10.3.2021 Liikenne Kuka maksaa sähköautojen latauspaikat? – huoltamoalaa kuumottaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fossiilittomaan liikenteeseen liittyvä kaavailu latauspaikkojen rakentamisvelvoitteista kismittää huoltamoalan etujärjestöä, joka vaatii valtiovallalta investointirahaa. Yksityisiä huoltamo- ja liikennepalvelualojen yrittäjiä ja yrityksiä edustava etujärjestö on kummissaan fossiilittoman liikenteeseen tähtäävistä kaavailuista, joissa on väläytelty huoltamoille sähköautojen latauspaikkojen rakentamisvelvoitetta. Etujärjestö kummastelee, kuka latauspaikkojen rakentamisen lopulta maksaa. ”Sähköautojen latausverkoston perustamiskustannuksen maksattaminen polttoainejakelua harjoittavilla yksityisyrittäjillä tuntuu epäoikeudenmukaiselta ja mielivaltaiselta suunnitelmalta”, kritisoi Suomen Bensiinikauppiaitten ja Liikennepalvelualojen Liitto SBL ry kannanotossaan. SBL ry vaatii alan noin 600 yrittäjän puolesta, että suunnitellun velvoitteen suhtautuminen elinkeinovapauden ja omaisuudensuojan periaatteeseen on selvitettävä perusteellisesti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Taustalla päästötavoitteet Liikenne- ja viestintäministeriön johtaman Fossiilittoman liikenteen työryhmän tehtävänä on ollut kaavailla keinoja, joiden avulla kotimaan liikenteen haitalliset kasvihuonekaasupäästöt puolittuisivat vuoteen 2030 mennessä ja jatkaa päästötalkoita siten, että päästöt putoavat nollaan vuoteen 2045 mennessä. Näihin tiukkoihin EU-tason päästötavoitteisiin Suomi on sitoutunut kansallisesti. Tavoitteiden mukaan tulevaisuuden fossiiliton liikenne tarkoittaisi ladattavien autojen ja täyssähköautojen määrän lisäämistä ja myös latausinfran kohentamista nykyisestä. Valmisteilla on valtioneuvoston periaatepäätös, jonka valmisteluun SBL ry on perehtynyt ja havainnut, että tuet ja kannustimet ovat yksi johtoajatuksista. Tämä ajatusmalli olisi etujärjestön mielestä nyt ulotettava myös sähköautojen latauspisteiden aiheuttamiin investointeihin, ”eikä investointivelvoitetta tule rangaistuksenomaisesti sälyttää polttoaineita jakeleville yrittäjille”, liitto huomauttaa lausunnossaan. 50 000–100 000 euron kustannus Valmisteltavan periaatepäätöksen kannustimien joukkoon on kirjattu velvoitteeksi ”huoltoasemaketjuille suunnattu, sähköautojen latauspisteitä koskeva velvoite.” Liiton mukaan tämä suunniteltu velvoite poikkeaa silmiinpistävästi muuten tukiin ja kannustimiin perustuvasta linjasta. ”Emme löytäneet suunnitelmasta muita velvoitteita. Suurta ihmetystä herättää velvoitteen kohdistuminen polttoainetta myyviin bensiini- ja palveluasemiin.” SBL ry esittää painokkaasti, että jos sähköautojen latauspisteiden rakentamisvelvoite kohdistetaan polttoainetta jakeleviin ketjuihin, niin valtioneuvosto varaa ”velvoitteen toteuttamiseen arvioimamme ohjeellisen noin 50 000–100 000 euron summan per polttoaineen jakelupiste kattamaan latauspisteiden rakentamisesta aiheuttamia kuluja.” SBL ry huomauttaa, että rakentamiskustannusten vaihteluväli on suuri, sillä kustannus riippuu rakennettavan kapasiteetin määrästä sekä paikallisista liittymäkustannuksista. Valmistelussa on liiton mukaan ”kyettävä osoittamaan aukottomat perustelut siitä, että polttoaineita jakelevat yrittäjät ovat sähköautojen latauspisteisiinkin investoimisen osalta samassa asemassa suhteessa elinkeinovapauteen, omaisuuden suojaan ja tasavertaiseen kohteluun kuin kaikki muut yrittäjät Suomessa.” Etujärjestön toimitusjohtaja Jari Salonen nostaa päästöjen hillitsemistoimena esiin kotimaisen biodieselin verokohtelun, joka ei Salosen mukaan saisi ylittää tuontidieselin verotustasoa. – Kotimaisen biodieselin maltillisempi verokohtelu on myös ympäristöteko. Valtioneuvoston halu asettaa Suomelle EU:n määrittelemää biopolttoaineen jakeluvelvoitetta kunnianhimoisempi tavoite heikentää kotimaisten logistiikkayrittäjien kilpailukykyä ulkomaisiin kilpailijoihin verrattuna, Salonen toteaa. Miksemme ole mukana? Etujärjestöä kismittää, ettei se ole työryhmätyön edetessä ollut kutsuttujen lausunnonantajien joukossa. ”Fossiilittoman liikenteen tiekartan lausuntopyyntöä ei ole lähetetty meille alan edunvalvojana, eikä kaikille polttoaineiden jakelua Suomessa harjoittaville öljy-yhtiöille.” Fossiilittoman liikenteen tiekartta on liiton mukaan ylipäätään niin merkittävä päätöskokonaisuus, että se tulisi käsitellä parlamentaarisessa järjestyksessä, eikä viedä eteenpäin valtioneuvoston periaatepäätöksenä. Liitto linjaa, että näin toimien ”asianosaiset tulisivat valiokuntakäsittelyssä kuulluiksi ja sitä kautta päätöksentekoon saataisiin vankempi faktapohja.” Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Liikennepolitiikka Näin taksien ryvettynyt maine palautuisi – eikä toimia ole ihan vähän! 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?