BMW X3

Liikenne Uutinen 13.5.2016

ADAC selvitti jälleen vähävikaisimmat automallit

Sähkövika tyssää yleisimmin matkanteon, mutta mitkä autot ovat vikaherkkiä ja mitkä luotettavia kokoluokassaan?

ADACin selvityksen mukaan automatka katkeaa useimmiten akkuvian vuoksi. ADACin raportin pohjana ovat autojen tielle pysäyttäneet tekniset viat Saksassa tiepalveluavun tarpeen perusteella.

ADAC-tiepalvelu ja sen yhteistyökumppanit avustivat tielle jääneitä Saksassa neljä miljoonaa kertaa vuonna 2015. ADAC on saksalainen Euroopan suurin (19 miljoonaa jäsentä) autonkäyttäjien etujärjestö ja Autoliiton sisarjärjestö.

Japanilaiset porskuttavat pikkuautoissa

Koko ADAC-tilaston parhaaksi nousivat BMW 3-sarja ja BMW X3 (vuosimalli 2013), jotka jättivät tielle teknisen vian vuoksi ainoastaan 0,9 kertaa tuhatta liikenteessä olevaa autoa kohti.

Pienimpien pikkuautojen (A-segmentti) paras on Toyota Aygo. Myös samassa tehtaassa valmistetut yhteistyömallit, Citroën C1 ja Peugeot 107 menestyivät. Vähävikaisia ovat myös konsernisisaret Volkswagen Up!, Seat Mii ja Škoda Citigo sekä Opel Agila, Renault Twingo ja Volkswagen Fox.

Fiat 500 ja Fiat Panda ovat piskuisten pikkuautojen tunnettuja ongelmalapsia lukuisine vikoineen.

Toyota_Aygo-15

Toyota Aygo näytti esimerkkiä pienten ajoneuvojen A-segmentissä.

Mitsubishi Colt varmatoiminen

Isompien pikkuautojen (B-segmentti) luotettavin on Mitsubishi Colt. Varmatoimisia ovat myös Audi A1, Ford Fusion, Mazda2, Mini, Toyota Yaris, Hyundai ix20, Škoda Yeti ja Volkswagen Polo.

Pikkuluokan ongelmakimpuksi osoittautui Dacia Sandero uudempien vuosimallien akkuongelmien vuoksi. Erittäin varmatoimisen Hyundai Getz -mallin korvannut Hyundai i20 putosi keskiryhmään. Luokan heikoin on jälleen Fiat Punto, joka sijoittui kehnosti kaikissa ikäryhmissä.

Premium-merkit keskiluokan kärjessä

Pienempi keskiluokka on saksalaisten premium-merkkien (Audi, BMW, Mercedes-Benz) juhlaa. Myös Mazda3, Toyota Auris ja Volkswagen Golf napsivat hyviä arvosanoja.

Lukuisat akkuongelmat jättivät Dacia Dusterin ja Loganin uudemmat vuosimallit usein tielle. Opel Zafira ja Peugeot 307 ovat vanhempien vuosimallien murheenkryynejä. Citroën Berlingo, Renault Kangoo ja Peugeot 308 jäivät useissa ikäryhmissä keskitason alapuolelle.

Akkuongelmat vaivasivat Dacia Dusteria.

Akkuongelmat vaivasivat Dacia Dusteria.

Saksalaiset jyräävät

Isomman keskiluokan tulokset osoittavat, että saksalaiset premium-merkit (Audi, BMW ja Mercedes-Benz) ovat kohentaneet laatuaan lukuun ottamatta Mercedes-Benzin C-sarjan keskinkertaista tulosta vuosimalleissa 2008–2009. Myös Škoda Octavia sijoittuu hyvin.

Häntäpään herruudesta taistelevat Ford Mondeo ja S-Max sekä Opel Insignia. Vanhimman ikäryhmän heikoin on Volkswagen Sharan koko tilaston suurimmalla vikaindeksillä.

Isot autot toimintavarmoja

Isoilla autoilla ajetaan paljon. Tiepalvelutilasto osoittaa, että isot autot ovat erittäin toimintavarmoja ja simahtavat vain harvoin tielle suuresta ajomäärästä huolimatta. Mallien väliset laatuerot ovat pienempiä kuin muissa kokoluokissa.

Audi A6 ja BMW 5-sarja ovat erittäin hyviä vuosimalleissa 2010–2013. Mersun aikaisempi murheenkryyni, Yhdysvalloissa valmistettava ML on petrannut uusimmissa vuosimalleissa.

Luokan viimeiseksi jää Mercedes-Benzin E-sarja hiukan keskinkertaista heikommalla tuloksella, mutta tulosta tarkastellessa on otettava huomioon E-sarjan 13 000–16 000 kilometrin verran kilpailijoita suurempi vuosittainen ajomäärä. Siihen suhteutettuna E-sarjan tulos on kohtuullisen hyvä.

Škoda Superb on niukasti keskitason yläpuolella. Isojen autojen ryhmässä ei ole kehnoa autoa lainkaan.

Pakettiautojen erot pieniä

Pikkubussien ja pakettiautojen ryhmässä erot ovat vähäisiä. Volkswagen Transporter T5 on kokonaisuutena paras Mercedes-Benz Viton/Vianon ollessa seuraavana. Ford Transitin tulos on keskinkertainen. Fiat Ducaton vuosimalleissa 2012 ja 2013 on enemmän vikoja kuin kilpailijoissa.

Fiat Ducato ei pärjännyt kilpailijoilleen.

Fiat Ducato ei pärjännyt kilpailijoilleen.

Laatu kohentunut vuosien myötä

Autojen laatu on vuosikymmenten kuluessa kohentunut. ADACin ensimmäisessä raportissa vuonna 1978 uudehkoista yksi- ja kaksivuotiaista autoista tielle simahti keskimäärin 23 autoa tuhatta liikenteessä olevaa autoa. Vuonna 2015 uudehkoista autoista simahti keskimäärin vain kolme autoa tuhatta liikenteessä olevaa autoa kohti.

  • ADAC-raportin arvostelijat väittävät, että automerkkien omat hätäpalvelut vaikuttavat tuloksiin.
  • ADAC vastaa: Koska kaikilla merkeillä on oma hätäpalvelu, se ei oleellisesti heikennä raportin luotettavuutta.

Lähde: ADAC Pannenstatistik 2016 (julkaistu Saksassa 25.4.2016)

Lisätietoa saksaksi TÄÄLTÄ. Mallinimeä klikkaamalla saa listan mallin yleisimmistä tielle pysäyttäneistä vioista.

Lue ADAC-tiepalvelutilasto 2016 -juttu TÄÄLTÄ.

Jaa artikkeli