20.10.2019 Liikenne Liikenneturva: yli puolella pyöräilijöistä valo käytössä – mutta vain edessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneturvan seurannoista selviää, että yli pyöräilijöistä käyttää pimeän aikaan valoa, mutta edelleen vain harvalla palaa punainen takavalo. Syksyn edetessä ja olosuhteiden hämärtyessä liikenteessä korostuu kulkutavasta riippumatta näkeminen ja muille näkyminen, kertoo Liikenneturva. Liikenneturvan seurantojen mukaan pyöräilijöiden valonkäytössä on tapahtunut kehitystä, mutta parannettavaa silti löytyy. – Pimeällä, hämärässä, sadekelillä tai kun näkyvyys on muutoin heikentynyt, on pyörän ja pyöräilijän näkyvyys tärkeä turvallisuustekijä. Pyörän valo on tarpeen, polkee sitten pimeällä metsätiellä tai valaistussa taajamassa, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa huomauttaa. Pyörässä on oltava vaaleaa valoa näyttävä etuvalo ajettaessa hämärässä tai pimeämmässä ja lisäksi heijastimet edessä, takana ja sivulla. Edessä heijastimen tulee olla valkoinen ja takana punainen. Liikenneturvan seurannan mukaan enemmistö suosii etuvalona kiinteää valoa näyttävää, mutta myös vilkkuva valo on sallittu. – Tasaisesti palavan pyöränvalon – ja siten pyöräilijän – etenemistä on helpompi seurata kuin vilkkuvalon. Kiinteä valo myös valaisee pyöräilijän edessä olevan ajoradan vilkkuvaa paremmin. Toiset tienkäyttäjät voivat myös kokea vilkkuvalon häiritseväksi. Valon tyylistä riippumatta kannattaa tarkistaa valaisimen suunta niin, ettei valo osoita suoraan vastaantulevien - niin pyöräilijöiden, kävelijöiden kuin autoilijoiden - silmiin. Kun valokeila osoittaa loivasti alaviistoon, nähdään hyvin eteenpäin, muttei häikäistä toisia. Vanhempien tehtävänä on varmistaa lapsensa pyörän valot ja heijastimet kuntoon, Piippa ohjeistaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Muista myös takavalo Pyörän punainen takavalo ei ole pakollinen, mutta se lisää pyöräilijän näkyvyyttä hämärällä ja pimeässä. Seurannan mukaan 16 prosenttia pyöräilijöistä käyttää takavaloa. Omaa näkyvyyttä pyöräillessä voi parantaa myös heijastimilla, heijastavilla vaatteilla tai heijastinliivillä. Kolme neljästä Liikenneturvan kyselyyn vastanneesta autoilijoista kertoo joutuneensa viimeisen vuoden aikana tilanteeseen, jossa valottoman polkijan havaitsemisessa on ollut hankaluuksia. – Se, että itse näkee polkea eteenpäin ei vielä tarkoita, että muut liikenteessä havaitsisivat sinut. Läheltä piti -tilanne tai muille aiheutunut säikähdys voi helposti jäädä pyöräilijältä itseltään huomaamatta. Ajovaloa on käytettävä aina hämärällä ja pimeällä, vaikka reitti kulkisikin katuvalojen loisteessa, Piippa painottaa. Lopuksi Piippa muistuttaa, että pyöräilijän on hyvä kiinnittää huomiota polkutahtiin ajonopeuden suhteuttamiseksi olosuhteiden mukaiseksi. Tämän avulla havaintojen tekoon jää enemmän aikaa ja pyörän käsittely varmempaa. Lähde: Liikenneturva Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2024 Yleinen ”Liikenteessä on aina kyse myös ihmisten käyttäytymisestä” 17.5.2024 Liikenne Tuhannet sähköiset liikkumisvälineet ovat vakuuttamattomina käyttökiellossa 16.5.2024 Liikenne Sähköpotkulaudoilla viiletetään holtittomasti jalkakäytävillä 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe