Renkaanvaihto

Liikenne Uutinen 2.4.2021

Renkaanvaihto – näin se sujuu

Formulaykkösissä renkaiden vaihto kestää alle kolme sekuntia. Arjessa ei moiseen hoppuun ole tarvetta, mutta yhteistä arkiautoilulle ja formulasirkukselle on se, että epäonnistunut renkaanvaihto voi tulla kalliiksi.

Moni autoilija haluaa ja myös osaa vaihtaa renkaansa itse. Huolimattomuus tai osaamattomuus voi kuitenkin kostautua ikävästi. Vaarana on nostetun auton luiskahtaminen tunkilta tai väärästä kohdasta tehty nosto, joka aiheuttaa autolle helma- tai alustavaurioita. Kaikkein vaarallisinta itselle ja kanssakulkjoille on renkaan irtoaminen ajossa.

Auton tunkki heiveröinen

Monet vaihtavat renkaat auton mukana tulleilla välineillä. Tämä ei ole hyvä vaihtoehto, koska auton oma tunkki ja mutterinväännin on suunniteltu vain vararenkaan allelaittoon rengasrikon yhteydessä.

Auton omalla mutteriavaimella ei välttämättä saa tiukasti kiinni olevia pyöränpultteja vaivatta auki tai kiinni. Auton omaa tunkkia ei ole suunniteltu toistuvaa talvi- ja kesärenkaiden vaihtoa varten.

Renkaanvaihdon kuten monen muunkin arkiaskareen onnistumisen takeena ovat kunnolliset ja jämerät työkalut.

Pyörien irrotus

Pultit ja mutterit voivat olla tiukassa ja sijaita syvällä vanteessa, joten on tärkeää että vääntimen avainosa ylettyy ja asettuu tukevasti pulttiin tai mutteriin. Myös vääntimen varren on oltava oikean pituinen, jotta käsivoimaa on riittävästi käytössä.

Mutterit on hyvä löysätä alustavasti silloin, kun auto on vielä maassa. Ulkona renkaanvaihto on parasta tehdä tasaisella ja kantavalla alustalla, esimerkiksi asvaltoidulla parkkipaikalla. Sammuta auto, kytke käsijarru päälle ennen työn aloittamista ja käytä kunnollisia työkäsineitä, niin homma pysyy hanskassa.

Auton nostaminen

Tunkin valinnassa nostovoimaa merkittävämpää on työkalun mitoitus. Useiden nykyautojen matala maavara tuo haasteita, sillä tunkin nosto-osan olisi mahduttava kunnolla auton alle. Parhaiten tarkoitukseen soveltuvat hallitunkit, joiden lähtökorkeus on noin kymmenen senttiä. Nostokohdalla on väliä, sillä autoa saa nostaa vain tietyistä korin kohdista.

Autoa nostettaessa tunkin nostolautasen ja autonkorissa olevan nostokohdan väliin kannattaa laittaa kuminen suojatyyny, jottei nostokohta vaurioidu.

Älä työskentele pelkän tunkin varaan nostetun auton alla. Lisäturvaa saat laittamalla auton alle pukin tai irtonaisen pyörän.

Pyörien kiinnitys

Varmistu asennettavan renkaan oikeasta pyörimissuunnasta. Se on merkitty yleensä renkaan kylkeen nuolisymbolilla. Jos merkintää ei ole, rengas toimii tarkoitetulla tavalla molempiin pyörimissuuntiin.

Renkaat tulee kiinnittää autonvalmistajan ohjekirjassa kerrotun kiristysmomentin mukaisesti, joten kiristys on tehtävä tarkoitukseen varatulla momenttiavaimella. Pultit kiristetään vanteella ristiin, että vanne keskittyy varmasti. Loppukiristys tehdään kun auto on laskettu tunkilta. On autoja, joissa suositellaan pulttien kiristämistä, kun pyörä on ylhäällä. Tällöin tarvitaan apumies painamaan jarrua.

Älä kiristä liiaksi!

Pyörät tulee kiinnittää juuri kyseiseen autoon ja vanteeseen tarkoitetuilla pulteilla. Varo liiallista kiristystä, se saattaa vahingoittaa vannetta ja pultteja. Pultit ja pyörän navat kannattaa puhdistaa ja rasvata ennen kiinnitystä.

Mikäli autoon vaihdetaan jo käytössä olleet renkaat, laitetaan parempikuntoiset renkaat taka-akselille vetotavasta riippumatta. Lakisääteisesti talvirenkaissa on oltava vähintään kolme millimetriä kulutuspintaa.

Tarkista aina lopuksi rengaspaineet kylmistä renkaista ja tee lyhyt koeajo vaihdetuilla renkailla. Muista pulttien jälkikiristys muutaman sadan ajokilometrin jälkeen.

Merkitse renkaiden sijaintipaikat renkaan kylkeen esimerkiksi liidulla, jotta tiedät seuraavalla kerralla missä rengas on ollut asennettuna.

Teksti: Marko Redsven Kuva: Jari Saarentaus

Artikkeli julkaisu alun perin 10/2014.

Tukesin testissä viisi kuudesta halvasta hallitunkista päätyi myyntikieltoon. Lue koko artikkeli täältä.

Lisää aiheesta

Jaa artikkeli

Keskustelu