8.9.2016 Liikenne Älä aja sokkona sumussa – sumuvalo auttaa näkymään Kuva: Nina Mönkkönen / Liikenneturva Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aamu- ja iltausvat kuuluvat syksyyn. Paikoin usva voi myös tihentyä hernerokkamaiseksi sumuksi. Kun näkyvyys on kelin takia huonontunut, kanattaa kytkeä päälle takasumuvalo peräänajoa ehkäisemään. Pelkän pimeyden takia sumuvaloja ei kuitenkaan kannata käyttää. Syyskelien saapuessa Liikenneturva muistuttaa takasumuvalon käytöstä. Huonolla kelillä takasumuvalo auttaa perässä tulevaa huomaamaan edellä ajavan paremmin ja vähentää näin peräänajon varaa.– Takasumuvaloa voi käyttää aina, kun näkyvyys on kelin takia huonontunut, ei pelkästään sumuverhossa. Takasumuvalo varoittaa takana tulevaa esimerkiksi rajussa sadekuurossa, tiheässä räntäpyryssä tai pöllyävässä puuterilumessa. Niin sanotusti pelkällä pimeällä sumuvalot kuitenkin häikäisevät turhaan toisia tienkäyttäjiä, joten ne ovat enemmän haitaksi kuin hyödyksi, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen kuvailee.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySumuvalo päälle, jos ei näeTakasumuvalon käytössä voi omaa näkemistään käyttää ohjenuorana. Eli jos ei itse näe kunnolla edessä ajavaa, voi olettaa, että keli haittaa takana tulevankin havainnointia.Viime vuosien uusissa ajoneuvoissa näkyy yhä enemmän niin sanottuja päivänajovaloja (DRL), joissa riittävän valoisuuden vallitessa auton anturi sytyttää vain huomiovalot. Sumussa tai vesi- ja lumisateessa, päivänajovalot voivat kuitenkin olla ongelmalliset. Anturi tulkitsee valoisuuden riittäväksi, vaikka näkyvyys on muutoin heikko. Auton kuljettajan tulisi aina tällaisissa olosuhteissa kytkeä ajovalot päälle.Monessa mallissa takavalot eivät pala lainkaan päivänajovalojen kanssa, mikä osaltaan lisää tarvetta varmistaa näkyminen kytkemällä ajovalot käsin. Oman auton automatiikan valintojen tarkistamiseen Heiskanen ehdottaa pientä käytännön koetta: kävele käynnissä olevan auton ympäri, niin näet mitä valoja automatiikka on kytkenyt käyttöön. Monelle oman auton pimeä takapää tulee yllätyksenä, koska harvoinpa sitä omaa autoaan katselee takaapäin.Nopeus kelin mukaanKun näkyvyys on huono, vanha ja edelleen pätevä konsti on oman ajonopeuden laskeminen. Jo pienikin muutos lisää pelivaraa toimia.– Moni voi pelätä peräänajoa, jos hidastaa kehnossa kelissä ja sitten päädytään ajamaan sokkona sumussa. Nopeus on asetettava sen mukaan, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan ja saa sen pysäytettyä tarvittaessa, Heiskanen painottaa. Liikenneturvan vinkit sumussa ajamiseen: – Takasumuvaloa voi käyttää aina, kun näkyvyys on kelin takia huonontunut. Näkyvyys toimii molempiin suuntiin: ei riitä, että sinä näet, vaan sinun täytyy myös tehdä itsesi nähdyksi. – Kun näkyvyys on huono, tulee ajonopeutta vähentää. – Jos et tiedä onko autossasi takasumuvaloa tai mistä se kytketään päälle, tarkista ohjeet sumuvalon käyttöön auton ohjekirjasta. Kun testaat sumuvaloja ennakkoon, osaat käyttää niitä tarvittaessa. Lähde ja kuva: Liikenneturva Lue lisää Kaikki artikkelit 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 25.1.2025 Lentokoneet Päivän kuva: miljoonien litrojen höyryshow Helsinki-Vantaalla