talvirenkaissa pelin avasi 1934 Kelirengas ja 1936 vuorossa oli Hakkapeliitta, jota kutsuttiin myös Lumi-Hakkapeliitaksi. Sotavuodet tekivät erikoisen kiertotien maan ainoan rengastehtaan tuotantoon, puolustusvoimien tilausten ja jatkuvan raaka-ainepulan asettaessa erilaisia haasteita Suomen Gummitehtaan tuotantoon.

Hakkapeliitta 80 vuotta

1956 markkinoille saapui vallankumouksellinen Haka-Hakkapeliitta, jonka suosio löi kaikki aiemmat ennätykset ja Kumitehtaan autonrenkaiden tuotanto ylitti jalkinevalmistuksen. Samana vuonna vapautui myös renkaiden tuontikaupan sääntely ja vuosikymmenen lopulla Suomen Kumitehdas suuntasi Hakkapeliittojen vetämänä vientimarkkinoille, erityisesti Ruotsiin. Nastarenkaat puolestaan liityivät mukaan 1957, kun yhteistyökumppaniksi saatiin helsinkiläinen Kovametalli Oy ja sen Kometa-nastat. 1965 esiteltiin taasen ensimmäinen suoraan nastarenkaaksi suunniteltu talvirengas, Hakkapeliitta.

1967 Suomen Kumitehdas, Suomen Kaapelitehdas ja puunjalostukseen keskittynyt Nokia Oy fuusioituvat yhdeksi monialayritykseksi, Oy Nokia Ab:ksi. Logoksi valikoitui ensimmäisessä vaiheessa Kumitehtaan liikemerkki.

1970-luvun kuuma sana olivat vyörenkaat ja 1980-luvulla puolestaan jo Haka-Hakkapeliitoista tuttu imukuppirakenne vaihtui lopulta nykyaikaisempaan nuolirakenteeseen. Kehitystyöntaustalla oli teiden suolaaminen, joka asetti painopistettä märkäominaisuuksien puolelle. Autoilijat puolestaan kaipasivat äänettömyyttä, kulutuskestävyyttä ja taloudellisuutta. Näihin haasteisiin vastasikin todellinen hitti, Hakkapeliitta NR 09, joka hallitsi niin testejä kuin markkinoita useana vuonna.

1990-luku puolestaan näki nastattomien renkaiden tulon leudompina talvina ja Hakkapeliitta 1 luotti sekin ympäristöystävällisempiin EcoStud-nastoihin. Vuonna 1995 Nokian Renkaat Oyj puolestaan palasi itsenäiseksi yritykseksi ja listautui pörssiin. Myös jakeluverkosto uudistettiin Vianor-konseptiksi, josta on tullut Pohjoismaiden suurin rengasketju.

Uusi vuosituhat on tuonut uusia mahdollisuuksia kehittyvien materiaalien merkeissä. Niin nastateknologia kuin kitkarenkaiden käyttämät kumiseokset ovat kehittyneet merkittävästi parempaa pitoa ja ympäristöystävällisyyttä tavoiteltaessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kristallikiteitä ja älysilicaa

Hakkapeliitta 80 vuotta

80-vuotisen kehitystyön tämän hetken huippuna on energiapihi kitkarengasmalli Nokian Hakkapeliitta R2, joka on suunniteltu BMW:n i3-sähköautoa varten (koossa 155/70R19 88 Q XL). Niissä äärimmäisen alhainen vierintävastus on yhdistetty ensiluokkaiseen pitoon ja poikkeukselliseen ajomukavuuteen. Osaltaan kehitystyöstä kertoo, että kyseessä on maailman ensimmäinen talvirengas, joka on saanut parhaan A-energialuokituksen.

Materiaalikehitys on merkittävä osa uusia talvirengasmalleja. Hakkapeliitta R2 -kitkarenkaan jääpitoon on panostettu Nokian Cryo Crystal -konseptilla, jossa kumiseoksen sisään luodut pitokiteet tuovat sivuttais- ja pitkittäispitoa. Sähköautoihin suunnatussa Hakkapeliitta R2:ssa on siirrytty myös uuden ajan Intelligent eSilican käyttöön renkaan funktionaalisena kulutuspintaseoksena, korvaten osaltaan nokea. Hakkapeliitta 8 SUV ja R2 SUV -katumaasturirenkaassa sivurakennetta on vahvistettu puolestaan aramid-kuitujen avulla.

Hakkapeliitta 80 vuotta
Renkaan kumiseokseen leivotut Cryo Crystal -pitokiteet ovat uusinta uutta nastattomien talvirenkaiden saralla.

− Alan kattavin ja modernein talvirengasvalikoima takaa meille pohjoisessa liikkuville turvallisen matkanteon ja ajomukavuuden talven jokaisena päivänä. Lisäkestävyyttä tuovaa Aramid Sidewall – teknologiaa hyödynnetään nyt myös nastattomissa Nokian Hakkapeliitta R2 SUV -katumaasturirenkaissa. Aramid-kuitu jäykistää ja vahvistaa sivupinnan kestämään entistä paremmin ulkopuolisia iskuja ja viiltoja, Nokian Renkaiden tuotehallintajohtaja Petri Niemi kertoo.

Nokian Renkaiden värikkääseen historiaan voi tutustua Hakkapeliitta 80 v. -teemasivustolla.

Lähde: Nokian Renkaat Kuvat: Nokian Renkaat, kuvankappaukset historiikkivideosta

Luetuimmat