31.10.2019 Liikenne Boeingin ongelmien taustat: 737 MAX -matkustajakone kehitettiin hätäisesti 737 MAX:illa on tunnetusti murheellinen lähihistoria. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kireän kilpailutilanteen tiimellyksessä yhdysvaltalaisyhtiön johto antoi enemmän painoarvoa aikatauluille ja kustannuksille kuin turvallisuudelle ja laadulle. Boeingin kehittäessä 737 MAX -matkustajakonetta kävi ilmeiseksi, että 1960-luvulla suunnitellun Boeing 737:n vanhan perusrakenteen rajat oli saavutettu – muutosten tekeminen oli entistä vaikeampaa, mikä oli ankara haaste yrityksen turvallisuuskulttuurille kovan kilpailun tiimellyksessä. Puolen vuosisadan aikana Boeing 737:n suurin lentoonlähtöpaino on kasvanut 50:stä 88 tonniin, istumapaikkojen määrä, kantama ja moottorien työntövoima ovat enemmän kuin kaksinkertaistuneet. Seurauksena oli stabiliteettiongelmia (vakausongelmia) tietyissä lentotilanteissa. Estääkseen koneen liian jyrkän nousukulman ja sakkauksen tietyissä lentotiloissa kuten nousussa, koneeseen suunniteltiin MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System) estämään liian pystyä nousukulmaa ja sakkausta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Koelentäjät varoittivat ongelmista Boeingin insinöörit ja koelentäjät varoittivat MCAS-järjestelmän mahdollisista ongelmista koneen suunnitteluvaiheessa jo vuonna 2014. Kireän kilpailutilanteen tiimellyksessä yhtiön johto antoi kuitenkin enemmän painoarvoa aikatauluille ja kustannuksille kuin turvallisuudelle ja laadulle. Insinöörit ehdottivat muun muassa keinotekoista (synteettistä), laskennallista nopeudenmittausjärjestelmää pitot-putkiin perustuvan nopeusmittauksen lisäksi. Puhtaalta pöydältä suunnitellussa, isommassa Boeing 787 Dreamliner -koneessa on sellainen. MAX-koneiden synteettisestä nopeudenmittausjärjestelmästä luovuttiin kustannus- ja aikataulusyistä. Järjestelmä olisi edellyttänyt vanhaan perusrakenteeseen melkoisia muutoksia, suurempaa tietokonekapasiteettia ja lisäksi perusteellisempaa lentäjien lisäkoulutusta. Synteettinen nopeudenmittausjärjestelmä vertaa nopeuksia eri antureista ja olisi varoittanut myös kohtauskulma-anturin viasta ”punaisella lipulla” mittaristossa. Keskiössä anturien luotettavuus Toinen ja edullisempi tapa olisi ollut parantaa kohtauskulma-anturien näytön luotettavuutta, mutta tämäkin hylättiin. 737 MAX -koneissa oli kaksi kohtauskulma-anturia, mutta MCAS-järjestelmä otti tiedon vain toisesta. Järjestelmää kritisoitiin jo koneen suunnitteluvaiheessa. Kolmatta kohtauskulma-anturia tarjottiin vain optiona. Onnettomuuskoneissa vikaantunut kohtauskulma-anturi antoi väärää tietoa, mikä sai MCAS-järjestelmän painamaan nokkaa alas. Kahden tuhoisan lento-onnettomuuden jälkeen Boeing on tehnyt ohjelmistoparannuksia MCAS-järjestelmään. Tieto otetaan useammalta kohtauskulma-anturilta ja viasta ilmoitetaan lentäjille. Tiedonkulku puutteellista Tiedonkulku Boeingin ja sertifioinnista vastaavan Yhdysvaltain ilmailuviranomaisen FAA:n (Federal Aviation Admimistration) kanssa oli puutteellista. Lisäksi Boeing salasi vaaratilannetietoja Euroopan lentoturvallisuusvirastolta EASA:lta (European Aviation Safety Agency). Euroopan unionin lentoturvallisuusvirasto EASA totesi, että MAX-koneiden turvallisuustarkastelun on oltava kokonaisvaltaista. Pelkkä MCAS-järjestelmän ohjelmistomuutos ei riitä. Lisäksi tarkasteluun on otettava koko avioniikka (ilmailuelektroniikka), ohjausjärjestelmä ja autopilotti. Vain siten voidaan varmistaa lentokoneen turvallinen toiminta kaikissa tilanteissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Organisaatiota myllättiin Boeing on myllännyt organisaatiotaan perusteellisesti vastatakseen turvallisuushaasteisiin. Boeing eriytti hallituksen puheenjohtajan ja toimitusjohtajan tehtävät – syynä 737 MAX:n ongelmat. Dennis A. Muilenburg jatkaa edelleen yhtiön toimitusjohtajana, mutta hallituksen puheenjohtajaksi nostettiin David L. Calhoun. Tehtävien eriyttämisen ansiosta toimitusjohtaja Muilenburg voi keskittyä yhtiön johtamisessa niihin toimenpiteisiin, jotka tarvitaan Boeing 737 MAX -koneen turvallisen paluun varmistamiseen. – Koko Boeingin henkilöstö keskittyy erittäin tarkasti Boeing 737 MAX-koneiden turvalliseen paluuseen, Muilenburg kommentoi. Uusi turvallisuuskulttuuri Boeingin hallitus teki organisaatioon myös lukuisia muita muutoksia kohentaakseen turvallisuuskulttuuria ja turvallisuuden hallintajärjestelmää. Boeing aikoo palkata uuden, kokeneen ilmailuasiantuntija-johtajan vetämään uutta, elokuussa 2019 perustettua turvallisuuskomiteaa. Turvallisuuskomitea valvoo, tarkkailee ja ohjaa Boeingin tuotteiden ja palvelujen suunnittelua, valmistusta, käyttöä, huoltoa ja toimituksia asiakkaille. Lisäksi perustetaan yhdeksän muuta turvallisuuteen ja turvallisuuskulttuurin parantamiseen tähtäävää ryhmää. Teksti: Timo Turkula Lähteet: The Seattle Times, Flight International, www.lentoposti.fi, pilotweb, www.boeing.com, https://investors.boeing.com/investors/investor-news/press-release-details/2019/Boeing-Chairman-President-and-CEO-Dennis-Muilenburg-and-Boeing-Board-of-Directors-Reaffirm-Companys-Commitment-to-Safety/default.aspx Aiheesta aikaisemmin: Kohulentokone Boeing 737 MAX – menestyksestä ahdinkoon Taivaan omistavat Airbus ja Boeing Boeing-turmat – tumma varjo lentoturvallisuuden ylle Boeing-turmien takana outouksia – vähäistä tyyppikoulutusta, simulaattorit myöhässä Boeing-lentoturmien jälkipyykkiä pestään pitkään Boeingin kohukoneiden lentokielto jatkuu Boeingin kahden ison lentoturman jälkipyykkiä pestään kauan Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?