23.12.2020 Liikenne Tuleeko autoa pestä talvella? Autoliiton asiantuntija vastaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moni miettii tulisiko autoa pestä talvella ja miten. Keräsimme asiantuntijan vinkit aiheeseen, jotta epäselvää ei varmasti jää. Moni varmasti haluaa pestä talvella autoa, mutta pohtii onko ajatus hyvä vai huono. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen omaa hyvin selvän mielipiteen siihen tulisiko autoa pestä talvella. – Kyllä ja säännöllisesti. Itse pesetän perheemme molemmat autot talvikaudella keskimäärin kerran viikossa – siis siinä tapauksessa, että ne ovat likaisia, sanoo Vesalainen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Autoa tulisi pestä talvella Suomen talvet ovat ainakin pääteillä matkaaville ja suurempien kaupunkien asukkaille hyvin kuraisia. Kovemmilla pakkasilla kura ei lennä, mutta silloinkin auton pintaan kerääntyy vähintään hiekkapölyä. Moni autonkäyttäjä laiminlyö talvisaikaan auton pesemisen. – Osa pelännee, että pakkanen jäädyttää auton pesun jälkeen. Toiset taas ajattelevat, että peseminen on turhaa, koska auto kuitenkin kohta taas kuraantuu uudelleen, kertoo Vesalainen. Tämä on kuitenkin väärä ajatusmaailma. Maalipinta pysyy puhtaana paremmassa kunnossa. Likainen maalipinta naarmuuntuu rumasti jokaisesta omasta, matkustajan tai ventovieraan vahingossa aiheuttamasta hipaisusta. Samoin lumien harjaaminen kuraisen auton päältä tekee rumaa jälkeä. Siksi pesu kannattaisikin mahdollisuuksien mukaan ajoittaa juuri ennen lumisateita. – Lumien harjaamisesta tai ikkunoiden skrapaamisesta ei saa tinkiä, sanoo Vesalainen. Puhtaaseen autoon ei myöskään likaa itseään samalla tavalla. Näin ollen kyseessä on myös käyttömukavuuteen vaikuttava tekijä. Huomioi nämä Auton pinnalla mahdollisesti oleva jää on sulateltava pois ennen pesua esimerkiksi lämpimässä autotallissa tai parkkihallissa. Muussa tapauksessa jääpalikat tekevät ikävää jälkeä maalipintaa pitkin irti kolistessaan. Samalla ne estävät esipesuaineen pääsemisen maalipinnalla olevaan likaan kiinni. – Sulattelussa on myös se hyvä puoli, että näin vältytään parhaiten kovilta lämpötilanvaihteluilta. Ihannetilanne olisikin, että sulattelu ja pesu onnistuisivat samassa pysäköintihallissa. Nykyäänhän esimerkiksi aika monen kauppakeskuksen hallista löytyy autojen käsinpesupalvelu, neuvoo Vesalainen. Kosteus löytää pesun aikana tiensä myös niihin lukkopesiin, jotka autosta peittämättöminä löytyy. Tämä aiheuttaa jäätymisen riskin. – Lukkojen jäätyminen on yksinkertaisinta ehkäistä voitelemalla ne aseöljyllä jo ennen pesua. Näin öljy muodostaa vettä hylkivän kalvon lukkoon ja estää sen jäätymisen parhaiten, ohjeistaa Vesalainen. Pesun jälkeen auton ovien, konepellin, takaluukun ja polttoaineen täyttöaukon luukun tiivisteet on syytä kuivata huolellisesti. Samalla pitää kuivata luonnollisesti myös luukkujen ja ovien tiivisteiden vastinpinnat. Näin ehkäistään parhaiten tiivisteiden jäätyminen. Vesalainen muistuttaa, että osa autonvalmistajista kieltää tiivisteiden käsittelyn silikonilla tai vastaavalla – tieto tästä löytyy tavallisesti auton käyttöohjekirjasta. – Mikäli käsittely kielletään, on ohjetta syytä noudattaa. Tällöin tiivisteen materiaali on sellainen, että se saattaa hapertua ennenaikaisesti tällaisten aineiden vaikutuksesta, sanoo Vesalainen. Jarruja järjellä Pesun jälkeen jälleen ajamaan lähtiessä on syytä tehdä muutama kevyt jarrutus turvallisessa paikassa. Näin varmistaa jarrujen toimivuuden ja saa samalla kuivattua jarrulevyjen pinnat. Jarruosiin pääsevä vesi saattaa aiheuttaa seisontajarrun kiinnijäätymisen. Tämän takia auton seisontajarrun käyttämistä olisi suositeltavaa välttää pesupäivänä, pesun jälkeen. Se edellyttää, että pysäköintipaikka valitaan huolellisesti tasaiselta pinnalta ja auton paikallaan pysyminen varmistetaan muilla keinoilla. – Manuaalivaihteisella autolla tämä onnistuu kytkemällä pysäköinnin ajaksi päälle ykkös- tai peruutusvaihde ja automaattivaihteisella autolla siirtämällä vaihteenvalitsin P-asentoon, neuvoo Vesalainen. Jo seuraavana päivänä pesun jälkeen seisontajarrua voi jälleen käyttää huoletta. Erityisesti kovalla pakkasella kuiva ilma haihduttaa kosteuden varsin pian pois. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuore lika irtoaa helpommin Mitä pidempään maantiesuola muhii auton pinnoilla, sitä enemmän vahinkoa se aiheuttaa. Suolakurakerros tarttuu ajan kanssa tiukemmin kiinni ja edesauttaa koko ajan korroosiota. Sitä vastaan tulisikin taistella suojaamalla auton maalipintaa vahaamalla tai vahauttamalla se pari kertaa vuodessa sekä pesemällä säännöllisesti. Hyvin suojatun maalipinnan tiheä peseminen onnistuu huomattavasti helpommin, miedommin ainein ja vähemmällä hankaamisella. Teksti: Henri Posa, Kuvituskuvat: Henri Posa/Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa 16.7.2024 Autoilu Liikenteen teoriakokeiden vilpistelyä kitketään tallentavalla kameravalvonnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan