23.4.2022 Autoilun hinta Polttoaineet ennätyskorkealla: Näin säästät polttoainelaskustasi satasia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polttoaineiden hinnat ovat lyhyessä ajassa nousseet kipurajan yli. Kun menoveden hintaan ei voi vaikuttaa, voi kuluissa säästää muokkaamalla omaa ajotapaansa. Polttoaineen säästäminen ja taloudellinen ajo eivät varmasti ole automaailman seksikkäin puheenaihe. Taloudellisuusajo kuulostaa lähtökohtaisesti puisevalta touhulta, mutta rahallinen vaikutus on suuri. Litran pudotus keskikulutukseen tarkoittaa jo 20 000 kilometrin ajomäärällä 500 euron säästöä. Taloudelliseen ja polttoainetta säästävään ajamiseen on olemassa yksi keino, joka peittoaa kaikki muut: älä aja. Jos ajamattomuus ei ole mahdollista, pitää polttoaineen säästöä hakea muilla keinoilla. Polttoaineen kulutukseen vaikuttavat merkittävimmin ajotapa, nopeus, auton valinta ja renkaat. Jo pelkällä auton valinnalla on kulutukseen iso merkitys, sillä moderni nykyauto kuluttaa sadalla litralla merkittävästi vähemmän kuin parin vuosikymmenen ikäinen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nykymoottorit ovat lähtökohtaisesti pihejä Nykymoottoreiden kulutusta on optimoitu huolellisesti ja esimerkiksi moottorien downsizing, hybriditekniikka, start-stop-järjestelmät ja vakionopeudensäädin pienentävät kulutusta. Siitäkin huolimatta ajotavalla ja -nopeudella on mahdollista saada polttoainelaskuun selkeää säästöä. – Vaikka uudet tekniset ratkaisut antavat kuljettajan virheitä anteeksi, ei niihin pidä liikaa tukeutua. Tämä pätee paitsi taloudellisuudessa myös turvallisuudessa, toteaa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen. Konkreettisin esimerkki kuljettajan vaikutuksesta auton kulutukseen on lataushybridi ja sen latausinnokkuus. Säännöllisesti lataamalla sadan kilometrin keskikulutus voi olla parin litran luokkaa ja ilman latausta kymmenen litraa. Kulutus on aina kuskista kiinni Auton iästä ja tekniikasta huolimatta bensan tai dieselin kulutukseen eniten vaikuttava tekijä löytyy penkin ja ratin välistä. Ajonopeus ja ajotapa nipistävät kulutuksesta helposti litroja sadalla kilometrillä. – Tärkeässä roolissa ovat ennakointi ja mahdollisimman tasaisen nopeuden ylläpitäminen. Punaisiin valoihin ei kannata kiirehtiä seisomaan, vaan nostaa jalka ajoissa kaasulta ja antaa auton rullata moottorijarrutuksella eteenpäin. Tuolloin polttoainetta ei kulu lainkaan, Vesalainen opastaa. Jos autosta löytyy vakionopeudensäädin, kannattaa sen antaa huolehtia tasaisesta vauhdinpidosta. Mukautuva vakionopeudensäädin vie homman vieläkin pidemmälle, niin taloudellisuus– kuin turvallisuusmielessä. Se nimittäin auttaa liikenteen havainnoinnissa. – Havainnoimalla riittävän pitkälle eteenpäin, lukemalla liikennetilanteet ajoissa ja pitämällä neljän sekunnin turvaväliä edellä ajavaan ajamisesta tulee tasaisempaa, miellyttävämpää, turvallisempaa ja taloudellisempaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suksiboksi katolle vain todellisessa tarpeessa Liikenteessä näkee usein autoja, joissa taakkateline ja suksiboksi ovat katolla kesät ja talvet. Suksi boksi on erinomainen tapa kuljettaa tavaraa, mutta kääntöpuolella on polttoainetalous. Boksi nostaa ilmanvastusta ja kulutusta merkittävästi. Ne kannattaakin poistaa, jos todellista tarvetta ei ole. Yksi vähemmän huomioitu asia kulutuksessa ovat renkaat. Jo puolen baarin paineen muutos kuluttaa rengasta ja vaikuttaa kulutukseen. Myös renkaan valinnalla on yllättävän suuri vaikutus polttoaineen kulutukseen, sillä renkaat aiheuttavat jopa 20 prosenttia polttoaineen kulutuksesta. Tätä nykyä polttoainetaloudellisuus on helppoa tarkistaa renkaiden EU-merkinnöistä, joissa on selkeä A-E –luokitusasteikkko. Polttoaineenkulutus kasvaa luokkien välillä noin 0,1 litraa sadalla, eli parhaan ja huonoimman kulutusero on helposti puolen litran luokkaa. Polttoaineen säästäminen ei luonnollisesti kosketa sähköautoilijoita, mutta samat lainalaisuudet pätevät käyttövoimasta huolimatta. Oikealla ajotavalla sähköautoilijakin voi nipistää energiakuluissa ja säästää entistä enemmän rahaa. Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan 16.3.2024 Autoilu Tavoitteena 4 000 tiekilometrin päällystys vuonna 2024 – samaan yllettiin viimeksi vuonna 2020 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?