13.5.2016 Liikenne ADAC selvitti jälleen vähävikaisimmat automallit BMW X3 (F25-sukupolvi) ryntäämässä kärkisijoille. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähkövika tyssää yleisimmin matkanteon, mutta mitkä autot ovat vikaherkkiä ja mitkä luotettavia kokoluokassaan? ADACin selvityksen mukaan automatka katkeaa useimmiten akkuvian vuoksi. ADACin raportin pohjana ovat autojen tielle pysäyttäneet tekniset viat Saksassa tiepalveluavun tarpeen perusteella. ADAC-tiepalvelu ja sen yhteistyökumppanit avustivat tielle jääneitä Saksassa neljä miljoonaa kertaa vuonna 2015. ADAC on saksalainen Euroopan suurin (19 miljoonaa jäsentä) autonkäyttäjien etujärjestö ja Autoliiton sisarjärjestö. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Japanilaiset porskuttavat pikkuautoissa Koko ADAC-tilaston parhaaksi nousivat BMW 3-sarja ja BMW X3 (vuosimalli 2013), jotka jättivät tielle teknisen vian vuoksi ainoastaan 0,9 kertaa tuhatta liikenteessä olevaa autoa kohti. Pienimpien pikkuautojen (A-segmentti) paras on Toyota Aygo. Myös samassa tehtaassa valmistetut yhteistyömallit, Citroën C1 ja Peugeot 107 menestyivät. Vähävikaisia ovat myös konsernisisaret Volkswagen Up!, Seat Mii ja Škoda Citigo sekä Opel Agila, Renault Twingo ja Volkswagen Fox. Fiat 500 ja Fiat Panda ovat piskuisten pikkuautojen tunnettuja ongelmalapsia lukuisine vikoineen. Toyota Aygo näytti esimerkkiä pienten ajoneuvojen A-segmentissä. Mitsubishi Colt varmatoiminen Isompien pikkuautojen (B-segmentti) luotettavin on Mitsubishi Colt. Varmatoimisia ovat myös Audi A1, Ford Fusion, Mazda2, Mini, Toyota Yaris, Hyundai ix20, Škoda Yeti ja Volkswagen Polo. Pikkuluokan ongelmakimpuksi osoittautui Dacia Sandero uudempien vuosimallien akkuongelmien vuoksi. Erittäin varmatoimisen Hyundai Getz -mallin korvannut Hyundai i20 putosi keskiryhmään. Luokan heikoin on jälleen Fiat Punto, joka sijoittui kehnosti kaikissa ikäryhmissä. Premium-merkit keskiluokan kärjessä Pienempi keskiluokka on saksalaisten premium-merkkien (Audi, BMW, Mercedes-Benz) juhlaa. Myös Mazda3, Toyota Auris ja Volkswagen Golf napsivat hyviä arvosanoja. Lukuisat akkuongelmat jättivät Dacia Dusterin ja Loganin uudemmat vuosimallit usein tielle. Opel Zafira ja Peugeot 307 ovat vanhempien vuosimallien murheenkryynejä. Citroën Berlingo, Renault Kangoo ja Peugeot 308 jäivät useissa ikäryhmissä keskitason alapuolelle. Akkuongelmat vaivasivat Dacia Dusteria. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Saksalaiset jyräävät Isomman keskiluokan tulokset osoittavat, että saksalaiset premium-merkit (Audi, BMW ja Mercedes-Benz) ovat kohentaneet laatuaan lukuun ottamatta Mercedes-Benzin C-sarjan keskinkertaista tulosta vuosimalleissa 2008–2009. Myös Škoda Octavia sijoittuu hyvin. Häntäpään herruudesta taistelevat Ford Mondeo ja S-Max sekä Opel Insignia. Vanhimman ikäryhmän heikoin on Volkswagen Sharan koko tilaston suurimmalla vikaindeksillä. Isot autot toimintavarmoja Isoilla autoilla ajetaan paljon. Tiepalvelutilasto osoittaa, että isot autot ovat erittäin toimintavarmoja ja simahtavat vain harvoin tielle suuresta ajomäärästä huolimatta. Mallien väliset laatuerot ovat pienempiä kuin muissa kokoluokissa. Audi A6 ja BMW 5-sarja ovat erittäin hyviä vuosimalleissa 2010–2013. Mersun aikaisempi murheenkryyni, Yhdysvalloissa valmistettava ML on petrannut uusimmissa vuosimalleissa. Luokan viimeiseksi jää Mercedes-Benzin E-sarja hiukan keskinkertaista heikommalla tuloksella, mutta tulosta tarkastellessa on otettava huomioon E-sarjan 13 000–16 000 kilometrin verran kilpailijoita suurempi vuosittainen ajomäärä. Siihen suhteutettuna E-sarjan tulos on kohtuullisen hyvä. Škoda Superb on niukasti keskitason yläpuolella. Isojen autojen ryhmässä ei ole kehnoa autoa lainkaan. Pakettiautojen erot pieniä Pikkubussien ja pakettiautojen ryhmässä erot ovat vähäisiä. Volkswagen Transporter T5 on kokonaisuutena paras Mercedes-Benz Viton/Vianon ollessa seuraavana. Ford Transitin tulos on keskinkertainen. Fiat Ducaton vuosimalleissa 2012 ja 2013 on enemmän vikoja kuin kilpailijoissa. Fiat Ducato ei pärjännyt kilpailijoilleen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Laatu kohentunut vuosien myötä Autojen laatu on vuosikymmenten kuluessa kohentunut. ADACin ensimmäisessä raportissa vuonna 1978 uudehkoista yksi- ja kaksivuotiaista autoista tielle simahti keskimäärin 23 autoa tuhatta liikenteessä olevaa autoa. Vuonna 2015 uudehkoista autoista simahti keskimäärin vain kolme autoa tuhatta liikenteessä olevaa autoa kohti. ADAC-raportin arvostelijat väittävät, että automerkkien omat hätäpalvelut vaikuttavat tuloksiin. ADAC vastaa: Koska kaikilla merkeillä on oma hätäpalvelu, se ei oleellisesti heikennä raportin luotettavuutta. Teksti: Timo Turkula Kuvat: valmistajat, Santeri Petrell Lähde: ADAC Pannenstatistik 2016 (julkaistu Saksassa 25.4.2016) Lisätietoa saksaksi TÄÄLTÄ. Mallinimeä klikkaamalla saa listan mallin yleisimmistä tielle pysäyttäneistä vioista. Lue ADAC-tiepalvelutilasto 2016 -juttu TÄÄLTÄ. Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa 16.7.2024 Autoilu Liikenteen teoriakokeiden vilpistelyä kitketään tallentavalla kameravalvonnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan