27.1.2016

Ajonvakautus korjaa virheitä – liikenneturvallisuusvaikutus tarkempaan arviointiin

Talviautoilua

Suomessa ryhdytään rekisteröimään järjestelmällisesti tietoja autoissa olevista kuljettajan tukijärjestelmistä. Tavoitteena on saada tietoa eri järjestelmien todellisista turvallisuusvaikutuksista.

Ajonvakautusjärjestelmä korjaa kuljettajan tekemiä ohjausvirheitä ja ehkäisee luisumista jarruttamalla ja moottorin vääntöä säätelemällä.  Nykyisin ajonvakautusjärjestelmä on vakiovarusteena noin 40–46 %:ssa henkilöautoista.

Ajonvakautus on yleistynyt autojen vakiovarusteena melko tasaisesti vuodesta 1998. Viime vuosina ajonvakautusjärjestelmä on vakiovarusteena kaikissa käyttöönotetuissa autoissa.

– Kun eri automallien keskimääräiset ajokilometrit otetaan huomioon, ajonvakautusjärjestelmä oli syksyllä 2014 vakiovarusteena käytössä 59–66 %:ssa kaikkien henkilöautojen ajokilometreistä, kertoo Trafin johtava asiantuntija Anna Schirokoff.

Tulosten välinen ero johtuu siitä, että uudemmilla autoilla ajetaan keskimäärin vanhoja enemmän ja uudemmat autot on vanhoihin verrattuna useammin ajonvakautusjärjestelmällä varustettuja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vaikutusta turvallisuuteen tutkitaan

– Uusien tulosten perusteella pystytään nyt mallintamalla arviomaan, mikä vaikutus ajonvakautusjärjestelmällä on Suomessa ollut liikenneturvallisuuteen, kertoo VTT:n johtava erikoistutkija Juha Luoma.

– Tavoitteena on ryhtyä Suomessa rekisteröimään järjestelmällisesti tietoja autoissa olevista kuljettajan tukijärjestelmistä, jotta niiden turvallisuus-, ympäristö- ym. vaikutuksia voidaan arvioida tulevaisuudessa, toteaa Schirokoff.

Työ aloitetaan selvittämällä, mitä tukijärjestelmiä koskevia tietoja olisi eri toimijoiden näkökulmasta tärkeintä jatkossa sisällyttää ajoneuvokohtaisesti Trafin rekistereihin.

VTT teki ajonvakautusjärjestelmän yleistymistä käsittelevän tutkimuksen osana Turvallinen liikenne 2025 -tutkimusohjelmaa.

Lähde Trafi, kuva Antti Hentinen

Luetuimmat