30.10.2022 Liikenne Autoliiton turvaistuintesti: kolaritesteissä ei yhtään hylkäystä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusimmassa Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamassa turvaistuintestissä tutkittiin yhteensä 20 erikokoisille lapsille tarkoitettua turvaistuinta. Autoliiton julkaisemassa syksyn turvaistuintestissä arvioitiin kaksikymmentä istuinta. Istuimista 11 sai kokonaisarvosanan hyvä ja kahdeksan tyydyttävä. Yksikään istuin ei saanut hylättyä arvosanaa varsinaisissa kolaritesteissä, mutta Jané Koos i-Size R1 istuimen päälliskankaissa oli liian suuria pitoisuuksia naftaleenia ja palonestoainetta, minkä takia istuin sai kokonaisarvosanan heikko. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Aiemmasta parannettuja istuimia Testattujen istuinten joukossa oli kaksi aiemmin testin reputtanutta istuinta, joihin valmistaja on tehnyt nyt parannuksia. Istuimista kehitellyt uudet versiot. olivat kumpikin edeltäjäänsä parempia. Chicco Kiros i-Size –turvakaukalo irtosi keväällä 2021 tehdyn testin etutörmäyskokeessa Kiros i-Size -isofix-telakastaan. Uudempi Chicco Kiros Evo i-Size –istuin Kiros Evo i-Size -telakkaan kiinnitettynä läpäisi tämän törmäystestin hyvin arvosanoin. Istuin sai myös kokonaisarvosanan hyvä. Keväällä 2022 testatun Lionelo Antoon RWF -istuimen päälliskankaassa oli puolestaan liian suuri pitoisuus palonestoaineita TDCP ja TCPP, joita kumpaakin pidetään syövän syntymistä edistävinä kemikaaleina. Uudistetusta Lionelo Antoon Plus -istuimesta ei löydetty mitään haitallisia kemikaaleja. Lionelon kokonaisarvosana testissä oli tyydyttävä. Chicco on ilmoittanut tarjoavansa aiemman testin reputtaneen turvakaukalon hankkineille asiakkailleen mahdollisuutta vaihtaa kaukalo veloituksetta uudistettuun versioon. Lionelo Antoon RWF -istuimen ostaneet saavat puolestaan halutessaan uuden päälliskankaan. Istuinkohtaiset arviot: www.autoliitto.fi/turvaistuintesti Tiukat kriteerit kannustavat valmistajia – Kaikki turvaistuintestissä mukana olevat istuimet ovat läpäisseet EU:n tyyppihyväksynnän asettamat vaatimukset. Lakisääteisiä vaatimuksia tiukemmat testikriteerit kannustavat valmistajia kuitenkin panostamaan entistä voimakkaammin tuotteidensa turvallisuuteen, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa. Hän vertaa turvaistuintestejä autojen kolariturvallisuustesteihin. – Turvaistuintestin vaikutukset ovat samoja kuin autojen kolariturvallisuutta arvioivan Euro NCAP -testin. Esimerkiksi monet turvavarusteet, kuten ajonvakautusjärjestelmä, ovat yleistyneet uusissa autoissa Euro NCAP:n vaatimusten ansiosta paljon ennen kuin niistä on tullut lakisääteisiä. Samaan tapaan menestyäkseen turvaistuintestissä istuimen on pärjättävä myös sellaisissa osioissa, joita ei tyyppihyväksynnässä välttämättä vielä vaadita. Lähde ja kuva: Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 18.4.2024 Autoilu Vakuuttamattomien autojen määrä laskussa 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 16.4.2024 Yleinen Lentomatkustus on turvallista, mutta käytä aina turvavyötä! 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä - ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku