4.8.2022 Liikenne Saksan tiukka linja: liikennerikkeistä ankarat seuraukset Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksassa juuri ajokortin suorittaneilla on kahden vuoden koeaika – pikkurikkeistäkin koituu kovat rapsut ja pelotteena on ajokortin menetys. Nuorten autoilijoiden käytös ja liikenneturvallisuus puhuttavat erityisen vilkkaasti, kun sattuu vakavia kuolonuhreja vaatineita kolareita – ja niitä sattuu tyypillisesti kesäaikaan, viikonloppuisin ja yön tunteina. Ja kun kolarien ehkäisystä keskustellaan, nousee esille sekä liikennekäytöksen valvonta että törttöilyistä koituvat rangaistukset. Esimerkkiä voi hakea myös muista maista. Saksassa suhtaudutaan nuoriin ajouraa aloitteleviin kuskeihin jämäkästi ja tiukemmin kuin Suomessa. Saksassa juuri ajokortin suorittaneille on kahden vuoden koeajalla muita tiukempi rangaistusasteikko ja virhepistejärjestelmä. Sakssa pikkurikkeestäkin saa kovat rapsut ja koeaikaa jatketaan toisella kahdella vuodella. Alkoholin suhteen on nollatoleranssi koeaikana ja lisäksi kaikilla alle 21-vuotiailla. Aitona uhkana on menettää ajokortti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vahva pelotevaikutus Saksassa liikenteessä hölmöilyllä ja juopuneena koheltamisella voi olla pitkäkestoiset seurauksensa: esimerkiksi polkupyörällä tai sähköpotkulaudalla kännissä koheltaminen voi viedä ajokortin tai lykätä sen saamista. Sakassa liikenteen sääntelyn keskiössä on pelotevaikutus. Sen keskeisin osa on tiukka virhepistejärjestelmä. Omalle kontolle kertyneet virhepisteet vaikuttavat vahvasti kolmeen: ajokortin säilyttämiseen, suorittamiseen ja menetetyn ajo-oikeuden takaisin saamiseen. Sakkoa, ajokieltoa, ajokortin menetys Saksassa sakkosummat nousevat rikkeiden myötä jyrkästi ja törttöilijän kontolle kertyy myös virhepisteitä, joilla on merkitystä! Saksassa ajokortin saanut 2 vuoden koeajalla oleva tai alle 21-vuotias sähköpotkulautailija saa 0,1 promillen puhalluksesta sakkoa 250 euroa, yhden virhepisteen ja joutuu jatkokoulutukseen. Pyöräilyyn ja lautailuun tiukka ote Saksassa pyöräilijä voi saada tuntuvat rapsut kiitos maassa käytetyn virhepistejärjestelmän. Jos Saksassa esimerkiksi jää kiinni polkupyöräilystä yli 1,6 promillen humalassa, saa kuukausitulosta riippuen todella kovat sakot, kolme virhepistettä ja ajokortti otetaan pois tai kortittoman ajokortin saanti voi lykkäytyä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Monista rikkeistä tuntuva sakko Pyöräilijän liian suuri tilannenopeus ja jalankulkijoiden vaarantaminen tietää 30–35 euron seuraamusta ja yhtä virhepistettä. Jalkakäytävällä pyöräily tietää tilanteesta riippuen 15–30 euron sakkoa. Sähköpotkulautailijaakin rangaistaan Saksassa varsin ankarasti. Esimerkiksi jalkakäytävällä ajo tietää 55–100 euron sakkoa. Punaista päin ajamisesta rapsahtaa tilanteesta riippuen maksettavaa 60–180 euroa ja yksi virhepiste, tasoristeyksen puomin kiertäminen tietää 350 euron sakkoa. Ja jos tuon saman rikkeen eli tasoristeyksen puomin kiertämisen tekee sähköpotkulautaa järeämmällä moottoroidulla ajoneuvolla (esimerkiksi autolla tai moottoripyörällä), koituu siitä maksettavaa 700 euroa ja kaksi virhepistettä. Kaikki sähköpotkulautailijat saavat rangaistuksia seuraavasti / yli 0,5 promillea ratsiassa kerralla sakko 500 euroa, kaksi virhepistettä, ajokieltoa 1 kk kerralla sakko 1 000 euroa, kaksi virhepistettä ja ajokieltoa 3 kk kerralla sakko 1 500 euroa, kaksi virhepistettä ja ajokieltoa 3 kk Yli 0,3 promillea ja vaaratilanne Mojova sakko tai enintään yhden vuoden vankeus, 2–3 virhepistettä, puolen vuoden ajokielto tai ajokortin menetys Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yli 1,1 promillea (ilman vaaratilannettakin) Mojova sakko tai enintään yhden vuoden vankeus, 2–3 virhepistettä, puolen vuoden ajokielto tai ajokortin menetys Ajokortti takaisin tiukan kokeen kautta Kun Saksassa otetaan törttöilyjen seurauksena ajokortti pois, on sen takaisin saaminen työn ja tuskan takana. Ajokortin saamiseksi on nimittäin pakko läpäistä erittäin vaativa MPU-koe. MPU on Medizisch-Psychologisch Untersuchung eli lääketietieteellinen ja psykologinen koe. MPU-kokeessa hylätään jopa 40 prosenttia osallistujista. MPU:ta varten järjestetään valmennuskursseja, jotka voi maksaa jopa yli 1 500 euroa. Kännissä pyöräily ja sähköpotkulautailu käy Saksassa rankasti kukkaron ja ajokortin päälle. Jos ajokorttia ei vielä ole, sen saanti lykkäytyy ja vaatii hyväksytyn MPU-testin. MPU-kokeeseen joutuu myös, jos edellä kerrottuja liikennevirhepisteitä on kertynyt omalle kontolle 8 kappaletta. Suomessa tutkimus paljastaa nuorten riskit liikenteessä Suomessa tutkitaan monin tavoin liikenteen turvallisuutta ja riskitekijöitä, myös nuorten autoilijoiden näkökulmasta. Nuorten kuljettajien turvallisuusriskit ovat tyypillisiä ajouran ensivaiheissa. OTIn Nuorisoraportti 2021:n mukaan aiheuttajakuljettajien joukossa vuosien 2015–2019 kolareissa korostuivat kaikista nuorimmat kuljettajat. OTIn raportissa tarkastellaan nuorten eli 18–24-vuotiaiden osallisuutta liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien vuosina 2015–2019 tutkimissa kuolemaan johtaneissa tieliikenneonnettomuuksissa sekä liikennevakuutuksesta vuosina 2015–2019 korvatuissa vahingoissa. Tyypillisiä riskitekijöitä raportin mukaan ovat muun muassa päihteiden vaikutuksen alaisena ajaminen, ylinopeus, turvalaitteiden käyttämättömyys ja yleinen piittaamattomuus säännöistä. OTIn mukaan nuorista kuoleman johtaneen moottoriajoneuvo-onnettomuuden aiheuttaneista kuljettajista 36 % ajoi onnettomuushetkellä alkoholin vaikutuksen alaisena (vähintään 0,50 ‰). Nuorista aiheuttajakuljettajista 16 % ajoi huumeiden vaikutuksen alaisena. Aiheuttajakuljettajista 64 prosenttia ajoi onnettomuushetkellä vähintään 10 km/h ylinopeutta. Erityisen yleistä ylinopeudella ajaminen oli nuorilla miehillä, joista yli kaksi kolmannesta eli 68 prosenttia ajoi vähintään 10 kilometriä tunnissa ylinopeutta. Vuosina 2015–2019 kaikista 163 kuolemaan johtaneessa moottoriajoneuvo-onnettomuudessa mukana olleesta nuoresta henkilöauton kuljettajasta 44 prosenttia ei käyttänyt turvavyötä. Kehno asenne liikenteeseen Raportin mukaan tyypillisiä taustatekijöitä nuorten moottoriajoneuvo-onnettomuuksien taustalla olivat muun muassa vähäinen ajokokemus ja yleinen piittaamattomuus liikenneturvallisuutta sekä yhteiskunnan sääntöjä kohtaan. ”Välinpitämätöntä asennetta heijastelee se, että hieman yli puolella kuljettajista oli historiassaan aiempia liikennerikkomuksia.” OTIn raportissa todetaan havaintona, että niiden kolarin pääaiheuttajana olleiden nuorten henkilöauton kuljettajien osuus, jotka rikkoivat samanaikaisesti useaa sääntöä (olivat humalassa tai huumeissa, ajoivat vähintään 10 km/h ylinopeutta, eivätkä käyttäneet turvavyötä), oli vuosina 2015–2019 keskimäärin 27 %. Ajokokemuksen vähäisyys käy sekin ilmi. ”Kuolemaan johtaneen onnettomuuden ajaneilla nuorilla tyypillisin (38 %) välitön riskitekijä oli ajoneuvon käsittelyvirhe tai virheellinen ajotoiminto, joita ovat esimerkiksi liian äkillinen ja voimakas ohjausliike tai virheellinen ajolinja.” Teksti: Marko Jokela ja Timo Turkula Avauskuva: Moottorin arkisto, muut kuvat Onnettomuustietoinsituutti Lähteet: Saksan virhepistejärjestelmä, Onnettomuustietoinstituutti Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan 16.3.2024 Autoilu Tavoitteena 4 000 tiekilometrin päällystys vuonna 2024 – samaan yllettiin viimeksi vuonna 2020 15.3.2024 Liikenne Lähitaksi: kuluttajille keskiössä turvallisuus ja selkeä hinnoittelu 11.3.2024 Autoilu Ratissa yhä useammin harmaa pantteri – yli 70-vuotiaiden osuus kasvanut Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta