23.12.2020 Liikenne Tuleeko autoa pestä talvella? Autoliiton asiantuntija vastaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moni miettii tulisiko autoa pestä talvella ja miten. Keräsimme asiantuntijan vinkit aiheeseen, jotta epäselvää ei varmasti jää. Moni varmasti haluaa pestä talvella autoa, mutta pohtii onko ajatus hyvä vai huono. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen omaa hyvin selvän mielipiteen siihen tulisiko autoa pestä talvella.– Kyllä ja säännöllisesti. Itse pesetän perheemme molemmat autot talvikaudella keskimäärin kerran viikossa – siis siinä tapauksessa, että ne ovat likaisia, sanoo Vesalainen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutoa tulisi pestä talvellaSuomen talvet ovat ainakin pääteillä matkaaville ja suurempien kaupunkien asukkaille hyvin kuraisia. Kovemmilla pakkasilla kura ei lennä, mutta silloinkin auton pintaan kerääntyy vähintään hiekkapölyä. Moni autonkäyttäjä laiminlyö talvisaikaan auton pesemisen.– Osa pelännee, että pakkanen jäädyttää auton pesun jälkeen. Toiset taas ajattelevat, että peseminen on turhaa, koska auto kuitenkin kohta taas kuraantuu uudelleen, kertoo Vesalainen.Tämä on kuitenkin väärä ajatusmaailma. Maalipinta pysyy puhtaana paremmassa kunnossa. Likainen maalipinta naarmuuntuu rumasti jokaisesta omasta, matkustajan tai ventovieraan vahingossa aiheuttamasta hipaisusta.Samoin lumien harjaaminen kuraisen auton päältä tekee rumaa jälkeä. Siksi pesu kannattaisikin mahdollisuuksien mukaan ajoittaa juuri ennen lumisateita.– Lumien harjaamisesta tai ikkunoiden skrapaamisesta ei saa tinkiä, sanoo Vesalainen.Puhtaaseen autoon ei myöskään likaa itseään samalla tavalla. Näin ollen kyseessä on myös käyttömukavuuteen vaikuttava tekijä.Huomioi nämäAuton pinnalla mahdollisesti oleva jää on sulateltava pois ennen pesua esimerkiksi lämpimässä autotallissa tai parkkihallissa. Muussa tapauksessa jääpalikat tekevät ikävää jälkeä maalipintaa pitkin irti kolistessaan. Samalla ne estävät esipesuaineen pääsemisen maalipinnalla olevaan likaan kiinni.– Sulattelussa on myös se hyvä puoli, että näin vältytään parhaiten kovilta lämpötilanvaihteluilta. Ihannetilanne olisikin, että sulattelu ja pesu onnistuisivat samassa pysäköintihallissa. Nykyäänhän esimerkiksi aika monen kauppakeskuksen hallista löytyy autojen käsinpesupalvelu, neuvoo Vesalainen.Kosteus löytää pesun aikana tiensä myös niihin lukkopesiin, jotka autosta peittämättöminä löytyy. Tämä aiheuttaa jäätymisen riskin.– Lukkojen jäätyminen on yksinkertaisinta ehkäistä voitelemalla ne aseöljyllä jo ennen pesua. Näin öljy muodostaa vettä hylkivän kalvon lukkoon ja estää sen jäätymisen parhaiten, ohjeistaa Vesalainen.Pesun jälkeen auton ovien, konepellin, takaluukun ja polttoaineen täyttöaukon luukun tiivisteet on syytä kuivata huolellisesti. Samalla pitää kuivata luonnollisesti myös luukkujen ja ovien tiivisteiden vastinpinnat. Näin ehkäistään parhaiten tiivisteiden jäätyminen.Vesalainen muistuttaa, että osa autonvalmistajista kieltää tiivisteiden käsittelyn silikonilla tai vastaavalla – tieto tästä löytyy tavallisesti auton käyttöohjekirjasta.– Mikäli käsittely kielletään, on ohjetta syytä noudattaa. Tällöin tiivisteen materiaali on sellainen, että se saattaa hapertua ennenaikaisesti tällaisten aineiden vaikutuksesta, sanoo Vesalainen.Jarruja järjelläPesun jälkeen jälleen ajamaan lähtiessä on syytä tehdä muutama kevyt jarrutus turvallisessa paikassa. Näin varmistaa jarrujen toimivuuden ja saa samalla kuivattua jarrulevyjen pinnat.Jarruosiin pääsevä vesi saattaa aiheuttaa seisontajarrun kiinnijäätymisen. Tämän takia auton seisontajarrun käyttämistä olisi suositeltavaa välttää pesupäivänä, pesun jälkeen. Se edellyttää, että pysäköintipaikka valitaan huolellisesti tasaiselta pinnalta ja auton paikallaan pysyminen varmistetaan muilla keinoilla.– Manuaalivaihteisella autolla tämä onnistuu kytkemällä pysäköinnin ajaksi päälle ykkös- tai peruutusvaihde ja automaattivaihteisella autolla siirtämällä vaihteenvalitsin P-asentoon, neuvoo Vesalainen.Jo seuraavana päivänä pesun jälkeen seisontajarrua voi jälleen käyttää huoletta. Erityisesti kovalla pakkasella kuiva ilma haihduttaa kosteuden varsin pian pois.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuore lika irtoaa helpomminMitä pidempään maantiesuola muhii auton pinnoilla, sitä enemmän vahinkoa se aiheuttaa. Suolakurakerros tarttuu ajan kanssa tiukemmin kiinni ja edesauttaa koko ajan korroosiota. Sitä vastaan tulisikin taistella suojaamalla auton maalipintaa vahaamalla tai vahauttamalla se pari kertaa vuodessa sekä pesemällä säännöllisesti.Hyvin suojatun maalipinnan tiheä peseminen onnistuu huomattavasti helpommin, miedommin ainein ja vähemmällä hankaamisella.Teksti: Henri Posa, Kuvituskuvat: Henri Posa/Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Liikenne Päivän kuva: pelastustien merkitys 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?