12.7.2016 Liikenne Rengasvalmistaja muistuttaa ja neuvoo vesiliirroista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ukkoskuuron yllättäessä saattaa iskeä myös vesiliirto. Maltti on valttia jo ennen itse liirtoon ajautumista, sillä paraskaan kesärengas ei pärjää liian kovissa nopeuksissa. Suomalaisten mielestä leppoisan kesäautoilun suurimmat riskitekijät ovat vaaralliset ohitukset ja liian lyhyet turvavälit sekä vesiliirto. Erittyisesti rajun ukkoskuuron sattuessa vesiliirron vaara on kuitenkin todellinen. Hyväkuntoisten renkaiden ja niiden oikean ilmanpaineen lisäksi tärkeintä on kuljettajan toiminta: pidä malttisi, ota jalka pois kaasupolkimelta, paina kytkin pohjaan ja ohjaa kulkusuuntaan. − Vesiliirron alkaessa ei vauhtia saa hiljentää jarruttamalla, vaan nostamalla jalka kaasupolkimelta ja painamalla kytkin pohjaan. Ohjaus on pidettävä kulkusuunnassa. Kun pito palautuu ja pyörät osoittavat voimakkaasti joko oikealla tai vasemmalle, seurauksena saattaa olla äkillinen suunnanmuutos, johon ei ehdi reagoida. Autoa ei saa myöskään kiihdyttää vesiliirron aikana, opastaa Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri. Käytännössä vesiliirron huomaa siitä, että auton ohjaustuntuma häviää. Renkaat eivät ennätä poistaa tarpeeksi vettä auton ja tien välistä, joten ajoneuvo jää luisumaan vesipatjan päälle. Ohjaustuntuman menetyksen lisäksi etuvetoisissa autoissa nousevat yleensä myös moottorin kierrokset. Suomalaisten maanteiden urat täyttyvät helposti vedestä sadekelillä, mikä muodostaa ongelman erityisesti ohitustilanteissa. Uudetkaan kesärenkaaat eivät estä vesiliirtoa jos nopeus on keliin nähden liian kova. − Kovalla sateella ainoa oikea tapa on vähentää nopeutta, jotta renkaiden urat ehtivät poistamaan riittävästi vettä renkaan ja tien välistä. Hyvät renkaat toki pienentävät riskiä, mutta niidenkin vedenpoistokyky on rajoitettu, jos vettä tulee kuin aisaa ja tilannenopeus on liian korkea, Morri neuvoo. Lain mukaan kesärenkaiden urasyvyyden tulee olla vähintään 1,6 millimetriä, mutta vesiliirron riski on merkittävästi suurempi kuluneilla renkailla. Rengasvalmistajat suosittelevat vähintään 4 milimetrin urasyvyyttä. Renkaiden kuluneisuus mitataan juuri vettä poistavien pääurien syvyydestä. Myös rengasmerkki ja -laatu vaikuttavat renkaan kykyyn vastustaa vesiliirtoa merkittävästi, eikä kitkarengas ole suorituskyvyltään verrattavissa aitoon kesärenkaaseen. Yleisen ajettavuuden ja kantavuuden lisäksi rengaspaineet kannattaa tarkistaa myös vesiliirron riskin takia, sillä liian alhaiset paineet lisäävät muiden ongelmien lisäksi myös vedestä aiheutuvien harmien mahdollisuutta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Näin vältät vesiliirron Sateella on auton nopeutta laskettava, uudetkaan renkaat eivät estä vesiliirtoa, jos nopeus ei ole tilanteen mukainen. Tarkista renkaiden uransyvyys, joka tulee olla vähintään neljä millimetriä. Tarkista rengaspaineet, liian alhainen ilmanpaine lisää voimakkaasti vesiliirron riskiä. Älä aja maanteiden veden täyttämissä urissa. Mitä tehdä jos auto joutuu vesiliirtoon? Ota rauhallisesti! Nosta jalka kaasulta ja paina kytkin pohjaan nopeuden laskemiseksi. Älä käännä rattia eri puolille, vaan pidä ohjaus kulkusuuntaan, kunnes pito jälleen palaa. Älä jarruta äläkä kiihdytä autoa vesiliirrossa, koska se vain heikentää pitoa edelleen. Lähde ja kuva: Nokian Renkaat Katso myös: Rengasvalmistajan vinkit kesäkuormien lastaukseen Liikenneturvan peräkärryvinkit kesän kuormapuuhiin Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?