12.7.2016 Liikenne Rengasvalmistaja muistuttaa ja neuvoo vesiliirroista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ukkoskuuron yllättäessä saattaa iskeä myös vesiliirto. Maltti on valttia jo ennen itse liirtoon ajautumista, sillä paraskaan kesärengas ei pärjää liian kovissa nopeuksissa. Suomalaisten mielestä leppoisan kesäautoilun suurimmat riskitekijät ovat vaaralliset ohitukset ja liian lyhyet turvavälit sekä vesiliirto. Erittyisesti rajun ukkoskuuron sattuessa vesiliirron vaara on kuitenkin todellinen. Hyväkuntoisten renkaiden ja niiden oikean ilmanpaineen lisäksi tärkeintä on kuljettajan toiminta: pidä malttisi, ota jalka pois kaasupolkimelta, paina kytkin pohjaan ja ohjaa kulkusuuntaan.− Vesiliirron alkaessa ei vauhtia saa hiljentää jarruttamalla, vaan nostamalla jalka kaasupolkimelta ja painamalla kytkin pohjaan. Ohjaus on pidettävä kulkusuunnassa. Kun pito palautuu ja pyörät osoittavat voimakkaasti joko oikealla tai vasemmalle, seurauksena saattaa olla äkillinen suunnanmuutos, johon ei ehdi reagoida. Autoa ei saa myöskään kiihdyttää vesiliirron aikana, opastaa Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.Käytännössä vesiliirron huomaa siitä, että auton ohjaustuntuma häviää. Renkaat eivät ennätä poistaa tarpeeksi vettä auton ja tien välistä, joten ajoneuvo jää luisumaan vesipatjan päälle. Ohjaustuntuman menetyksen lisäksi etuvetoisissa autoissa nousevat yleensä myös moottorin kierrokset.Suomalaisten maanteiden urat täyttyvät helposti vedestä sadekelillä, mikä muodostaa ongelman erityisesti ohitustilanteissa. Uudetkaan kesärenkaaat eivät estä vesiliirtoa jos nopeus on keliin nähden liian kova.− Kovalla sateella ainoa oikea tapa on vähentää nopeutta, jotta renkaiden urat ehtivät poistamaan riittävästi vettä renkaan ja tien välistä. Hyvät renkaat toki pienentävät riskiä, mutta niidenkin vedenpoistokyky on rajoitettu, jos vettä tulee kuin aisaa ja tilannenopeus on liian korkea, Morri neuvoo.Lain mukaan kesärenkaiden urasyvyyden tulee olla vähintään 1,6 millimetriä, mutta vesiliirron riski on merkittävästi suurempi kuluneilla renkailla. Rengasvalmistajat suosittelevat vähintään 4 milimetrin urasyvyyttä. Renkaiden kuluneisuus mitataan juuri vettä poistavien pääurien syvyydestä. Myös rengasmerkki ja -laatu vaikuttavat renkaan kykyyn vastustaa vesiliirtoa merkittävästi, eikä kitkarengas ole suorituskyvyltään verrattavissa aitoon kesärenkaaseen.Yleisen ajettavuuden ja kantavuuden lisäksi rengaspaineet kannattaa tarkistaa myös vesiliirron riskin takia, sillä liian alhaiset paineet lisäävät muiden ongelmien lisäksi myös vedestä aiheutuvien harmien mahdollisuutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNäin vältät vesiliirronSateella on auton nopeutta laskettava, uudetkaan renkaat eivät estä vesiliirtoa, jos nopeus ei ole tilanteen mukainen. Tarkista renkaiden uransyvyys, joka tulee olla vähintään neljä millimetriä. Tarkista rengaspaineet, liian alhainen ilmanpaine lisää voimakkaasti vesiliirron riskiä. Älä aja maanteiden veden täyttämissä urissa. Mitä tehdä jos auto joutuu vesiliirtoon?Ota rauhallisesti! Nosta jalka kaasulta ja paina kytkin pohjaan nopeuden laskemiseksi. Älä käännä rattia eri puolille, vaan pidä ohjaus kulkusuuntaan, kunnes pito jälleen palaa. Älä jarruta äläkä kiihdytä autoa vesiliirrossa, koska se vain heikentää pitoa edelleen.Lähde ja kuva: Nokian RenkaatKatso myös:Rengasvalmistajan vinkit kesäkuormien lastaukseen Liikenneturvan peräkärryvinkit kesän kuormapuuhiinMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Liikenne Päivän kuva: pelastustien merkitys 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?