5.4.2023

Katso milloin peltipoliisi välähtää ylinopeudesta todennäköisimmin

Kameravalvonta_peltipoliisi

Ylinopeus ikuistuu peltipoliisin tai valvonta-auton kuvaksi kaikkein yleisimmin lauantaina ja sunnuntaina aamupäivästä, arkipäivinä näkyvät aamuiset ajankohdat.

Poliisin automaattisessa liikennevalvonnassa viime vuonna määrätyt liikennevirhemaksut viikonpäivän ja kellonajan mukaan paljastavat kiinnostavaa. Tilasto kertoo milloin automaattisen liikennevalvonnan kamera – olipa se tolpan nokassa tai valvonta-auton uumenissa – räpsäyttää terveisensä ylinopeutta ajaneille kaikkein tiuhimmin.

Helsingin liikennevalvontatoiminnon johtaja, ylikomisario Dennis Pastersteinin julkaisema tilastointi paljastaa, että – ehkä hieman yllättäen – lauantain aamupäivä kello 10–12 yltää kaikkein terävimpään kärkeen. Korkealla ovat samat ajankohdat myös sunnuntaina.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Viikonvaihteen ympärillä

Automaattivalvonnassa on jääty kiinni useimmin lauantaina lukumäärällä 29 263 liikennevirhemaksua. Tämä luku on kerääntynyt vuoden mittaan koko Suomesta ja jokaiselta peltipoliisilta tai valvonta-autolta.

Muut viikonpäivät suuruusjärjestyksessä ovat perjantai (27 178), sunnuntai (25 498), torstai (23 928), tiistai (20 907), keskiviikko (20 605) ja maanantai (19 842).

Ehkä aamuinen työmatkaliikenne on selittävänä tekijänä sille, että kaikki viikonpäivät mukaan laskettuna peltipoliisi on ahkeroinut etenkin välillä kello 8–9, sekä tuntia ennen ja pari tuntia jälkeen tuon ajankohdan.

Vastaavasti iltapäiväruuhkan aika ei erityisesti näy. Ylinopeuksien yleisyyden suvantovaihetta edustavat tunnit keskiyön molemmilla puolin: silloin liikenne on tietty myös selvästi vähäisempää ja peltipoliisitkin saavat herpaantua.

automaattivalvonta

– Vielä viitisen vuotta sitten ylinopeuksien jakauma vuorokaudenaikojen suhteen meni siten, että tilastokäyrä oli korkeimmalla kello 15–17 välisenä aikana, Pasterstein taustoittaa.

Ylikomisarion mukaan ylinopeudet jakaantuivat aiempina vuosina eri viikonpäiville tasaisemmin kuin vuonna 2021.

– Välähdysten määrissä suuntaus on muuttunut viidessä vuodessa viikonloppupainotteisemmaksi, syytä tähän en osaa sanoa, Pasterstein pohtii.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto

Artikkeli julkaistu alunperin 4.2.2022

a:6:{i:0;s:5:"89643";i:1;s:5:"89637";i:2;s:5:"89868";i:3;s:5:"46747";i:4;s:5:"46742";i:5;s:5:"89545";}

Luetuimmat