31.10.2019 Liikenne Boeingin ongelmien taustat: 737 MAX -matkustajakone kehitettiin hätäisesti 737 MAX:illa on tunnetusti murheellinen lähihistoria. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kireän kilpailutilanteen tiimellyksessä yhdysvaltalaisyhtiön johto antoi enemmän painoarvoa aikatauluille ja kustannuksille kuin turvallisuudelle ja laadulle. Boeingin kehittäessä 737 MAX -matkustajakonetta kävi ilmeiseksi, että 1960-luvulla suunnitellun Boeing 737:n vanhan perusrakenteen rajat oli saavutettu – muutosten tekeminen oli entistä vaikeampaa, mikä oli ankara haaste yrityksen turvallisuuskulttuurille kovan kilpailun tiimellyksessä. Puolen vuosisadan aikana Boeing 737:n suurin lentoonlähtöpaino on kasvanut 50:stä 88 tonniin, istumapaikkojen määrä, kantama ja moottorien työntövoima ovat enemmän kuin kaksinkertaistuneet. Seurauksena oli stabiliteettiongelmia (vakausongelmia) tietyissä lentotilanteissa. Estääkseen koneen liian jyrkän nousukulman ja sakkauksen tietyissä lentotiloissa kuten nousussa, koneeseen suunniteltiin MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System) estämään liian pystyä nousukulmaa ja sakkausta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Koelentäjät varoittivat ongelmista Boeingin insinöörit ja koelentäjät varoittivat MCAS-järjestelmän mahdollisista ongelmista koneen suunnitteluvaiheessa jo vuonna 2014. Kireän kilpailutilanteen tiimellyksessä yhtiön johto antoi kuitenkin enemmän painoarvoa aikatauluille ja kustannuksille kuin turvallisuudelle ja laadulle. Insinöörit ehdottivat muun muassa keinotekoista (synteettistä), laskennallista nopeudenmittausjärjestelmää pitot-putkiin perustuvan nopeusmittauksen lisäksi. Puhtaalta pöydältä suunnitellussa, isommassa Boeing 787 Dreamliner -koneessa on sellainen. MAX-koneiden synteettisestä nopeudenmittausjärjestelmästä luovuttiin kustannus- ja aikataulusyistä. Järjestelmä olisi edellyttänyt vanhaan perusrakenteeseen melkoisia muutoksia, suurempaa tietokonekapasiteettia ja lisäksi perusteellisempaa lentäjien lisäkoulutusta. Synteettinen nopeudenmittausjärjestelmä vertaa nopeuksia eri antureista ja olisi varoittanut myös kohtauskulma-anturin viasta ”punaisella lipulla” mittaristossa. Keskiössä anturien luotettavuus Toinen ja edullisempi tapa olisi ollut parantaa kohtauskulma-anturien näytön luotettavuutta, mutta tämäkin hylättiin. 737 MAX -koneissa oli kaksi kohtauskulma-anturia, mutta MCAS-järjestelmä otti tiedon vain toisesta. Järjestelmää kritisoitiin jo koneen suunnitteluvaiheessa. Kolmatta kohtauskulma-anturia tarjottiin vain optiona. Onnettomuuskoneissa vikaantunut kohtauskulma-anturi antoi väärää tietoa, mikä sai MCAS-järjestelmän painamaan nokkaa alas. Kahden tuhoisan lento-onnettomuuden jälkeen Boeing on tehnyt ohjelmistoparannuksia MCAS-järjestelmään. Tieto otetaan useammalta kohtauskulma-anturilta ja viasta ilmoitetaan lentäjille. Tiedonkulku puutteellista Tiedonkulku Boeingin ja sertifioinnista vastaavan Yhdysvaltain ilmailuviranomaisen FAA:n (Federal Aviation Admimistration) kanssa oli puutteellista. Lisäksi Boeing salasi vaaratilannetietoja Euroopan lentoturvallisuusvirastolta EASA:lta (European Aviation Safety Agency). Euroopan unionin lentoturvallisuusvirasto EASA totesi, että MAX-koneiden turvallisuustarkastelun on oltava kokonaisvaltaista. Pelkkä MCAS-järjestelmän ohjelmistomuutos ei riitä. Lisäksi tarkasteluun on otettava koko avioniikka (ilmailuelektroniikka), ohjausjärjestelmä ja autopilotti. Vain siten voidaan varmistaa lentokoneen turvallinen toiminta kaikissa tilanteissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Organisaatiota myllättiin Boeing on myllännyt organisaatiotaan perusteellisesti vastatakseen turvallisuushaasteisiin. Boeing eriytti hallituksen puheenjohtajan ja toimitusjohtajan tehtävät – syynä 737 MAX:n ongelmat. Dennis A. Muilenburg jatkaa edelleen yhtiön toimitusjohtajana, mutta hallituksen puheenjohtajaksi nostettiin David L. Calhoun. Tehtävien eriyttämisen ansiosta toimitusjohtaja Muilenburg voi keskittyä yhtiön johtamisessa niihin toimenpiteisiin, jotka tarvitaan Boeing 737 MAX -koneen turvallisen paluun varmistamiseen. – Koko Boeingin henkilöstö keskittyy erittäin tarkasti Boeing 737 MAX-koneiden turvalliseen paluuseen, Muilenburg kommentoi. Uusi turvallisuuskulttuuri Boeingin hallitus teki organisaatioon myös lukuisia muita muutoksia kohentaakseen turvallisuuskulttuuria ja turvallisuuden hallintajärjestelmää. Boeing aikoo palkata uuden, kokeneen ilmailuasiantuntija-johtajan vetämään uutta, elokuussa 2019 perustettua turvallisuuskomiteaa. Turvallisuuskomitea valvoo, tarkkailee ja ohjaa Boeingin tuotteiden ja palvelujen suunnittelua, valmistusta, käyttöä, huoltoa ja toimituksia asiakkaille. Lisäksi perustetaan yhdeksän muuta turvallisuuteen ja turvallisuuskulttuurin parantamiseen tähtäävää ryhmää. Teksti: Timo Turkula Lähteet: The Seattle Times, Flight International, www.lentoposti.fi, pilotweb, www.boeing.com, https://investors.boeing.com/investors/investor-news/press-release-details/2019/Boeing-Chairman-President-and-CEO-Dennis-Muilenburg-and-Boeing-Board-of-Directors-Reaffirm-Companys-Commitment-to-Safety/default.aspx Aiheesta aikaisemmin: Kohulentokone Boeing 737 MAX – menestyksestä ahdinkoon Taivaan omistavat Airbus ja Boeing Boeing-turmat – tumma varjo lentoturvallisuuden ylle Boeing-turmien takana outouksia – vähäistä tyyppikoulutusta, simulaattorit myöhässä Boeing-lentoturmien jälkipyykkiä pestään pitkään Boeingin kohukoneiden lentokielto jatkuu Boeingin kahden ison lentoturman jälkipyykkiä pestään kauan Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa 16.7.2024 Autoilu Liikenteen teoriakokeiden vilpistelyä kitketään tallentavalla kameravalvonnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan