7.2.2018 Liikenne Suomen Tieyhdistys: Tiestö kaipaa 200 miljoonaa euroa lisää joka vuosi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tieyhdistys arvioi, että korjausvelan alentaminen ja tieverkoston ylläpito maksaisi jokaista suomalaista kohti 40 euroa. – Hyväksymmekö entistä heikommat tiet vai olemmeko jokainen valmiit maksamaan 40 euroa lisää siitä, että nykyinen tieverkko pysyisi kunnossa kesät talvet ja rästiin jääneitä korjaushankkeita kyettäisiin vähitellen kuromaan kiinni? Tällaisen kysymyksen heitti ilmoille Suomen Tieyhdistyksen toimitusjohtaja Nina Raitanen Talvitiepäivillä Lahdessa. Nykyinen rahoitus ja tapa toimia ei riitä Suomen tiestön pitämiseen kunnossa. Seuraavalla hallituskaudella tiestön rahoitusta pitäisi lisätä 200 miljoonalla eurolla. Yksi 100 miljoonaa euroa pitäisi käyttää korjausvelan vähentämiseen ja toisella 100 miljoonalla eurolla varmistettaisiin nykyisen verkon pysyminen kunnossa. Tämä tekisi noin 40 € vuodessa suomalaista kohden, toteaa Suomen Tieyhdistyksen toimitusjohtaja Nina Raitanen. – Uskoisin, että moni olisi valmis tähän, jos tiestö voitaisiin pitää sillä kunnossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tierahoitukseen kaivataan pitkäjänteisyyttä Tieverkon pitäminen kunnossa vaatii uudenlaista ajattelua. Perinteinen jako investointirahoitukseen ja perustienpidon rahoitukseen voidaan Suomen Tieyhdistyksen mielestä asettaa kyseenalaiseksi. Tieomaisuutta pitää kehittää ja ylläpitää kokonaisuutena ja pitkäjänteisesti. Hallituskausi on liian lyhyt ajanjakso tiestöä koskevalle päätöksenteolle. – Jos tieverkkoon ei käytetä lisää rahaa, alkaa sopeutumisen aika. Meidän pitää sopeutua alempaan talvihoidon tasoon ja huonokuntoiseen alempaan tieverkkoon. Haluammeko Suomen, jossa ihmiset ja tavara eivät talvella pääse liikkeelle joka päivä, kysyy Raitanen. Tällä hetkellä tiestöön käytettävä raha ei riitä olemassa olevan tieverkon kunnossapitämiseen, uusinvestointeihin eikä riittävään talvikunnossapitoon. Käynnissä olevalla hallituskaudella miljardin euron korjausvelan vähentämiseen on käytössä noin puoli miljardia euroa niin sanottua kehyksen ulkopuolista rahaa. Rahoituksella korjausvelan kasvu saatiin pysähtymään vuoden 2017 lopulla. Muuttunut talvi rapauttaa tiet Teiden talvikunnossapitoon käytettävä rahoitus on pysynyt samalla tasolla viimeiset 10-15 vuotta, mutta talvet ovat muuttuneet peruuttamattomasti. Rannikkokelit ovat siirtyneet sisämaahan, routa on kadonnut ja muutos rapauttaa jo ennestään huonossa kunnossa olevaa verkkoa nopeasti. Sateet ovat lisääntyneet ja satava vesimäärä jysähtää maahan yhä useammin kerralla joko vetenä tai lumena. Vettynyt ja huonokuntoinen tieverkko rapautuu ja talvihoidon mitoitus ei enää riitä. Tulevaisuudessa kuljetusyhdistelmien painot ja pituudet vielä kasvavat. Tämä huonontaa teiden kuntoa entisestään. Tiestöön rapautumisen tahti on kiihtyvää – ei tasaista, Suomen Tieyhdistys varoittaa. Lähde: Suomen Tieyhdistys Kuvat: Roman Razinkov, Lauri Ahtiainen, Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku