19.3.2016

Pitäisikö henkilöauto voida mopoautoistaa?

Hinnaltaan samankaltainen henkilöauto voisi toimia turvallisempana vaihtoehtona mopoautolle, ehdottaa nopeudenrajoittimia myyvä yritys.

Mopoautojen turvallisuuskeskustelu on nostanut esiin kysymyksiä siitä, eikö tavallisesta henkilöautosta voisi rajata mopoautoa. Pienikin henkilöauto erottuu niin törmäysturvallisuutensa kuin turvavarustelunsa puolesta positiivisesti verrattuna yleisimpiin mopoautoihin. Kuljettajan turvatyyny ja ABS-jarrut ovat mopoautoissa lisävarusteita mikäli ne ovat saatavilla, eikä ajonvakautusta tai kunnollista törmäyssuojaa ole saatavissa. Esimerkiksi EuroNCAPin testissä ollut Ligier IXO JS 2014 ei pärjää kovin kehuttavasti Toyota Aygoa vastaan.

Erääksi ratkaisuksi on esitetty henkilöautoon asennettavaa nopeudenrajoitinta mopoautoille asetetun 45 km/h nopeusrajoitteen toteuttamiseksi. Oy Kaha Ab esittelee esimerkiksi suomalaisten maahantuojien suosimaa Ecruise-vakionopeudensäädintä, joka voi tarvittaessa toimia myös nopeudenrajoittimena. Yhdessä kaasupolkimen johtosarjan sinetöinnin kanssa se tarjoaisi liikkeen mukaan ratkaisun tilanteeseen, jossa hinnallisesti mopoauton tasolla olevaa henkilöautoa voisi käyttää mopoautona. Tällöin liikenteeseen lähdettäisiin heti alusta alkaen ajoneuvolla, jossa on pakollisena ajonvakautusjärjestelmä ja kattava turvatyynyvarustelu. Järjestelmän voisi myös purkaa nopeasti esimerkiksi perheen nuorison täysi-ikäistyttyä, jolloin matka jatkuisi valmiiksi tutulla ajoneuvolla.

Nopeudenrajoittimen asennus maksaisi esimerkiksi Toyota Aygoon noin 350 euroa ja asennus veisi noin 30-60 minuuttia. Kaasupolkimen johtosarjan sinetöinti on toimenpiteenä tuttu esimerkiksi raskaan liikenteen nopeudenrajoituksista. Nopeudenrajoitin asennetaan kaasupolkimen ja moottorin ohjausyksikön väliin siten, että sen ohittaminen on mahdotonta. "Mahdoton" on tunnetusti sana, joka tehoaa teini-ikäisiin erinomaisesti.

Kaha ei kuitenkaan ota kantaa esimerkiksi siihen, että L6e-mopoautot rekisteröidään kahdelle henkilölle, henkilöauton ollessa oletusarvoisesti neljästä viiteen hengelle, lukuisten muiden rajoitteiden lisäksi.

Lähde: Kaha, kuva: Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat