20.10.2019

Liikenneturva: yli puolella pyöräilijöistä valo käytössä – mutta vain edessä

polkupyörä

Liikenneturvan seurannoista selviää, että yli pyöräilijöistä käyttää pimeän aikaan valoa, mutta edelleen vain harvalla palaa punainen takavalo.

Syksyn edetessä ja olosuhteiden hämärtyessä liikenteessä korostuu kulkutavasta riippumatta näkeminen ja muille näkyminen, kertoo Liikenneturva. Liikenneturvan seurantojen mukaan pyöräilijöiden valonkäytössä on tapahtunut kehitystä, mutta parannettavaa silti löytyy.

– Pimeällä, hämärässä, sadekelillä tai kun näkyvyys on muutoin heikentynyt, on pyörän ja pyöräilijän näkyvyys tärkeä turvallisuustekijä. Pyörän valo on tarpeen, polkee sitten pimeällä metsätiellä tai valaistussa taajamassa, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa huomauttaa.

Pyörässä on oltava vaaleaa valoa näyttävä etuvalo ajettaessa hämärässä tai pimeämmässä ja lisäksi heijastimet edessä, takana ja sivulla. Edessä heijastimen tulee olla valkoinen ja takana punainen. Liikenneturvan seurannan mukaan enemmistö suosii etuvalona kiinteää valoa näyttävää, mutta myös vilkkuva valo on sallittu.

– Tasaisesti palavan pyöränvalon – ja siten pyöräilijän – etenemistä on helpompi seurata kuin vilkkuvalon. Kiinteä valo myös valaisee pyöräilijän edessä olevan ajoradan vilkkuvaa paremmin. Toiset tienkäyttäjät voivat myös kokea vilkkuvalon häiritseväksi. Valon tyylistä riippumatta kannattaa tarkistaa valaisimen suunta niin, ettei valo osoita suoraan vastaantulevien - niin pyöräilijöiden, kävelijöiden kuin autoilijoiden - silmiin. Kun valokeila osoittaa loivasti alaviistoon, nähdään hyvin eteenpäin, muttei häikäistä toisia. Vanhempien tehtävänä on varmistaa lapsensa pyörän valot ja heijastimet kuntoon, Piippa ohjeistaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Muista myös takavalo

Pyörän punainen takavalo ei ole pakollinen, mutta se lisää pyöräilijän näkyvyyttä hämärällä ja pimeässä. Seurannan mukaan 16 prosenttia pyöräilijöistä käyttää takavaloa. Omaa näkyvyyttä pyöräillessä voi parantaa myös heijastimilla, heijastavilla vaatteilla tai heijastinliivillä.

Kolme neljästä Liikenneturvan kyselyyn vastanneesta autoilijoista kertoo joutuneensa viimeisen vuoden aikana tilanteeseen, jossa valottoman polkijan havaitsemisessa on ollut hankaluuksia.

– Se, että itse näkee polkea eteenpäin ei vielä tarkoita, että muut liikenteessä havaitsisivat sinut. Läheltä piti -tilanne tai muille aiheutunut säikähdys voi helposti jäädä pyöräilijältä itseltään huomaamatta. Ajovaloa on käytettävä aina hämärällä ja pimeällä, vaikka reitti kulkisikin katuvalojen loisteessa, Piippa painottaa.

Lopuksi Piippa muistuttaa, että pyöräilijän on hyvä kiinnittää huomiota polkutahtiin ajonopeuden suhteuttamiseksi olosuhteiden mukaiseksi. Tämän avulla havaintojen tekoon jää enemmän aikaa ja pyörän käsittely varmempaa.

Lähde: Liikenneturva Kuvituskuva: Moottorin arkisto

Luetuimmat