27.10.2019

Liikenneturva: jalankulkija määrää piha- ja kävelykaduilla

Liikennemerkki

Noin kaksi viidestä suomalaisesta kokee vieraassa taajamaympäristössä ajamisen haastavaksi. Liikenneturva muistuttaa piha- ja kävelykaduilla liikkumisen säännöistä.

Pihakadun liikennemerkki kuvaa tilaa kaikille yhteiseksi, jossa niin autoilijoiden kuin pyöräilijöidenkin on väistettävä jalankulkijaa ja annettava tälle esteetön kulku. Myös ajonopeus on sovitettava jalankulun mukaiseksi, suurimmillaan 20 kilometriin tunnissa, muistuttaa Liikenneturva.

Liikennemerkki Pihakatu

– Riittävän alhainen nopeus, omista aikeista kertominen ja muiden huomioiminen ovat tarpeellisia sujuvan ja turvallisen liikenteen takaamiseksi. Edellä mainittujen sääntöjen lisäksi monelle voi olla epäselvää sekin, että pihakadulta tielle tulevan kuljettajan on aina väistettävä muuta liikennettä, Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo ohjeistaa.

Pihakadusta kertovien liikennemerkkien seuraaminen on oltava erityisen tarkkaa, kun alue ei ole entuudestaan tuttu. Liikenneturvan kyselytutkimuksen mukaan 41 prosenttia suomalaisista kokee ajamisen vieraassa taajamaympäristössä haastavaksi.

– Aina on tietysti tiedettävä, millaisella kadulla ajaa, jotta osaa ottaa sen erityispiirteet huomioon. Kyselyn tulos kertoo, että moni tiedostaa haasteet vieraassa ympäristössä. Tällöin voi ajatella, että huomiointi olisikin erityisen skarppia, Vuoristo sanoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kävelykadulla saa pyöräillä – kävelijöiden ehdoilla

Pihakadun lisäksi jalankulkija on herra myös kävelykadulla, jossa saa kävelemisen lisäksi ajaa myös pyörällä. Pyöräilijää koskee kävelykadulla samat säännöt, kuin pihakadulla. Eli nopeus on sovitettava jalankulkijoiden mukaan, eikä se saa nousta yli 20 km/h. Lisäksi pyöräilijän on annettava jalankulkijalle esteetön kulku. Autolla on harvoin oikeutta ajaa jalkakäytävällä.

– Autolla ei kävelykadulle useimmiten ole asiaa – moottorikäyttöistä ajoneuvoa saa kuljettaa vain kadun varrella olevalle kiinteistölle, mikäli sinne ei ole järjestetty muuta reittiä, Vuoristo muistuttaa.

Vuoristo huomauttaa myös, että tilanteet eivät ole aina mustavalkoisia, tilaa kannattaa antaa toiselle jos sille on tarvetta liikenteen sujuvoittamiseksi.

– Suvaitsevaisuus ja tilan antaminen tarvittaessa muille on viisasta myös pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden kesken. Liikenne perustuu yhteispeliin, ja nopeammin liikkuvien vastuulla on ottaa huomioon hitaammin etenevät. Näe ihminen liikenteessä.

Lähde: Liikenneturva Kuvituskuva: Moottorin arkisto/Antti Hentinen

Luetuimmat