21.10.2022 Liikenne Autoliitto polttoaineiden hintapaineista: jakeluvelvoitteen nostoa lykättävä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dieselin pumppuhinnan nousupaine jopa 0,23 e/litra. Autoilijoiden etujärjestö muistuttaa, että ”Polttoaineiden hintatasolla on suuri merkitys kotitalouksien toimeentuloon sekä elinkeinoelämän kuljetuskustannuksiin.” Suomen suurin autoilijoiden etujärjestö tähdentää, että jakeluvelvoitteen laskulla on todellista merkitystä polttoaineiden kuluttajahintojen kurissa pitämissä. Autoliitto muistuttaa, että polttoaineiden hintatasolla on suuri merkitys kotitalouksien toimeentuloon sekä elinkeinoelämän kuljetuskustannuksiin. Autoliitto kannattaa jakeluvelvoitteen alentamista vuonna 2023. Tieliikenne Suomessa on Autoliiton mukaan henkilö- ja tavaraliikenteen tarpeiden kannalta elintärkeä, ja sitä kautta sen kustannusvaikutukset ovat koko kansantalouden kannalta merkittävät. ”Tieliikenne kattaa yli 90 prosenttia henkilöliikenteestä sekä lähes 90 prosenttia tavaraliikenteestä”, tuo Autoliitto esiin tuoreessa lausunnossaan Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnalle. Lausunto ylisummaan liittyy hallituksen esitykseen eduskunnalle laiksi uusiutuvien polttoaineiden käytön edistämisestä liikenteessä annetun lain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jakeluvelvoitteen korotusta tulisi lykätä Autoliiton näkemyksen mukaan kaavailut, että vuosilta 2022 ja 2023 jakeluvelvoitteen alentamisen johdosta toteutumattomat päästövähennykset kirittäisiin kiinni vuodesta 2024 alkaen aiempaa suurempina jakeluvelvoitteen korotuksina sekä vuoden 2030 velvoitteen korottaminen 30 prosentista 34 prosenttiin, on linjaus, jota tulisi lykätä. Korotukset eivät Autoliiton lausunnon mukaan ”tässä vaiheessa vaikutuksiltaan arvioitavissa ja siksi siitä päättäminen pitäisi lykätä myöhemmin tehtäväksi.” Etujärjestö tuo esiin realiteetin, että epävakaa maailmanpoliittinen tilanne aiheuttaa polttoaineiden hintoihin sekä raaka-aineiden saatavuuteen suurta epävarmuutta eikä tulevaisuuden ennustaminen ole tästä syystä luotettavalla pohjalla. Dieselin hinnan nousupaine jopa 0,23 e/l Lakiesityksen mukaan jakeluvelvoitteen nosto 28 prosenttiin jo reilun vuoden päästä vuonna 2024 vaikuttaisi dieselin pumppuhintaan noin 23 senttiä litralta. Autoliitto karsastaa ylioptimistisia arvioita. ”Esityksessä arvioidaan kuitenkin dieselin pumppuhinnan olevan korotuksen jälkeen polttoaineiden hintojen yleisen laskun vuoksi 1,9 euroa litralta. Hintaennuste vaikuttaa hyvin optimistiselta, sillä kukaan ei voi tietää, miltä polttoainemarkkina reilun vuoden päästä näyttää.” Autoliiton mukaan on yhtä hyvin mahdollista, että dieselin hinta nouseekin korotusten jälkeen selvästi tänä vuonna nähtyjä ennätyshintoja korkeammalle. ”Tällä olisi kohtalokkaita vaikutuksia suomalaisten yritysten ja kotitalouksien talouteen. Vielä enemmän epävarmuutta on vuoden 2030 hintaennusteissa.” Autoliitto olisi hyvin varuillaan tulevien vuosien suhteen, sillä kukaan ei pysty sanomaan mikä on fossiilisten polttoaineiden tai biokomponenttien hintataso 2024 vuodesta 2030 puhumattakaan. ”Sanomattakin on selvää, että kymmenien senttien, jopa 50 sentin hinnannousu, muun negatiivisen hintakehityksen lisäksi aiheuttaa kotitalouksille ja yrityksille merkittäviä toimeentulovaikeuksia.” Riittävätkö biokomponentit? Lausunnossa tuodaan esiin myös perusteltu huoli biokomponenttien saatavuudesta. Niukkuus raaka-aineista ja globaalin kysynnän lisääntyminen nostaa jakeluvelvoitteen täyttämiseksi tarvittavien biokomponenttien hintoja entisestään. Autoliiton mukaan jakeluvelvoitteen nostamisen yhteydessä tulisi huolehtia siitä, että raaka-aineita on todellisuudessa saatavana ja, että niiden tuotannossa on riittävästi kilpailua. Aiemmissa lausunnoissa muun muassa merkittävät polttoaineiden jalostajat ovat esittäneet huolensa raaka-aineiden saatavuudesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Verotusratkaisut osaksi harkintaa Liikenteen verotusratkaisut tulisi Autoliiton mukaan ottaa osaksi lakiharkintaa. Polttoaineveroja sekä käyttövoimaveroa tulisi olla valmius alentaa liikkumiskustannusten nousun hillitsemiseksi. ”Myös siirtymää vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivaan autokantaan tulisi kiihdyttää aiempaa vaikuttavammilla tuilla.” Ja vaikka päästöjen vähentäminen on erittäin tärkeä asia, Suomen ei Autoliiton näkemyksen mukaan pidä luoda varsinkaan tässä maailmantilanteessa itselleen tiukempia tavoitteita kuin mitä Euroopan unioni meiltä edellyttää ja mihin keskeiset kilpailijamaamme ovat sitoutuneet. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Autoliitto a:11:{i:0;s:5:"97329";i:1;s:6:"120551";i:2;s:6:"106639";i:3;s:5:"83403";i:4;s:6:"121231";i:5;s:5:"88556";i:6;s:5:"94871";i:7;s:6:"110554";i:8;s:6:"110434";i:9;s:6:"107258";i:10;s:6:"116538";} Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Liikennepolitiikka Näin taksien ryvettynyt maine palautuisi – eikä toimia ole ihan vähän! 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku