14.9.2020

Kehnot renkaat niittävät satoa – turhia kuolemia liikenteessä

Rengasratsia 2016
Esimerkit eri rengassyvyyksistä. Vasemmalla 1,6 millimetrin sakkorajarengas, keskellä suositeltu 4 millimetrin urasyvyys ja oikealla uutta vastaava 8 millimetrin ura.

Rengasturvallisuuskampanja: huonokuntoiset renkaat aiheuttavat vuosittain liikenteessä keskimäärin 28 turhaa ja mahdollisesti vältettävissä olevaa kuolemaa.

Rengasratsia-turvallisuuskampanjan mukaan huonokuntoiset renkaat aiheuttavat vuosittain liikenteessä keskimäärin 28 turhaa ja mahdollisesti vältettävissä olevaa kuolemaa. Vuonna 2019 Suomen tieliikenteessä kuoli 211 henkeä. Huonokuntoiset renkaat ovat vuosittain olleet merkittävänä riskitekijänä keskimäärin 28 kuolonkolariin.

– Kiinnittämällä nykyistä enemmän huomiota rengasturvallisuuteen voitaisiin tilastosta saada pois ainakin osa täysin turhista kuolemista”, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora sanoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tiedätkö renkaidesi kunnon?

Nuora muistuttaa, että Renkaat ovat suurin henkilö̈- ja pakettiautojen ajo-ominaisuuksiin liittyvä̈ riskitekijä. Rengasturvallisuuden kannalta kunkin autoilijan tulisi huolehtia siitä, että omat renkaat ovat keliin sopivat ja turvalliset.

Tieliikennelain mukaan renkaiden pääurien on oltava vähintään 1,6 mm syvät. Tutkimusten mukaan sadekelillä 1,6 mm urasyvyys ei kuitenkaan riitä.

– Jarrutusmatkat pitenevät ja vesiliirron riski kasvaa. Renkaan urien kriittinen raja sadekelillä on 4 mm, jota matalammilla urilla ajettaessa on noudatettava erityistä varovaisuutta, Nuora muistuttaa.

Syksyn tullen Autonrengasliitto, Liikenneturva ja poliisi toteuttavat Rengasratsian, jonka aikana kiinnitetään autoilijoiden huomiota renkaiden merkitykseen. Rengasratsia-turvallisuuskampanjan

aikana suomalaisautojen renkaiden kunto on parantunut selvästi. Kaksi vuotta sitten kolme neljästä autosta ajoi renkailla, joiden urat olivat 4 mm paremmalla puolella. Kun seuranta aloitettiin 1997, yhtä hyväkuntoisilla renkailla ajoi vain hieman yli puolet.

– Keväällä laitettiin alle kuluneitakin renkaita, kun ei tiedetty, paljonko kesällä päästäisiin ajamaan. Nyt olisikin erityinen syy tarkastaa renkaiden kunto, jos niitä ei kesällä ole uusittu.

Nuoran mukaan erityisen huolestuttavaa on, että huonoilla renkailla ajavista vain 26 prosenttia tuntee renkaidensa kunnon.

– Jos ei tiedä ajavansa huonokuntoisilla renkailla, niiden puutteita ei myöskään osaa paikata riittävän rauhallisella ajotavalla.

Teksti: Moottori Kuva: Moottorin arkisto Lähteet: Autonrengasliitto, Liikenneturva, poliisi

Luetuimmat