Liikenne Uutinen 23.10.2020

Tarkkana rengaskaupoilla – tunnetko tärkeät rengasmerkinnät?

Autoilijan on hyvä tietää tärkeimmät rengasmerkinnät, jottei tule haksahdettua vääränlaiseen renkaaseen tai ostettua ominaisuuksiltaan heikentynyttä vanhaa rengasta.

Auton ajettavuuteen ja ohjattavuuteen vaikuttavat neljä kämmenen kokoista tassua tienpinnalla. Renkaiden kunto ja soveltuvuus ajo-olosuhteisiin ovat tärkeä turvallisuustekijä. Tavalliselle autoilijalle on syytä avata renkaan kyljen salaperäisten merkintöjen tarkoitus, jottei rengaskaupoille tarvitse käydä epätietoisena tai ostotilanteessa tule epähuomiossa haksahdettua omaan autoon sopimattomiin tai autoilutapoihin vääränlaisiin renkaisiin.

Olennaisimpia rengasmerkintöjä ovat renkaan leveys, profiili, rakenne, kuormitusluokka, nopeusluokka, valmistusajankohta, kulumisvaroittimen sijainti (TWI), pyörimissuunta, asennussuunta, E-hyväksyntänumero, valmistusmaa ja vanteen halkaisija.

Mutta ottaako salaperäisistä merkinnöistä, lyhenteistä ja symboleista tolkkua? Se käy esimerkin avulla, jonka kohteena on tyypillinen perheauton rengaskoko 205 55 R16 94V XL

– Tällaiset renkaat löytyvät monesta perusperheautosta, kuten myös käytössäni olevasta Škoda Octaviasta, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo.

Valmistusajankohta tärkeä tieto

Kuluttajan on Vesalaisen mukaan hyvä olla tietoinen, kuinka varmistaa renkaan valmistusajankohta: vanhetessaan rengas kovettuu ja menettää ominaisuuksiaan.

Jostain kohtaa renkaan kyljestä löytyy niin sanottu DOT-merkintä. Merkinnän neljä viimeistä numeroa kertovat renkaan valmistusviikon ja vuoden. Esimerkiksi 4619 tarkoittaa, että rengas on valmistettu viikolla 46 vuonna 2019.

Ostovaiheessa kannattaa tutustua myös renkaan ja rengaskoon EU-rengasmerkintään. Se löytyy varmimmin myyntitelineessä olevaan renkaaseen liimatusta tarrasta. Merkinnän tarkoituksena on helpottaa ostohetkellä eri renkaiden ja rengaskokojen vertailua vierintävastuksen, sadekelin ominaisuuksien ja melun suhteen. Autoilijan kannattaa myös perehtyä autolehtien kuten Moottorin rengasvertailuihin.

Vanhan rengassarjan uusimista ei kannata venyttää liian pitkälle.

– Mikäli renkailla on ajettu kuusi ajokautta tai niiden valmistusajankohdasta on kulunut yli 10 vuotta, on syytä hankkia uudet, vaikka kulutuspintaa olisikin vielä hyvin jäljellä, Vesalainen linjaa.

Nastarenkaissa on kiinnitettävä huomiota myös nastojen kuntoon ja määrään. Jos nastoja puuttuu paljon tai ne ovat poikki, on rengas uusimisen tarpeessa. Myöskään löystynyt nasta ei pure jäähän suunnitellusti.

Autoilija: talvikumit alle kelin, ei kalenterin mukaan

Renkaan leveys ja profiili

Ensimmäinen numero (tässä tapauksessa 205) kertoo renkaan leveyden milleinä. Seuraava numero (55) kertoo renkaan korkeuden suhteen sen leveyteen. Esimerkkirenkaamme korkeus on 55 % renkaan leveydestä.

Mikäli kuljettaja arvostaa urheilullisuutta ja nopeaa ohjattavuutta, hän valitsee matalaprofiilisen renkaan. Jos taas haluaa asettaa mukavuuden urheilullisuuden edelle, on valinta korkeaprofiilisempi rengas.

­– Leveä ja matalaprofiilinen rengas yleensä maksaa enemmän, kuluu nopeammin, on herkempi vetelemään urissa tai lähtemään vesiliirtoon kuin kapeampi ja korkeaprofiilisempi vaihtoehto, Vesalainen taustoittaa.

R-kirjain ilmaisee renkaan rakenteen. R tarkoittaa vyörengasta, joita käytännössä ovat lähes kaikki nykyään myytävät henkilöautokäyttöön tarkoitetut renkaat.

R-kirjainta seuraava numero kertoo vanteen halkaisijan tuumina. Esimerkkiautossamme on 16-tuumaiset vanteet.

Kuormitusluokalla on merkitystä

Viimeinen numero (esimerkissämme 94) kertoo renkaan kuormitusluokan. Se ilmaisee suurimman sallitun kuormituksen, jonka rengas kestää ajettaessa sen nopeusluokan mukaisella enimmäisnopeudella. Esimerkkimme 94 kertoo yksittäisen renkaan kestävän 670 kilon kuorman. Mikäli autoon asennetaan liian alhaisen kuormitusluokan renkaat, ne kuluvat ja vaurioituvat herkemmin.

XL-merkintä esimerkkirenkaamme kyljessä tarkoittaa korotettua kuormitusluokkaa. Korkean kuormitusluokan rengas on jämäkämpi, lämpenee vähemmän ja kestää kulutusta paremmin.

Rengastesti nastarengas talvi

Nopeusluokan vastattava huippunopeutta

Kuormitusluokan perässä oleva kirjain ilmaisee renkaan nopeusluokan. EU-direktiivin mukaan renkaan nopeusluokan on vastattava auton huippunopeutta.

– Tällä säännöksellä taataan turvallisuus ajettaessa myös sellaisissa maissa, joissa sallitaan Suomea korkeampien nopeuksien käyttö, Vesalainen taustoittaa.

Yleisimmin käytössä olevat nopeusluokat:

  • Q 160 km/h
  • R 170 km/h
  • S 180 km/h
  • T 190 km/h
  • H 210 km/h
  • V 240 km/h
  • W 270 km/h

Mikä 3PMSF-merkintä?

Traficomin antaman määräyksen mukaan tieliikennelaissa mainituksi talvirenkaaksi enintään 3 500 kilon henkilö-, paketti- ja erikoisautoissa sekä O2-luokan perävaunuissa kelpaavat tieliikennelaissa tarkoitetut nastarenkaat sekä sellaiset renkaat, joissa on 3PMSF-merkintä. Kyseisessä merkinnässä on lumihiutale jäävuoren sisällä (3 Peak Mountain Snow Flake).

Tällainen rengas on läpäissyt E-säännön mukaisen lumipitotestin (jarrutus ja liikkeellelähtö). Näiden lisäksi talvirenkaaksi kelpuutetaan myös ns. POR-merkinnällä (Professional Off Road) varustetut renkaat.

M+S voi hämätä

– Periaatteessa talvirenkaaksi riittää 30.11.2024 saakka (O2-luokan perävaunuissa 30.11.2029 saakka) myös rengas, jossa on M+S -merkintä (Mud and Snow). Se osoittaa, että rengas toimii tavallista rengasta paremmin lumessa ja mudassa, Vesalainen selvittää.

Hänen mukaansa on kuitenkin olennaista huomata, että M+S-merkinnän saamiseksi ei renkaiden tarvitse läpäistä sertifiointitestiä vaan käytännössä valmistaja voi halutessaan käyttää merkintää.

– Kyseinen merkintä löytyy valitettavasti jopa tietyistä Suomessa kesärenkaana käytettävistä renkaista.

Pyörimissuunta tärkeä

Osassa renkaita on kyljissä ”inside”- ja ”outside”-merkinnät. Osaan renkaista on pyörimissuunta merkitty nuolella. Usein nuolen yhteydessä saattaa olla myös tekstiä kuten ”Direction”.

– Pyörimissuunta on huomioitava jo rengasta vanteelle asennettaessa, koska pyöräthän pyörivät auton eri puolilla eri suuntiin tilannetta tarkasteltaessa vanteen etupuolelta katsottuna.

Pyörimissuuntanuolet on syytä huomioida myös pyöriä alle asennettaessa. Jos talvirengas pyörii auton alla väärään suuntaan, se ei poista altaan vettä, sohjoa eikä lunta niin tehokkaasti kuin oikein päin pyöriessään, koska renkaan kuvio ei pääse toimimaan suunnitellulla tavalla. Nastarenkaissa pyörimissuunnan muuttaminen myös löystyttää ja irrottaa nastoja ennenaikaisesti.

Epäsymmetrisissä renkaissa jäykiste

Pintakuvioltaan epäsymmetrisissä inside-outside -renkaissa on ulkoreunassa eräänlainen jäykiste, joka tekee renkaan ohjaustuntumasta tarkemman ja kaarreajo-ominaisuuksista paremman. Jos rengas pyörii väärin päin, ei jäykiste toimi kaarreajossa suunnitellusti. Rengas on tällöin epätarkka ohjattava ja levoton ajaa. Pyörimissuunnalla on vaikutusta myös inside-outside -renkaan veden- ja sohjonpoistoon. Oikein asennettuna se poistaa vettä sisäpuolelleen – siis auton alle. Jos taas rengas on asennettu pyörimään väärään suuntaan, veden- ja sohjonpoisto tapahtuu auton sivulle. Tästä seuraa ylimääräistä roiskuntaa, joka häiritsee muita tienkäyttäjiä.

– Mikäli renkaassa ei ole inside-outside -merkintöjä tai pyörimissuuntanuolia, on hyvä yleisohje asentaa rengas vanteelle niin, että sen DOT-merkintä, josta voi tarkastaa renkaan valmistusajankohdan, tulee renkaan ulkopuolelle. Tämä koskee kuitenkin vain niitä tapauksia, ettei renkaassa ole kumpaakaan, nuoli- tai inside-outside -merkintää.

Jaa artikkeli

Keskustelu