13.5.2016 Liikenne ADAC selvitti jälleen vähävikaisimmat automallit BMW X3 (F25-sukupolvi) ryntäämässä kärkisijoille. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähkövika tyssää yleisimmin matkanteon, mutta mitkä autot ovat vikaherkkiä ja mitkä luotettavia kokoluokassaan? ADACin selvityksen mukaan automatka katkeaa useimmiten akkuvian vuoksi. ADACin raportin pohjana ovat autojen tielle pysäyttäneet tekniset viat Saksassa tiepalveluavun tarpeen perusteella.ADAC-tiepalvelu ja sen yhteistyökumppanit avustivat tielle jääneitä Saksassa neljä miljoonaa kertaa vuonna 2015. ADAC on saksalainen Euroopan suurin (19 miljoonaa jäsentä) autonkäyttäjien etujärjestö ja Autoliiton sisarjärjestö.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJapanilaiset porskuttavat pikkuautoissaKoko ADAC-tilaston parhaaksi nousivat BMW 3-sarja ja BMW X3 (vuosimalli 2013), jotka jättivät tielle teknisen vian vuoksi ainoastaan 0,9 kertaa tuhatta liikenteessä olevaa autoa kohti.Pienimpien pikkuautojen (A-segmentti) paras on Toyota Aygo. Myös samassa tehtaassa valmistetut yhteistyömallit, Citroën C1 ja Peugeot 107 menestyivät. Vähävikaisia ovat myös konsernisisaret Volkswagen Up!, Seat Mii ja Škoda Citigo sekä Opel Agila, Renault Twingo ja Volkswagen Fox.Fiat 500 ja Fiat Panda ovat piskuisten pikkuautojen tunnettuja ongelmalapsia lukuisine vikoineen.Toyota Aygo näytti esimerkkiä pienten ajoneuvojen A-segmentissä.Mitsubishi Colt varmatoiminenIsompien pikkuautojen (B-segmentti) luotettavin on Mitsubishi Colt. Varmatoimisia ovat myös Audi A1, Ford Fusion, Mazda2, Mini, Toyota Yaris, Hyundai ix20, Škoda Yeti ja Volkswagen Polo.Pikkuluokan ongelmakimpuksi osoittautui Dacia Sandero uudempien vuosimallien akkuongelmien vuoksi. Erittäin varmatoimisen Hyundai Getz -mallin korvannut Hyundai i20 putosi keskiryhmään. Luokan heikoin on jälleen Fiat Punto, joka sijoittui kehnosti kaikissa ikäryhmissä.Premium-merkit keskiluokan kärjessäPienempi keskiluokka on saksalaisten premium-merkkien (Audi, BMW, Mercedes-Benz) juhlaa. Myös Mazda3, Toyota Auris ja Volkswagen Golf napsivat hyviä arvosanoja.Lukuisat akkuongelmat jättivät Dacia Dusterin ja Loganin uudemmat vuosimallit usein tielle. Opel Zafira ja Peugeot 307 ovat vanhempien vuosimallien murheenkryynejä. Citroën Berlingo, Renault Kangoo ja Peugeot 308 jäivät useissa ikäryhmissä keskitason alapuolelle.Akkuongelmat vaivasivat Dacia Dusteria.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySaksalaiset jyräävätIsomman keskiluokan tulokset osoittavat, että saksalaiset premium-merkit (Audi, BMW ja Mercedes-Benz) ovat kohentaneet laatuaan lukuun ottamatta Mercedes-Benzin C-sarjan keskinkertaista tulosta vuosimalleissa 2008–2009. Myös Škoda Octavia sijoittuu hyvin.Häntäpään herruudesta taistelevat Ford Mondeo ja S-Max sekä Opel Insignia. Vanhimman ikäryhmän heikoin on Volkswagen Sharan koko tilaston suurimmalla vikaindeksillä.Isot autot toimintavarmojaIsoilla autoilla ajetaan paljon. Tiepalvelutilasto osoittaa, että isot autot ovat erittäin toimintavarmoja ja simahtavat vain harvoin tielle suuresta ajomäärästä huolimatta. Mallien väliset laatuerot ovat pienempiä kuin muissa kokoluokissa.Audi A6 ja BMW 5-sarja ovat erittäin hyviä vuosimalleissa 2010–2013. Mersun aikaisempi murheenkryyni, Yhdysvalloissa valmistettava ML on petrannut uusimmissa vuosimalleissa.Luokan viimeiseksi jää Mercedes-Benzin E-sarja hiukan keskinkertaista heikommalla tuloksella, mutta tulosta tarkastellessa on otettava huomioon E-sarjan 13 000–16 000 kilometrin verran kilpailijoita suurempi vuosittainen ajomäärä. Siihen suhteutettuna E-sarjan tulos on kohtuullisen hyvä.Škoda Superb on niukasti keskitason yläpuolella. Isojen autojen ryhmässä ei ole kehnoa autoa lainkaan.Pakettiautojen erot pieniäPikkubussien ja pakettiautojen ryhmässä erot ovat vähäisiä. Volkswagen Transporter T5 on kokonaisuutena paras Mercedes-Benz Viton/Vianon ollessa seuraavana. Ford Transitin tulos on keskinkertainen. Fiat Ducaton vuosimalleissa 2012 ja 2013 on enemmän vikoja kuin kilpailijoissa.Fiat Ducato ei pärjännyt kilpailijoilleen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaatu kohentunut vuosien myötäAutojen laatu on vuosikymmenten kuluessa kohentunut. ADACin ensimmäisessä raportissa vuonna 1978 uudehkoista yksi- ja kaksivuotiaista autoista tielle simahti keskimäärin 23 autoa tuhatta liikenteessä olevaa autoa. Vuonna 2015 uudehkoista autoista simahti keskimäärin vain kolme autoa tuhatta liikenteessä olevaa autoa kohti.ADAC-raportin arvostelijat väittävät, että automerkkien omat hätäpalvelut vaikuttavat tuloksiin. ADAC vastaa: Koska kaikilla merkeillä on oma hätäpalvelu, se ei oleellisesti heikennä raportin luotettavuutta.Teksti: Timo TurkulaKuvat: valmistajat, Santeri PetrellLähde: ADAC Pannenstatistik 2016 (julkaistu Saksassa 25.4.2016)Lisätietoa saksaksi TÄÄLTÄ. Mallinimeä klikkaamalla saa listan mallin yleisimmistä tielle pysäyttäneistä vioista.Lue ADAC-tiepalvelutilasto 2016 -juttu TÄÄLTÄ. Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen