8.9.2016

Älä aja sokkona sumussa – sumuvalo auttaa näkymään

Sumuvalo
Kuva: Nina Mönkkönen / Liikenneturva

Aamu- ja iltausvat kuuluvat syksyyn. Paikoin usva voi myös tihentyä hernerokkamaiseksi sumuksi. Kun näkyvyys on kelin takia huonontunut, kanattaa kytkeä päälle takasumuvalo peräänajoa ehkäisemään. Pelkän pimeyden takia sumuvaloja ei kuitenkaan kannata käyttää.

Syyskelien saapuessa Liikenneturva muistuttaa takasumuvalon käytöstä. Huonolla kelillä takasumuvalo auttaa perässä tulevaa huomaamaan edellä ajavan paremmin ja vähentää näin peräänajon varaa.

– Takasumuvaloa voi käyttää aina, kun näkyvyys on kelin takia huonontunut, ei pelkästään sumuverhossa. Takasumuvalo varoittaa takana tulevaa esimerkiksi rajussa sadekuurossa, tiheässä räntäpyryssä tai pöllyävässä puuterilumessa. Niin sanotusti pelkällä pimeällä sumuvalot kuitenkin häikäisevät turhaan toisia tienkäyttäjiä, joten ne ovat enemmän haitaksi kuin hyödyksi, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen kuvailee.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sumuvalo päälle, jos ei näe

Takasumuvalon käytössä voi omaa näkemistään käyttää ohjenuorana. Eli jos ei itse näe kunnolla edessä ajavaa, voi olettaa, että keli haittaa takana tulevankin havainnointia.

Viime vuosien uusissa ajoneuvoissa näkyy yhä enemmän niin sanottuja päivänajovaloja (DRL), joissa riittävän valoisuuden vallitessa auton anturi sytyttää vain huomiovalot. Sumussa tai vesi- ja lumisateessa, päivänajovalot voivat kuitenkin olla ongelmalliset. Anturi tulkitsee valoisuuden riittäväksi, vaikka näkyvyys on muutoin heikko. Auton kuljettajan tulisi aina tällaisissa olosuhteissa kytkeä ajovalot päälle.

Monessa mallissa takavalot eivät pala lainkaan päivänajovalojen kanssa, mikä osaltaan lisää tarvetta varmistaa näkyminen kytkemällä ajovalot käsin. Oman auton automatiikan valintojen tarkistamiseen Heiskanen ehdottaa pientä käytännön koetta: kävele käynnissä olevan auton ympäri, niin näet mitä valoja automatiikka on kytkenyt käyttöön. Monelle oman auton pimeä takapää tulee yllätyksenä, koska harvoinpa sitä omaa autoaan katselee takaapäin.

Nopeus kelin mukaan

Kun näkyvyys on huono, vanha ja edelleen pätevä konsti on oman ajonopeuden laskeminen. Jo pienikin muutos lisää pelivaraa toimia.

– Moni voi pelätä peräänajoa, jos hidastaa kehnossa kelissä ja sitten päädytään ajamaan sokkona sumussa. Nopeus on asetettava sen mukaan, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan ja saa sen pysäytettyä tarvittaessa, Heiskanen painottaa.

Liikenneturvan vinkit sumussa ajamiseen:

– Takasumuvaloa voi käyttää aina, kun näkyvyys on kelin takia huonontunut. Näkyvyys toimii molempiin suuntiin: ei riitä, että sinä näet, vaan sinun täytyy myös tehdä itsesi nähdyksi.

– Kun näkyvyys on huono, tulee ajonopeutta vähentää.

– Jos et tiedä onko autossasi takasumuvaloa tai mistä se kytketään päälle, tarkista ohjeet sumuvalon käyttöön auton ohjekirjasta. Kun testaat sumuvaloja ennakkoon, osaat käyttää niitä tarvittaessa.

Lähde ja kuva: Liikenneturva

Luetuimmat