19.7.2022 Liikenne Nopeusnäytöt taajamien kaduilla – onko niistä hyötyä liikenneturvallisuudelle? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Poliisin arvioiden ja tehtyjen selvitysten perusteella nopeusnäytöt oikein sijoitettuina alentavat erityisesti suuria ylinopeuksia. Taajamien katujen varsilla käytetään nopeusnäyttöjä, jotka palkitsevat asianmukaisella nopeudella ajavan kuljettajan hymynaamalla ja ylinopeutta ajavalle vilkuttavat punaista hapannaamaa. Mutta onko taajamien katujen nopeusnäytöistä hyötyä liikenneturvallisuudelle? Moottori selvitteli asiaa haastattelemalla kahta asiantuntijaa poliisista. Helsingin osalta vastaukset antoi ylikomisario Dennis Pasterstein, Helsingin poliisilaitoksen liikennevalvontatoiminnon johtaja, Turun osalta vastaukset antoi ylikomisario Mika Peltola, Lounais-Suomen poliisilaitoksen liikennepoliisisektorin johtaja Onko nopeusnäyttöjen vaikutuksesta turvallisuuteen ja ajonopeuksiin tehty uusia, ajantasaisia tutkimuksia esimerkiksi Helsingin seudulla? Dennis Pasterstein tuo esiin, että vuodelta 2017 on olemassa Espoon kaupungin ja VTT:n selvitys aiheesta. Niiden mukaan nopeusnäyttötaulujen vaikutus ajonopeuksiin oli havaittavissa jokaisessa tutkitussa kohteessa. – Selvityksen mukaan ajonopeudet kasvavat lähes poikkeuksetta hieman, kun nopeusnäyttötaulu ei ole käytössä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaikutus vaihtelee Nopeusnäyttötaulun vaikutuksen suuruus ajonopeuksiin vaihteli. Osassa kohteissa ajonopeudet säilyvät lähes muuttumattomina, vaikka nopeusnäyttötaulu oli pimennettynä. Tähän vaikuttivat olennaisesti nopeusnäyttötaulun sijainti sekä ympärillä oleva ympäristö. Esimerkiksi Espoon Matinsyrjässä nopeusnäyttötaulun vaikutukset jäivät lähes olemattomiksi, koska Matinsyrjän nopeusnäyttö sijaitsi keskellä risteysaluetta. Espoon Rastaalantiellä nopeusnäyttötaulun vaikutukset ajonopeuksiin olivat taas hyvin havaittavissa, koska kyseessä oli suurempi katuluokka sekä kohdealueella ei ollut muita liikennettä hidastavia tekijöitä. Sijoituspaikka ratkaisee Espoon selvityksen tulokset kertoivat, että nopeusnäyttötaululla saadaan eniten vaikusta aikaan, kun se sijoitetaan sellaiseen ympäristöön, josta puuttuvat muut liikennettä hidastavat tekijät kuten hidasteet tai ajoradan korotukset. – Nopeusnäyttötaulujen vaikutus ajonopeuksiin on myös lähtökohtaisesti suurin alueilla, joissa on leveä ajorata, hyvä näkyvyys sekä tieosuus suorahko. Selvityksen mukaan nopeusnäyttötaulun vaikutukset ajonopeuteen kasvoivat siinä suhteessa mitä suurempi katuluokka oli kyseessä. Kokoojakaduille sijoitetut nopeusnäyttötaulut olivat hyvin tehokkaita laskemaan alueen ajonopeuksia. – Kokoojakadulle sijoitettu nopeusnäyttötaulu pystyy tehokkaasti laskemaan ajonopeuksia kaupunginosa-alueen läpikulkevalta liikenteeltä. Nopeusnäyttötaulu olisi hyvä sijoittaa kokoojakadulle ennen mahdollista asutusta, jotta kaupunginosa-alueelle saapuva tai läpikulkeva liikenne huomioisi alueen nopeusrajoituksen. Dennis Pasterstein kiteyttää selvitysten kertoman. – Nopeusnäyttötaulut alentavat nopeuksia, erityisesti suuria ylinopeuksia, kun näyttö on päällä. Kun näytöt laitettiin pois päältä keskinopeus, ylinopeutta ajaneiden osuus ja yli 10 km/h ylinopeutta ajaneiden osuus palautuivat lähes alkuperäisiin arvoihin. Turussa palaute myönteistä Ylikomisario Mika Peltolan käsityksen mukaan palaute nopeusnäyttötauluista on ollut myönteistä niin nopeuksien laskemisen kuin myös tienkäyttäjien ja alueella asuvien kokemusten osalta. – Henkilökohtaisesta kokemuksesta voin todeta, että nopeusnäytöt vaikuttavat ainakin minun mieleeni positiivisesti tienkäyttäjänä, kun saan palautetta käyttämästäni nopeudesta. Tutkimustulokset myös käsittääkseni tukevat sitä, että nopeusnäytöt ovat laskeneet nopeuksia. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto ja Timo Turkula Lähteet: Fanny Malin, Harri Peltola, Anne Silla ja Juha Luoma VTT Oy: Nopeusnäyttötaulujen liikenneturvallisuushyödyt, Liikenneturvallisuustyön hyvät käytännöt kaikkien käyttöön -seminaari 14.11.2017, Matias Pikkarainen: Nopeusnäyttötaulujen vaikutus ajonopeuksiin Espoon kaupunki 2017 a:2:{i:0;s:6:"116517";i:1;s:5:"89868";} Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2024 Autoilu Vakuuttamattomien autojen määrä laskussa 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Yleinen Lentomatkustus on turvallista, mutta käytä aina turvavyötä! 12.4.2024 Liikennepolitiikka Näin taksien ryvettynyt maine palautuisi – eikä toimia ole ihan vähän! 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 4.4.2024 Autoilu Jos tuulilasi säröytyy, niin se tietää jopa yli tuhannen euron vaihtokuluja 3.4.2024 Autoilu Kesänopeudet käyttöön 3.4. alkaen – paikallisten olosuhteiden mukaisesti 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?