9.9.2019 Liikenne Moni ajaa renkaansa huomaamatta kehnoon kuntoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vain joka neljäs huonokuntoisilla renkailla ajavista tiesi renkaidensa kunnon. Kesärenkaiden syyskunto on parantunut selvästi, mutta autoilijoiden rengastuntemuksessa on edelleen pahoja puutteita. Huonokuntoisilla renkailla autoilevista vain joka neljäs, 26 prosenttia, tiedosti renkaidensa kehnon kunnon. Myönteistä on, selviää Rengasratsioiden tiedoista, että huonokuntoisilla renkailla ajaa enään joka kymmenes autoilija, kun kuntoseurannan alussa vuonna 1997 osuus oli lähes 25 prosenttia. Tänä syksynä Autonrengasliitto, Liikenneturva ja poliisi kampanjoivat rengasturvallisuuden puolesta tiedotuspainotteisesti. Tänään maanantaina käynnistyneessä Rengasratsia-kampanjassa autoilijoita kehotetaan tarkistamaan kesärenkaiden syyskunto. Neuvontahenkisiä rengasratsioita järjestetään tällä viikolla muutamalla paikkakunnalla: Helsingissä, Jyväskylässä, Kuopiossa, Porissa ja Rovaniemellä. Lisäksi poliisi kiinnittää huomiota renkaiden kuntoon normaalin liikennevalvonnan yhteydessä. Henkilö- ja pakettiautojen kesärenkaiden kuntoa on tutkittu Suomessa syksystä 1997 lähtien Autonrengasliiton, Liikenneturvan ja poliisin järjestämien rengasratsioiden yhteydessä. Renkaita on tarkastettu vuosien varrella yhteensä 192 645 autosta. Urasyvyyksiä on mitattu kuntoseurannan aikana yli 770 000 yksittäisestä renkaasta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Älä sinnittele liian pitkään Talvirengaskautta odotellessa moni autonkäyttäjä koettaa sinnitellä kuluneilla kesärenkailla ajokauden loppuun ja yrittää lykätä kesärenkaiden uusimisen seuraavaan kesään. Kuluneet renkaat ovat suuri turvallisuusriski erityisesti syksyn sadesäässä vetisillä ja märillä tienpinnoilla. Renkaan urasyvyyden minimivaatimus kesärenkaalle on 1,6 mm, mikä ei takaa turvallista ajoa sadekelillä. Autonrengasliiton mukaan urasyvyyden turvasuositus kesärenkaalle on 4 millimetriä. Mikäli urasyvyys on alle suosituksen, kannattaa harkita kesärenkaiden uusimista ja ajaa erityisen varovaisesti. Auto luokitellaan huonorenkaiseksi, jos sen kuluneimman renkaan urasyvyys on 0–2 mm. Kesärenkaiden syyskunto kohosi Syksyllä 2018 huonokuntoisia kesärenkaita oli 10,3 prosentilla autoilijoista eli vähemmän kuin kertaakaan aiemmin koko kuntoseurannan aikana. Autokantaan suhteutettuna liikenteessä oli viime syksynä noin 311 000 huonoilla kesärenkailla varustettua henkilö- ja pakettiautoa. Kuntoseurannan alussa syksyllä 1997 liikenteessä arvioitiin olevan peräti 523 000 huonorenkaista autoa, vaikka autokanta oli silloin kolmasosan pienempi. Laittomilla, urasyvyydeltään alle 1,6 millin renkailla rengasratsiaan ajoi 2,4 prosenttia autoilijoista. Tarkista paineet aika ajoin Renkaiden kulumista pitäisi tarkkailla ajokauden aikana. Renkaiden kunto ja ilmanpaine kannattaa tarkistaa vähintään kerran kuukaudessa. Renkaiden urasyvyys on helppo tarkistaa kahden euron kolikolla, jonka ulkoreunus on leveydeltään neljä milliä. Lisäksi aina ennen ajoon lähtöä on hyvä tarkastaa renkaiden ilmanpaine silmämääräisesti kiertämällä auton ympäri. Vähäisen vuodon vuoksi renkaan ilmanpaine saattaa laskea salakavalasti ja aiheuttaa ongelmia auton hallittavuudelle. Rengaspaineiden valvonta- ja varoitusjärjestelmä löytyy vain uusista ja uudehkoista autoista. Vanhemmissa autoissa ei varoitusjärjestelmää ole, joten rengaspaineista huolehtiminen jää täysin kuljettajan vastuulle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Huonokuntoiset renkaat – vesiliirtoherkkyys kasvaa ja jarrutusmatka pitenee Tekniikan Maailma testasi vuonna 2016 renkaan vesiliirtoherkkyyttä kiihdytyskokeella kuuden millin vesimäärällä. Uusi kesärengas ehkäisi vesiliirtoa noin 80 km/h nopeuteen asti. Puoliksi kuluneilla, nelimillisillä renkailla vesiliirtonopeus oli 75 km/h. Huonokuntoisilla, pariin milliin kuluneilla renkailla vesiliirtoon jouduttiin jo 70 kilometrin tuntivauhdissa. Lisäksi tehtiin jarrutuskokeita märällä asvaltilla 80 km/h ajonopeudesta. Uusilla kesärenkailla jarrutusmatka oli noin 25 metriä. Puoliksi kuluneilla renkailla se venähti parilla metrillä, mutta huonokuntoisilla renkailla peräti 12 metriä pidemmäksi. Vauhtia oli vielä 45 km/h kohdassa, jossa auto pysähtyi uusilla renkailla. Jäitä hattuun renkaiden ostossa Rengas on kokonaisuus: rengas, rengas-vanneyhdistelmän laatu ja sopivuus, asennuspalvelu, huolto, säilytys ja huolenpito mahdollisissa vikatapauksissa sekä joustava takuuasioiden hoito. Alan erikoisliikkeet tarjoavat parhaan asiantuntemuksen ja palvelun. Helpointa tavalliselle autoilijalle on noudattaa rengasvalinnassa valmistajan suosituksia rengasvaihtoehdoista, jotka käyvät ilmi rekisteröintitodistuksesta. Nykyään rekisteröintitodistusta ei välttämättä saa katsastuksen yhteydessä kuin erikseen pyytämällä. Oman auton rengastiedot ja vaihtoehtoiset rengaskoot löytyvät ilmaiseksi myös Traficomin verkkosivuilta kohdassa oma asiointi. Valitun kesä- ja talvirengaskoon kanssa ollaan naimisissa vuosikausia, joten ostovaiheessa kannattaa laittaa jäitä hattuun. Jos rengaskokovalinta osoittautuu käytössä huonoksi, pyörien (rengas-vanneyhdistelmien) uusiminen maksaa maltaita. Valinkauhassa mukavuus, näyttävyys ja hinta Uutta autoa ostettaessa kannattaa kiinnittää huomiota rengaskokoon. Sillä on merkittävä vaikutus rengaskustannuksiin. Leveät matalaprofiilirenkaat houkuttelevat komealla ulkonäöllään ja jotkut automyyjät tuputtavat niitä. Kannattaa olla tarkkana, valita rengaskoko maltilla ja säästää selvää rahaa. Etenkin talvirenkaille löytyy usein alkuperäiskokoa edullisempia rengas- ja vannekokoja. Rengaskoko voi olla kytketty varustetasoon – etenkin japanilaisissa. Renkaita uusittaessa voi tulla yllätyksenä, että esimerkiksi Nissan Qashqain huippumallin 19-tuumaisten (225/45 R19) matalaprofiilirenkaiden hinta voi olla lähes kaksinkertainen perusmallin tavallisiin 16-tuumaisiin (215/65 R16) renkaisiin verrattuna. Auton oston yhteydessä kannattaa kysyä, onko autoon saatavilla järkevämpi ja edullisempi rengaskoko valinnaisvarusteena. Urheiluautoissa suositut terävästi ohjautuvat leveät matalaprofiilirenkaat eivät välttämättä pelaa parhaiten yhteen tavallisen perheauton pehmeähkön jousituksen ja vaimennuksen kanssa. Valinta aina kompromissi Kannattaa pohtia ajo-olosuhteita ja omia arvostuksia. Rengas on monen ominaisuuden kompromissi. Yhden ominaisuuden ylikorostus voi johtaa huonoon kokonaisuuteen. Kun ostaa auton Suomen olosuhteisiin sopivilla renkailla ja välttää kaikkein leveimpiä matalaprofiilirenkaita, pito, turvallisuus ja ajomukavuus ovat kunnossa ja renkaiden uusinta kohtuuhintaista autoilun muihin kustannuksiin verrattuna. Järkevän rengaskoon valinnut voi käyttää säästyneet rahat renkaiden ajoissa uusintaan ja satsata parhaisiin laaturenkaisiin. Renkaiden laadussa säästäminen on väärää säästöä. Renkaiden osuus autoilun kokonaiskustannuksista on pieni, mutta vaikutus turvallisuuteen on suuri. Turvallisuus edellä Renkaiden ensisijainen ja tärkein tehtävä on pitää auto turvallisesti tiellä. Mitä parempi pito, sitä parempi hallittavuus äkillisessä väistötilanteessa ja lyhyempi jarrutusmatka. Auton kiihdytysvoima, kaarreominaisuudet (sivuttaispito) ja jarrutusvoimat välittyvät tiehen neljän kämmenen kokoisen rengaspinnan kautta. Nykyaikaisten autojen nykyaikaiset aktiiviset turvajärjestelmät toimivat parhaiten, kun renkaissa on hyvä pito. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottori ja Ville Heinonen Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?