30.10.2022

Autoliiton turvaistuintesti: kolaritesteissä ei yhtään hylkäystä

Turvaistuintesti 2020

Uusimmassa Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamassa turvaistuintestissä tutkittiin yhteensä 20 erikokoisille lapsille tarkoitettua turvaistuinta.

Autoliiton julkaisemassa syksyn turvaistuintestissä arvioitiin kaksikymmentä istuinta. Istuimista 11 sai kokonaisarvosanan hyvä ja kahdeksan tyydyttävä. Yksikään istuin ei saanut hylättyä arvosanaa varsinaisissa kolaritesteissä, mutta Jané Koos i-Size R1 istuimen päälliskankaissa oli liian suuria pitoisuuksia naftaleenia ja palonestoainetta, minkä takia istuin sai kokonaisarvosanan heikko.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Aiemmasta parannettuja istuimia

Testattujen istuinten joukossa oli kaksi aiemmin testin reputtanutta istuinta, joihin valmistaja on tehnyt nyt parannuksia. Istuimista kehitellyt uudet versiot. olivat kumpikin edeltäjäänsä parempia.

Chicco Kiros i-Size ­–turvakaukalo irtosi keväällä 2021 tehdyn testin etutörmäyskokeessa Kiros i-Size -isofix-telakastaan. Uudempi Chicco Kiros Evo i-Size –istuin Kiros Evo i-Size -telakkaan kiinnitettynä läpäisi tämän törmäystestin hyvin arvosanoin. Istuin sai myös kokonaisarvosanan hyvä.

Keväällä 2022 testatun Lionelo Antoon RWF -istuimen päälliskankaassa oli puolestaan liian suuri pitoisuus palonestoaineita TDCP ja TCPP, joita kumpaakin pidetään syövän syntymistä edistävinä kemikaaleina. Uudistetusta Lionelo Antoon Plus -istuimesta ei löydetty mitään haitallisia kemikaaleja. Lionelon kokonaisarvosana testissä oli tyydyttävä.

Chicco on ilmoittanut tarjoavansa aiemman testin reputtaneen turvakaukalon hankkineille asiakkailleen mahdollisuutta vaihtaa kaukalo veloituksetta uudistettuun versioon. Lionelo Antoon RWF -istuimen ostaneet saavat puolestaan halutessaan uuden päälliskankaan.

Istuinkohtaiset arviot: www.autoliitto.fi/turvaistuintesti

Tiukat kriteerit kannustavat valmistajia

– Kaikki turvaistuintestissä mukana olevat istuimet ovat läpäisseet EU:n tyyppihyväksynnän asettamat vaatimukset. Lakisääteisiä vaatimuksia tiukemmat testikriteerit kannustavat valmistajia kuitenkin panostamaan entistä voimakkaammin tuotteidensa turvallisuuteen, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa.

Hän vertaa turvaistuintestejä autojen kolariturvallisuustesteihin.

– Turvaistuintestin vaikutukset ovat samoja kuin autojen kolariturvallisuutta arvioivan Euro NCAP -testin. Esimerkiksi monet turvavarusteet, kuten ajonvakautusjärjestelmä, ovat yleistyneet uusissa autoissa Euro NCAP:n vaatimusten ansiosta paljon ennen kuin niistä on tullut lakisääteisiä. Samaan tapaan menestyäkseen turvaistuintestissä istuimen on pärjättävä myös sellaisissa osioissa, joita ei tyyppihyväksynnässä välttämättä vielä vaadita.

Lähde ja kuva: Autoliitto 

Luetuimmat