2.5.2021 Liikenne Ilmailukilvan valtit: kapearunkoiset suihkukoneet yleistyvät Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Taloudelliset pitkän kantaman kapearunkokoneet tulevat yleistymään myös kaukoliikenteessä. Airbus porskuttaa, mutta japanilainen Mitsubishi SpaceJet -matkustajakoneprojekti hyytyi koronaan. Suihkukonekalustossa kapearunkoisten matkustajalentokoneiden tarjonta lähitulevaisuudessa on suurelta osin Airbus–Boeing -duopolin käsissä. Eurooppalainen Airbus ja amerikkalainen Boeing hallitsevat markkinoita. Kolmas suuri toimija on brasilialainen Embraer, jonka Boeing yritti ostaa, mutta kauppa ei toteutunut – osasyynä muun muassa koronapandemian hiljentämä lentokonekauppa ja Boeing 737 MAX -koneiden lentokielto ja valmistusseisokki, joiden purkaminen on vaatinut valtavasti resursseja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Muilla valmistajilla vaikeuksia Suihkumoottorilla varustettujen keskikokoisten kapearunkoisten matkustajakoneiden valmistus on keskittynyt Airbus, Boeing ja Embraer -kolmikolle. Muiden valmistajien merkitys on vähäinen ja koronapandemia on osaltaan lisännyt valmistuksen keskittymistä. Viime vuonna kanadalainen Bombardier lopetti aikoinaan lyhyillä reiteillä suositun CRJ-sarjan (Canadair Regional Jet) -koneiden valmistuksen. CRJ-projekti ja varaosahuolto siirtyivät japanilaiselle Mitsubishille, jonka piti saada synergiaetuja, koska täysin uusi Mitsubishi MRJ -matkustajakone oli tulossa. MItsubishillä runsaasti ongelmia Mitsubishi on vuodesta 2007 alkaen suunnitellut paikallisliikenteen MRJ-suihkukonetta (Mitsubishi Regional Jet), josta on 76- ja 88-paikkaiset versiot. MRJ-projekti ei edistynyt kuin Strömsössä koronan pysäyttäessä toistaiseksi koko projektin. MRJ:n ensilento tapahtui vuonna 2015. Koneen nimi muutettiin vuonna 2019, siitä tuli Mitsubishi SpaceJet. Koneen kehittelyssä on ollut runsaasti teknisiä ongelmia. Alun perin ensimmäiset koneet piti toimittaa asiakkaille jo vuonna 2013. Vuosikausien myöhästyminen ja koronapandemia ovat johtaneet lukuisiin tilausten perumisiin. SpaceJet-projekti on keskeytetty toistaiseksi. Tämä on ollut erittäin kova isku japanilaiselle lentokoneteollisuudelle, sillä edellisen kerran japanilainen matkustajalentokone NAMC (Nihon Aircraft Manufacturing Corporation) YS11-potkuriturbiinikone (62-paikkainen) oli valmistuksessa vuosina 1962–1972. Venäläinen kone ei ole saanut jalansijaa Venäläinen, pienehkö Sukhoi Superjet 100 (87–108-paikkainen) ei ole saanut jalansijaa vientimarkkinoilla. Meksikolainen Interjet-lentoyhtiö kokeili Superjet-koneita, mutta heikkojen käyttökokemusten perusteella luopui niistä. Toinen venäläinen uutuuskone ei ole myöskään saavuttanut vientimenestystä: keskikokoisen Irkut MC-21:n kahdessa versiossa 132 ja 162 matkustajapaikkaa. Myöskään kiinalaiset uutuuskoneet, Comac ARJ21 (78–98-paikkainen) ja Comac C919 (158-paikkainen) eivät ole menestyneet vientimarkkinoilla. Uusien lentokonemerkkien on vaikea vallata vientimarkkinoita vakiintuneilta jättiläisiltä, kuten Airbus, Boeing ja Embraer. Näillä vakiintuneilla merkeillä on maailmanlaajuinen huolto- ja varaosapalveluverkosto alihankkijoineen ympäri maailman. Uusille merkeille vastaavan verkoston luominen kestää kauan ja maksaa maltaita. Lentokone on lentoyhtiöille tuotannontekijä, joka tuottaa vain lentäessään ilmassa, siksi hyvä huolto- ja varaosapalvelu on erittäin tärkeä sekä taloudellisuuden että lentoturvallisuuden kannalta. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, Saab, Sukhoi Media Center Lähteet: Flight International 1/2021, Flightglobal, Simple Flying, Airbus, Mitsubishi, Pratt&Whitney, CFM International, Wikipedia Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?