23.12.2020

Tuleeko autoa pestä talvella? Autoliiton asiantuntija vastaa

Korrek Pro PP Clean

Moni miettii tulisiko autoa pestä talvella ja miten. Keräsimme asiantuntijan vinkit aiheeseen, jotta epäselvää ei varmasti jää.

Moni varmasti haluaa pestä talvella autoa, mutta pohtii onko ajatus hyvä vai huono. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen omaa hyvin selvän mielipiteen siihen tulisiko autoa pestä talvella.

– Kyllä ja säännöllisesti. Itse pesetän perheemme molemmat autot talvikaudella keskimäärin kerran viikossa – siis siinä tapauksessa, että ne ovat likaisia, sanoo Vesalainen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Autoa tulisi pestä talvella

Suomen talvet ovat ainakin pääteillä matkaaville ja suurempien kaupunkien asukkaille hyvin kuraisia. Kovemmilla pakkasilla kura ei lennä, mutta silloinkin auton pintaan kerääntyy vähintään hiekkapölyä. Moni autonkäyttäjä laiminlyö talvisaikaan auton pesemisen.

– Osa pelännee, että pakkanen jäädyttää auton pesun jälkeen. Toiset taas ajattelevat, että peseminen on turhaa, koska auto kuitenkin kohta taas kuraantuu uudelleen, kertoo Vesalainen.

Tämä on kuitenkin väärä ajatusmaailma. Maalipinta pysyy puhtaana paremmassa kunnossa. Likainen maalipinta naarmuuntuu rumasti jokaisesta omasta, matkustajan tai ventovieraan vahingossa aiheuttamasta hipaisusta.

Samoin lumien harjaaminen kuraisen auton päältä tekee rumaa jälkeä. Siksi pesu kannattaisikin mahdollisuuksien mukaan ajoittaa juuri ennen lumisateita.

– Lumien harjaamisesta tai ikkunoiden skrapaamisesta ei saa tinkiä, sanoo Vesalainen.

Puhtaaseen autoon ei myöskään likaa itseään samalla tavalla. Näin ollen kyseessä on myös käyttömukavuuteen vaikuttava tekijä.

Suolakura kosteana

Huomioi nämä

Auton pinnalla mahdollisesti oleva jää on sulateltava pois ennen pesua esimerkiksi lämpimässä autotallissa tai parkkihallissa. Muussa tapauksessa jääpalikat tekevät ikävää jälkeä maalipintaa pitkin irti kolistessaan. Samalla ne estävät esipesuaineen pääsemisen maalipinnalla olevaan likaan kiinni.

– Sulattelussa on myös se hyvä puoli, että näin vältytään parhaiten kovilta lämpötilanvaihteluilta. Ihannetilanne olisikin, että sulattelu ja pesu onnistuisivat samassa pysäköintihallissa. Nykyäänhän esimerkiksi aika monen kauppakeskuksen hallista löytyy autojen käsinpesupalvelu, neuvoo Vesalainen.

Kosteus löytää pesun aikana tiensä myös niihin lukkopesiin, jotka autosta peittämättöminä löytyy. Tämä aiheuttaa jäätymisen riskin.

– Lukkojen jäätyminen on yksinkertaisinta ehkäistä voitelemalla ne aseöljyllä jo ennen pesua. Näin öljy muodostaa vettä hylkivän kalvon lukkoon ja estää sen jäätymisen parhaiten, ohjeistaa Vesalainen.

Pesun jälkeen auton ovien, konepellin, takaluukun ja polttoaineen täyttöaukon luukun tiivisteet on syytä kuivata huolellisesti. Samalla pitää kuivata luonnollisesti myös luukkujen ja ovien tiivisteiden vastinpinnat. Näin ehkäistään parhaiten tiivisteiden jäätyminen.

Vesalainen muistuttaa, että osa autonvalmistajista kieltää tiivisteiden käsittelyn silikonilla tai vastaavalla – tieto tästä löytyy tavallisesti auton käyttöohjekirjasta.

– Mikäli käsittely kielletään, on ohjetta syytä noudattaa. Tällöin tiivisteen materiaali on sellainen, että se saattaa hapertua ennenaikaisesti tällaisten aineiden vaikutuksesta, sanoo Vesalainen.

Lukkosula tai lukkoöljy

Jarruja järjellä

Pesun jälkeen jälleen ajamaan lähtiessä on syytä tehdä muutama kevyt jarrutus turvallisessa paikassa. Näin varmistaa jarrujen toimivuuden ja saa samalla kuivattua jarrulevyjen pinnat.

Jarruosiin pääsevä vesi saattaa aiheuttaa seisontajarrun kiinnijäätymisen. Tämän takia auton seisontajarrun käyttämistä olisi suositeltavaa välttää pesupäivänä, pesun jälkeen. Se edellyttää, että pysäköintipaikka valitaan huolellisesti tasaiselta pinnalta ja auton paikallaan pysyminen varmistetaan muilla keinoilla.

– Manuaalivaihteisella autolla tämä onnistuu kytkemällä pysäköinnin ajaksi päälle ykkös- tai peruutusvaihde ja automaattivaihteisella autolla siirtämällä vaihteenvalitsin P-asentoon, neuvoo Vesalainen.

Jo seuraavana päivänä pesun jälkeen seisontajarrua voi jälleen käyttää huoletta. Erityisesti kovalla pakkasella kuiva ilma haihduttaa kosteuden varsin pian pois.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuore lika irtoaa helpommin

Mitä pidempään maantiesuola muhii auton pinnoilla, sitä enemmän vahinkoa se aiheuttaa. Suolakurakerros tarttuu ajan kanssa tiukemmin kiinni ja edesauttaa koko ajan korroosiota. Sitä vastaan tulisikin taistella suojaamalla auton maalipintaa vahaamalla tai vahauttamalla se pari kertaa vuodessa sekä pesemällä säännöllisesti.

Hyvin suojatun maalipinnan tiheä peseminen onnistuu huomattavasti helpommin, miedommin ainein ja vähemmällä hankaamisella.

Teksti: Henri Posa, Kuvituskuvat: Henri Posa/Moottorin arkisto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat