22.2.2023 Liikenne Auto kerää tärkeää kolaritietoa – mutta kuka omistaa datan? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Onnettomuustutkijoiden on tärkeää saada käyttöön auton keräämää tietoa, jota ovat ajonopeudet, kiihtyvyydet, moottorin kierrosluku, jarrutusten kesto ja voimakkuus sekä monet muut kuljettajan eri ajotilanteissa tekemät ratkaisut. Autot keräävät ja tallentavat runsaasti erilaista ajonaikaista tietoa, josta on hyötyä myös jälkikäteisessä onnettomuustutkinnassa.Onnettomuustietoinstituutin teknologiapäällikkö, tekniikan tohtori Tapio Koisaari on väitöstyönsäkin kautta perehtynyt syvällisesti nykyautojen turvajärjestelmiin. Valtaosa niiden toiminnasta perustuu tietoa kerääviin antureihin.Kerätty tieto rekisteröityy auton mustaan laatikkoon eli EDR-yksikköön. EDR kerää tietoa hetkestä ennen kolaria, kolarin aikana ja hetkistä kolarin jälkeen. Näitä tietoja ovat muun muassa ajonopeudet, kiihtyvyydet, moottorin kierrosluku, jarrutusten kesto ja voimakkuus sekä monet muut kuljettajan eri ajotilanteissa tekemät ratkaisut. Tiedot säilöö yleensä SRS-ohjausyksikkö eli passiivisten turvajärjestelmien ja airbagin ohjausyksikkö.– Onnettomuustutkinnalle tiedot ovat arvokkaita, ne voivat paljastaa kolariin johtaneet juurisyyt tai osan syistä. Mitä pidemmälle ajamisen automaatio kehittyy, sitä kriittisempiä ajoneuvoon tallentuneet tiedot ovat tutkinnalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuka omistaa datan?Tilanne mutkistuu, jos ryhdytään pohtimaan esimerkiksi kuluttajan oikeuksia ja yksityisyyden suojaa sekä kuka auton keräämän datan omistaa, ja kuka siitä saa ja voi hyötyä.– Parhaillaan valmistellaan EU-tason sääntelyä asioiden internetin laitteista, joihin autokin luetaan. Sen lisäksi valmistellaan ajoneuvoja koskevaa erityissääntelyä, joskin tässä hankkeessa on ollut paljon mutkia ja uusia ilmenee jatkuvasti.Koisaaren mukaan teoria on sinänsä selvä, eli kuluttaja omistaa oman datansa, mutta käytäntöjen hakemiseen menee aikaa.– Käsitteellisesti aletaan liukua datan omistamisen ajatuksesta siihen, ettei dataa edes voi ”omistaa”. Kyse on lähinnä siitä, että ketä koskevasta datasta on kysymys ja kuka siitä saa taloudellisesti hyötyä. Hyödyn lisäksi tulevat toki myös kustannukset, jotka datan käsittelystä koituvat.Sääntely valmistelussaKoisaaren mukaan nyt valmisteltava sääntely tarkoittaisi todennäköisesti erilaista teknistä ratkaisua datan jakamiseen siihen nähden, mitä autoala on tähän asti valmistellut. Sen lisäksi pöydällä ovat muun muassa tiedon luovuttamisen sopimuskäytännöt ja datan markkinahinnan hakeminen.– Viimeisimpänä on väännetty itse tiedon hyödyntämisen keinoista ja rajoituksista, jotka ovat viimeisimmässä luonnoksessa jo yleistä tietosuoja-asetusta (GDPR) tiukempia. Näin ei toki tulisi olla, Koisaari linjaa.Datan oltava hyvälaatuista– Nykytilanteessa datalle ei ole vielä muodostunut toimivaa markkinaa. Autojen valmistajat ja valitut sopimuskumppanit pääsevät hyödyntämään hyvälaatuista dataa, mutta kaikille avoimilla markkinapaikoilla oleva data ei ole ollut esimerkiksi vakuutussektorin kannalta ominaisuuksiltaan riittävää, Koisaari erittelee.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKilpailu luo haasteitaKoisaaren mukaan kiperimmät ongelmat alkavat, kun auton valmistaja alkaa hyödyntää tietoa toimialalla, jolla on vaihtoehtoisiakin toimijoita.– Esimerkiksi Tesla on alkanut tarjota omaan dataansa perustuvia vakuutustuotteita (ulkomailla). Kuluttajan kannalta tämä järjestely ei tuota reilua kilpailutilannetta. Toimivassa järjestelmässä usea toimija kilpailee saman datan päälle tehdyillä palveluilla – paras voittakoon.Periaate voi olla selkeä: kyse on asiakkaan tiedoista, jonka tulisi saada päättää niiden käytöstä. Käytännöt tuovat mutkia matkaan.– Auton tapauksessa tästä tulee ongelma: miten tavoitamme kulloisenkin (auton kannalta) oleellisen henkilön? Auton omistajan tai haltijan kanssa tehty sopimus ei oikein voi velvoittaa kaikkia kuljettajia.– ”Autoa käyttämällä hyväksyt ehdot” -tyyppinen ratkaisu ei sekään taida olla pätevä ja kattava esimerkiksi autossa matkustavien oikeuksien osalta.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Shutterstock Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun 4.7.2025 Liikenne Päivän kuva: Konginkankaan bussiturma sai viimein kunnon muistomerkin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen