13.5.2016 Liikenne ADAC selvitti jälleen vähävikaisimmat automallit BMW X3 (F25-sukupolvi) ryntäämässä kärkisijoille. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähkövika tyssää yleisimmin matkanteon, mutta mitkä autot ovat vikaherkkiä ja mitkä luotettavia kokoluokassaan? ADACin selvityksen mukaan automatka katkeaa useimmiten akkuvian vuoksi. ADACin raportin pohjana ovat autojen tielle pysäyttäneet tekniset viat Saksassa tiepalveluavun tarpeen perusteella.ADAC-tiepalvelu ja sen yhteistyökumppanit avustivat tielle jääneitä Saksassa neljä miljoonaa kertaa vuonna 2015. ADAC on saksalainen Euroopan suurin (19 miljoonaa jäsentä) autonkäyttäjien etujärjestö ja Autoliiton sisarjärjestö.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJapanilaiset porskuttavat pikkuautoissaKoko ADAC-tilaston parhaaksi nousivat BMW 3-sarja ja BMW X3 (vuosimalli 2013), jotka jättivät tielle teknisen vian vuoksi ainoastaan 0,9 kertaa tuhatta liikenteessä olevaa autoa kohti.Pienimpien pikkuautojen (A-segmentti) paras on Toyota Aygo. Myös samassa tehtaassa valmistetut yhteistyömallit, Citroën C1 ja Peugeot 107 menestyivät. Vähävikaisia ovat myös konsernisisaret Volkswagen Up!, Seat Mii ja Škoda Citigo sekä Opel Agila, Renault Twingo ja Volkswagen Fox.Fiat 500 ja Fiat Panda ovat piskuisten pikkuautojen tunnettuja ongelmalapsia lukuisine vikoineen.Toyota Aygo näytti esimerkkiä pienten ajoneuvojen A-segmentissä.Mitsubishi Colt varmatoiminenIsompien pikkuautojen (B-segmentti) luotettavin on Mitsubishi Colt. Varmatoimisia ovat myös Audi A1, Ford Fusion, Mazda2, Mini, Toyota Yaris, Hyundai ix20, Škoda Yeti ja Volkswagen Polo.Pikkuluokan ongelmakimpuksi osoittautui Dacia Sandero uudempien vuosimallien akkuongelmien vuoksi. Erittäin varmatoimisen Hyundai Getz -mallin korvannut Hyundai i20 putosi keskiryhmään. Luokan heikoin on jälleen Fiat Punto, joka sijoittui kehnosti kaikissa ikäryhmissä.Premium-merkit keskiluokan kärjessäPienempi keskiluokka on saksalaisten premium-merkkien (Audi, BMW, Mercedes-Benz) juhlaa. Myös Mazda3, Toyota Auris ja Volkswagen Golf napsivat hyviä arvosanoja.Lukuisat akkuongelmat jättivät Dacia Dusterin ja Loganin uudemmat vuosimallit usein tielle. Opel Zafira ja Peugeot 307 ovat vanhempien vuosimallien murheenkryynejä. Citroën Berlingo, Renault Kangoo ja Peugeot 308 jäivät useissa ikäryhmissä keskitason alapuolelle.Akkuongelmat vaivasivat Dacia Dusteria.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySaksalaiset jyräävätIsomman keskiluokan tulokset osoittavat, että saksalaiset premium-merkit (Audi, BMW ja Mercedes-Benz) ovat kohentaneet laatuaan lukuun ottamatta Mercedes-Benzin C-sarjan keskinkertaista tulosta vuosimalleissa 2008–2009. Myös Škoda Octavia sijoittuu hyvin.Häntäpään herruudesta taistelevat Ford Mondeo ja S-Max sekä Opel Insignia. Vanhimman ikäryhmän heikoin on Volkswagen Sharan koko tilaston suurimmalla vikaindeksillä.Isot autot toimintavarmojaIsoilla autoilla ajetaan paljon. Tiepalvelutilasto osoittaa, että isot autot ovat erittäin toimintavarmoja ja simahtavat vain harvoin tielle suuresta ajomäärästä huolimatta. Mallien väliset laatuerot ovat pienempiä kuin muissa kokoluokissa.Audi A6 ja BMW 5-sarja ovat erittäin hyviä vuosimalleissa 2010–2013. Mersun aikaisempi murheenkryyni, Yhdysvalloissa valmistettava ML on petrannut uusimmissa vuosimalleissa.Luokan viimeiseksi jää Mercedes-Benzin E-sarja hiukan keskinkertaista heikommalla tuloksella, mutta tulosta tarkastellessa on otettava huomioon E-sarjan 13 000–16 000 kilometrin verran kilpailijoita suurempi vuosittainen ajomäärä. Siihen suhteutettuna E-sarjan tulos on kohtuullisen hyvä.Škoda Superb on niukasti keskitason yläpuolella. Isojen autojen ryhmässä ei ole kehnoa autoa lainkaan.Pakettiautojen erot pieniäPikkubussien ja pakettiautojen ryhmässä erot ovat vähäisiä. Volkswagen Transporter T5 on kokonaisuutena paras Mercedes-Benz Viton/Vianon ollessa seuraavana. Ford Transitin tulos on keskinkertainen. Fiat Ducaton vuosimalleissa 2012 ja 2013 on enemmän vikoja kuin kilpailijoissa.Fiat Ducato ei pärjännyt kilpailijoilleen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaatu kohentunut vuosien myötäAutojen laatu on vuosikymmenten kuluessa kohentunut. ADACin ensimmäisessä raportissa vuonna 1978 uudehkoista yksi- ja kaksivuotiaista autoista tielle simahti keskimäärin 23 autoa tuhatta liikenteessä olevaa autoa. Vuonna 2015 uudehkoista autoista simahti keskimäärin vain kolme autoa tuhatta liikenteessä olevaa autoa kohti.ADAC-raportin arvostelijat väittävät, että automerkkien omat hätäpalvelut vaikuttavat tuloksiin. ADAC vastaa: Koska kaikilla merkeillä on oma hätäpalvelu, se ei oleellisesti heikennä raportin luotettavuutta.Teksti: Timo TurkulaKuvat: valmistajat, Santeri PetrellLähde: ADAC Pannenstatistik 2016 (julkaistu Saksassa 25.4.2016)Lisätietoa saksaksi TÄÄLTÄ. Mallinimeä klikkaamalla saa listan mallin yleisimmistä tielle pysäyttäneistä vioista.Lue ADAC-tiepalvelutilasto 2016 -juttu TÄÄLTÄ. Lue lisää Kaikki artikkelit 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 13.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Arrofoil 25 Cabin - tämä ruotsalainen hydrofoilivene säästää sähkön sijasta rutkasti bensaa 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle