TÜV 2020 -katsastusraportti: Mercedes-Benz GLC vähävikaisin
Kattavan katsastusraportin mukaan eurooppalaiset ja etenkin saksalaiset automallit ovat kohentaneet laatuaan. Vastaavasti japanilaisten autojen totuttu laatu osoittaa hiipuvan.
Tuore ja kattava saksalainen TÜV-katsastusraportti jyvittää eri automallit vähävikaisuuden perusteella. Eurooppalaiset ja etenkin saksalaiset autot ovat kohentaneet laatuaan. Sekin paljastuu, että japanilaisten autojen laadun totuttu ylivoima osoittaa edelleen hiipumisen merkkejä.
Raportti pohjaa yhdeksään miljoonaan määräaikaiskatsastukseen Saksassa, ja siinä on mukana kaikkiaan 237 automallia. Valtaosa niistä on myynnissä myös Suomessa, joten eri automallien vikaherkkyydestä ja laadusta kertovat katsastustulokset palvelevat myös suomalaisia autoilijoita ja autonostajia.
Viisi ikäryhmää autoja
Katsastusraportin tulokset on esitetty viidessä eri ikäryhmässä aina 10–11-vuotta vanhoihin autoihin asti. Eri automallien keskinäinen tuloslista on koottu määräaikaiskatsastuksessa havaittujen isojen vikojen perusteella. Isot viat aiheuttavat hylkcläyksen katsastuksessa ja auto on tuotava jälkitarkastukseen.
Arvostettu vikaraportti
TÜV-raportti on tilastollisesti erittäin luotettava ja arvostetuin eurooppalainen vikaraportti, jota on julkaistu vuodesta 1972 lähtien. Uusimman raportin tiedot pohjautuvat yhdeksään miljoonaan määräaikaiskatsastukseen aikavälillä heinäkuu 2018 – kesäkuu 2019.
Mukana raportissa ovat vain sellaiset automallit, joista on saatavana vähintään tuhannen katsastuksen tiedot kussakin ikäryhmässä. Tästä syystä joitakin suomalaisia kiinnostavia automalleja puuttuu, esimerkiksi Peugeot 508.
Saksalaiset merkit vahvoilla
2–3-vuotias Mercedes-Benz GLC on koko tutkimuksen paras, vikaprosentti ainoastaan 2,17. Virheellisesti jutussa ja otsikossa luki alunperin Mercedes-Benz CLC, pahoittelemme virhettä.
Mercedes-Benz juhli nuorimmassa 2–3-vuotiaiden autojen ikäryhmässä. Peräti kuusi mersun mallia sijoittui kymmenen parhaan joukkoon! Muut 10-kärjessä sijat menivät Audille, Mazdalle ja Porschelle. Parhaiden mallien laatuerot ovat hyvin vähäisiä vikaprosenttien ollessa välillä 2,17–2,9.
Porsche 911 on paras neljässä ikäryhmässä. Auton laadun ohella osasyynä Porschen menestykseen on urheiluautoille tyypillinen vähäinen ajomäärä ja tavallista huolellisempi hoito.
Mazda pitää yllä japanilaisten mainetta
2–3-vuotiaissa vain yksi ei-saksalainen automalli nousi 10-kärjessä listalle. Se on japanilainen Mazda CX-3.
Tässä ryhmässä hänniltä löytyvät Dacia Logan (vikaprosentti 13,6), Dacia Duster (11,7) ja Citroën Berlingo (11,2).
Automallien 4–5-vuotiaiden ryhmässä kärkikymmenikön merkkikirjo on laaja: Mersun kolmen mallin, kahden Audin ja Porsche 911:n lisäksi kärkiryhmään ylsivät katumaasturit Opel Mokka, BMW X1, Toyota RAV4 ja Mitsubishi ASX.
4–5-vuotiaiden huonoimmat olivat Chevrolet Spark (vikaprosentti 24,2), Volkswagen Sharan (20,2) ja Seat Alhambra (19,9).
Aikaisempi kestomenestyjä Toyota on menettänyt asemiaan. Toyota pääsi parhaiden 10-kärjessä ryhmään vain kahdesti. Japanilaisista Honda ja Mazda ohittivat Toyotan kolmella 10-kärjessä-sijoituksellaan.
Kuusi kokoluokkaa
TÜV-raportissa 2–3-vuotiaiden parhaat autot luokitellaan myös kuudessa tärkeässä kokoluokassa.
Luokkavoittajat (2–3-vuotiaiden ikäryhmä)
Luokka |
Malli |
Vikaprosentti |
Pikkuautot (A-segmentti) | Opel Adam | 4,0 |
Pikkuautot (B-segmentti) | Audi A1 | 3,2 |
Pienempi keskiluokka | Mercedes-Benz A-sarja | 2,5 |
Isompi keskiluokka | Mercedes-Benz C-sarja | 2,7 |
Tila-autot | Mercedes-Benz B-sarja | 2,4 |
Katumaasturit (SUV) | Mercedes-Benz GLC | 2,17 |
Koko tilaston paras | Mercedes-Benz GLC | 2,17 |
Luokkahäviäjät (2–3-vuotiaiden ikäryhmä)
Luokka |
Malli |
Vikaprosentti |
Pikkuautot (A-segmentti) | Ford Ka | 10,7 |
Pikkuautot (B-segmentti) | Fiat Punto | 10,8 |
Pienempi keskiluokka | Dacia Logan | 13,6 |
Isompi keskiluokka | Ford Mondeo | 9,1 |
Tila-autot | Citroën Berlingo | 11,2 |
Katumaasturit (SUV) | Dacia Duster | 11,7 |
Koko tilaston huonoin | Dacia Logan | 13,6 |
Muiden ikäryhmien parhaat ja huonoimmat
- 4–5-vuotiaiden paras on Porsche 911 (vikaprosentti 3,5) ja huonoin Chevrolet Spark (vikaprosentti 24,2).
- 6–7-vuotiaiden paras on Porsche 911 (6,1) ja huonoin Chevrolet Spark (31,9).
- 8–9-vuotiaiden paras on Porsche 911 (8,2) ja huonoin Chevrolet Matiz (38,8).
- 10–11-vuotiaiden paras on Porsche 911 (11,1) ja huonoimmat ovat Chevrolet Matiz ja Dacia Logan tasapistein (43,1).
Ansiona ajomäärätiedot
TÜV-katsastusraportin suuri ansio on se, että tuloslistassa on mainittu automallien keskimääräiset mittarilukemat kussakin ikäryhmässä. Se auttaa suhteuttamaan vikojen määrän mallin ajomäärään.
Ajomäärät vaihtelevat suuresti paitsi malleittain, myös kokoluokittain. Pikkuautoilla ajetaan vähän, samoin avo- ja urheiluautoilla. Parhaat pikkuautot ovat vähävikaisia (esimerkiksi Audi A1 ja Mazda 2), mutta heikoimmat pikkuautot (esimerkiksi Chevrolet Spark ja Matiz) ovat ikääntyessään runsasvikaisia niiden vaatimattomaan ajokilometrimäärään verrattuna.
Ison keskiluokan autoilla (esim. Volkswagen Passat, Ford Mondeo, Volvo S60/V60) ajetaan paljon, samoin isoilla autoilla (esim. Audi A6, BMW 5-sarja, Mercedes-Benz E-sarja ja Volvo V70).
Myös isoilla tila-autoilla (esimerkiksi Ford Galaxy, Seat Alhambra ja Volkswagen Sharan) ja kookkailla katumaastureilla (esimerkiksi BMW X5 ja Mercedes-Benz ML) ajetaan runsaasti, mikä lisää vikojen mahdollisuutta.
Ilmoitettu mittarilukema antaa mahdollisuuden verrata vikamäärää ajomäärään.
Katsastus ei kerro kaikenlaisista vioista
TÜV-katsastusraportin paremmuusjärjestys määräytyy hylkäyksen aiheuttavien isojen vikojen perusteella. Katsastustilasto ei kuitenkaan kerro aivan kaikenlaisista vioista, mutta antaa osviittaa laatueroista, etenkin nuoremmissa autoikäryhmissä. Autonkäyttäjän toiminta vaikuttaa myös, kuten auton hoito, huoltojen ja korjausten teettäminen, ajo-olosuhteet, ajotapa ja ajomäärä.
Merkittäviä laatueroja
Automallien 10 kärjessä ja 10 hännillä -lista erottaa jyvät akanoista. Laatuerot eri automallien ja vuosimallien välillä ovat järkyttävän suuria.
Tuloslista sisältää viisi ikäryhmää: Jaossa on 52 kymmenen kärjessä -sijaa ja 51 kymmenen hännillä -sijaa kun kaikki viisi ikäryhmää ovat mukana. Määrä ylittää 50:n rajan, koska jossakin ikäryhmässä oli sijoituksia tasapistein.
Kärjessä valtikka on vaihtunut. Tilaston pitkäaikainen ykkönen Toyota on menettänyt valta-asemansa parhaiden merkkien joukossa: Mercedes-Benz porskuttaa: Mersu uudisti ykköstilansa jo neljännen kerran – jälleen huikealla erolla Toyotaan verrattuna (Mercedes-Benzillä 16 TOP 10-sijoitusta, Toyotalla ainoastaan kaksi). Mercedes-Benz on vahva etenkin nuoremmissa ikäryhmissä.
Toyotan asema on hiipunut merkittävästi, varsinkin nuoremmissa ikäryhmissä. TOP 10-listalla Toyota putosi jaetulle 7. sijalle. Honda ja Mazda ohittivat Toyotan.
TOP 10 -sijoitukset, parhaat merkit:
Mersulla on eniten TOP 10 -sijoituksia, peräti 16 kappaletta! Audi otti hopeaa (12 TOP 10- sijoitusta). Porsche ylsi pronssille (6 TOP 10 -sijoitusta). Volkswagen on neljäs (4), Honda ja Mazda jakavat viidennen sijan (3), BMW ja Toyota jakavat seitsemännen sijan (2). Seuraavina ovat Ford, Mini, Mitsubishi ja Opel (kullakin yksi TOP 10-sijoitus).
FLOP 10 -sijoitukset, heikoimmat merkit:
10 hännillä -sijoituksia keräsi eniten Dacia (11 kappaletta), Fiat oli toiseksi huonoin (7). Seuraavina ovat Ford ja Volkswagen (6), Renault (5), Chevrolet ja Citroën (4), Peugeot (3), Seat (2) sekä Hyundai, Kia ja Mazda (kullakin yksi Flop 10-sijoitus).
Muutama automerkki löytyy parhaimpien ja heikoimpien joukosta. Tällaisia ovat Ford, Mazda ja Volkswagen. Laatu vaihtelee saman merkin eri mallien ja vuosimallien välillä. Fordin ja Volkswagenin murheenkryynejä ovat isot tila-autot, Ford Galaxy ja VW Sharan, joissa on runsaasti vikoja laatuongelmien ja suuren ajomäärän vuoksi. Mazdan murheenkryyni on Mazda 5 -tila-auto vanhimmassa ikäryhmässä.
Isot viat vaikuttavat
Automallit ovat paremmuusjärjestyksessä katsastuksessa hylkäykseen johtavien isojen vikojen perusteella.
TÜV raportoi katsastuksen tärkeimmistä tarkistettavista kohteista, joita ovat korirakenne ja alusta, jarrut, pyöräntuenta, ohjauslaitteet, valot sekä ympäristö (pakoputkisto, pakokaasupäästöt ja öljyvuodot). TÜV-insinöörit raportoivat, että erityisen usein vakavia puutteita ja vikoja löytyy seuraavista kohteista: Ajovalot rikki, jarruvalot rikki, moottorista ja voimansiirrosta tihkuu öljyä, pyöräntuennan jouset ja iskunvaimentimet ovat vialliset, jarrulevyt ovat loppuun kuluneet tai jarrunesteputket ja -letkut ovat haperot. Nämä viat heikentävät liikenneturvallisuutta tai aiheuttavat ongelmia ympäristölle.
Erilaisia tilastoja – erilaisia vikoja
Pelkkä katsastustilasto ei kerro koko totuutta laatueroista.
Määräaikaiskatsastuksessa havaitut viat ovat erilaisia kuin esimerkiksi tielle pysäyttävät tekniset viat. Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista auton turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista esimerkiksi valoissa, jarruissa, pyöräntuennassa, ohjauslaitteissa ja pakokaasujen puhdistusjärjestelmässä.
Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuolloilla, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla, kuormituksella, ajotavalla ja ajomäärällä on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – mallin laadun ohella.
Autoissa ilmenee myös tielle pysäyttäviä vikoja sekä myös sellaisia vikoja, jotka eivät yleensä ilmene katsastuksessa eivätkä tiepalvelututkimuksessa. Esimerkiksi kaksoiskytkinvaihteiston, kaksoismassavauhtipyörän, moottorin turboahtimen tai jakopään ketjun tyyppiviat jäävät useimmiten katsastus- ja tiepalveluraporttien ulkopuolelle.
Viat edellä mainituissa kohdissa keskeyttävät ajamisen kokonaan tai ilmaisevat metelillä ja värinällä tai tehottomuudella vakavasta viasta, joka korjautetaan ennen katsastukseen menoa tai ennen reissuun lähtöä.
Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet viat.
2–3-vuotta vanhat henkilöautot |
|||
Isojen vikojen osuus, keskiarvo 5,8 prosenttia * |
|||
Sija |
Malli |
Keskimääräinen
|
Isojen
|
1. | Mercedes-Benz GLC | 56 000 | 2,2 |
2. | Mercedes-Benz SLC / SLK | 30 000 | 2,2 |
2. | Porsche 911 | 25 000 | 2,2 |
4. | Mercedes-Benz B-sarja | 39 000 | 2,4 |
5. | Mercedes-Benz A-sarja | 43 000 | 2,5 |
6. | Mazda CX-3 | 36 000 | 2,7 |
6. | Mercedes-Benz C-sarja | 60 000 | 2,7 |
8. | Audi Q5 | 61 000 | 2,8 |
9. | Audi Q3 | 45 000 | 2,9 |
9. | Mercedes-Benz E-sarja Coupé | 41 000 | 2,9 |
11. | Audi A1 | 36 000 | 3,1 |
12. | Honda Jazz | 29 000 | 3,2 |
12. | Volkswagen Golf Sportsvan | 36 000 | 3,2 |
14. | Suzuki SX4 S Cross | 40 000 | 3,3 |
15. | Audi A6 / A7 | 81 000 | 3,5 |
16. | Mercedes-Benz ML / GLE | 63 000 | 3,6 |
17. | Suzuki Vitara | 40 000 | 3,8 |
18. | Opel Mokka-X | 37 000 | 3,9 |
18. | Porsche Cayenne | 60 000 | 3,9 |
18. | Volkswagen Beetle | 31 000 | 3,9 |
21. | Opel Adam | 29 000 | 4,0 |
22. | Toyota Verso | 43 000 | 4,1 |
23. | Audi A3 | 50 000 | 4,3 |
23. | Audi TT | 40 000 | 4,3 |
23. | Kia Venga | 29 000 | 4,3 |
23. | Toyota RAV4 | 46 000 | 4,3 |
23. | Volvo V40 | 46 000 | 4,3 |
28. | BMW X1 | 47 000 | 4,4 |
28. | Toyota Yaris | 34 000 | 4,4 |
30. | Huyndai i20 | 39 000 | 4,5 |
30. | Volkswagen Polo | 35 000 | 4,5 |
32. | Mitsubishi ASX | 42 000 | 4,6 |
32. | Opel Karl | 28 000 | 4,6 |
32. | Opel Astra | 45 000 | 4,6 |
32. | Renault Captur | 34 000 | 4,6 |
36. | Audi A4 / A5 | 71 000 | 4,7 |
37. | Huyndai ix20 | 30 000 | 4,8 |
37. | Mercedes-Benz E-sarja | 86 000 | 4,8 |
37. | Nissan Note | 33 000 | 4,8 |
40. | BMW 2-sarja Active Tourer | 49 000 | 5,0 |
40. | Toyota Auris | 40 000 | 5,0 |
42. | BMW 1-sarja / 2-sarja | 45 000 | 5,1 |
42. | BMW X3 / X4 | 62 000 | 5,1 |
42. | Opel Corsa | 34 000 | 5,1 |
45. | Škoda Fabia | 39 000 | 5,2 |
45. | Smart Fortwo | 27 000 | 5,2 |
45. | Smart Forfour | 27 000 | 5,2 |
48. | Honda CR-V | 49 000 | 5,3 |
48. | Peugeot 208 | 33 000 | 5,3 |
48. | Toyota Avensis | 51 000 | 5,3 |
51. | Nissan Qashqai | 42 000 | 5,4 |
51. | Renault Mégane | 37 000 | 5,4 |
51. | Toyota Yaris Hybrid | 36 000 | 5,4 |
54. | Ford Kuga | 49 000 | 5,5 |
54. | Mazda 2 | 33 000 | 5,5 |
54. | Mazda 3 | 40 000 | 5,5 |
54. | Mini | 37 000 | 5,5 |
54. | Mini Countryman | 40 000 | 5,5 |
54. | Peugeot 108 | 27 000 | 5,5 |
54. | Renault Kadjar | 45 000 | 5,5 |
61. | Mazda CX-5 | 49 000 | 5,6 |
62. | Renault Twingo | 28 000 | 5,7 |
62. | Volvo S60 / V60 | 62 000 | 5,7 |
62. | Volvo XC60 | 62 000 | 5,7 |
62. | Volkswagen Golf | 51 000 | 5,7 |
62. | Volkswagen Tiguan | 48 000 | 5,7 |
67. | Opel Zafira | 57 000 | 5,8 |
67. | Škoda Yeti | 43 000 | 5,8 |
Keskiarvo | – | 5,8 | |
69. | Mitsubishi Outlander | 50 000 | 5,9 |
69. | Toyota Aygo | 32 000 | 5,9 |
71. | BMW 3-sarja / 4-sarja | 68 000 | 6,0 |
71. | Ford C-Max | 46 000 | 6,0 |
71. | Ford Ecosport | 33 000 | 6,0 |
71. | Nissan Juke | 36 000 | 6,0 |
75. | Hyundai i40 | 50 000 | 6,1 |
75. | Opel Meriva | 34 000 | 6,1 |
75. | Peugeot 2008 | 37 000 | 6,1 |
75. | Škoda Rapid | 47 000 | 6,1 |
75. | Suzuki Swift | 37 000 | 6,1 |
80. | Seat Mii | 32 000 | 6,2 |
80. | Seat Ibiza | 38 000 | 6,2 |
82. | Ford Fiesta | 37 000 | 6,3 |
82. | Volvo V70 | 68 000 | 6,3 |
84. | Seat Leon | 51 000 | 6,4 |
84. | Volkswagen Up! | 33 000 | 6,4 |
84. | Volkswagen Touareg | 61 000 | 6,4 |
87. | BMW 5-sarja / 6-sarja | 76 000 | 6,5 |
87. | Kia Picanto | 29 000 | 6,5 |
89. | Ford Focus | 55 000 | 6,6 |
89. | Ford B-Max | 30 000 | 6,6 |
89. | Peugeot 308 | 54 000 | 6,6 |
89. | Renault Clio | 36 000 | 6,6 |
93. | Honda Civic | 39 000 | 6,7 |
93. | Škoda Octavia | 70 000 | 6,7 |
95. | BMW X5 / X6 | 69 000 | 6,8 |
95. | Hyundai i30 | 48 000 | 6,8 |
97. | Škoda Citigo | 32 000 | 7,0 |
97. | Volkswagen Caddy | 60 000 | 7,0 |
99. | Kia Sportage | 43 000 | 7,1 |
100. | Kia Cee’d | 45 000 | 7,2 |
100. | Kia Rio | 35 000 | 7,2 |
100. | Opel Insignia | 70 000 | 7,2 |
100. | Renault Scénic | 49 000 | 7,2 |
104. | Citroën C1 | 30 000 | 7,3 |
105. | Citroën C3 | 34 000 | 7,5 |
106. | Citroën C4 Cactus | 42 000 | 8,1 |
106. | Suzuki Jimny | 29 000 | 8,1 |
108. | Hyundai i10 | 30 000 | 8,2 |
108. | Škoda Superb | 78 000 | 8,2 |
110. | Volkswagen Passat | 84 000 | 8,3 |
111. | Nissan Micra | 28 000 | 8,4 |
112. | Fiat 500 | 28 000 | 8,7 |
112. | Mazda 6 | 54 000 | 8,7 |
114. | Ford Mondeo | 75 000 | 9,1 |
115. | Citroën C4 Picasso | 53 000 | 9,2 |
116. | Ford S-Max | 72 000 | 9,3 |
117. | Fiat Panda | 36 000 | 9,4 |
118. | Volkswagen Touran | 86 000 | 9,8 |
119. | Renault Kangoo | 55 000 | 10,1 |
120. | Seat Alhambra | 60 000 | 10,2 |
120. | Volkswagen Sharan | 65 000 | 10,2 |
122. | Dacia Sandero | 36 000 | 10,3 |
123. | Ford Galaxy | 65 000 | 10,5 |
123. | Hyundai Tucson | 47 000 | 10,5 |
125. | Ford Ka | 33 000 | 10,7 |
126. | Fiat Punto | 32 000 | 10,8 |
127. | Citroën Berlingo | 49 000 | 11,2 |
128. | Dacia Duster | 42 000 | 11,7 |
129. | Dacia Logan | 51 000 | 13,6 |
4–5-vuotta vanhat henkilöautot |
|||
Isojen vikojen osuus, keskiarvo 10,0 prosenttia * |
|||
Sija |
Malli |
Keskimääräinen
|
Isojen
|
1. | Porsche 911 | 40 000 | 3,5 |
2. | Opel Mokka | 60 000 | 5,0 |
3. | Audi TT | 56 000 | 5,1 |
3. | Mercedes-Benz B-sarja | 60 000 | 5,1 |
3. | Mercedes-Benz SLK | 47 000 | 5,1 |
6. | Audi Q5 | 90 000 | 5,3 |
7. | Mitsubishi ASX | 71 000 | 5,7 |
8. | BMW X1 | 71 000 | 5,9 |
8. | Mercedes-Benz GLK | 78 000 | 5,9 |
8. | Toyota RAV4 | 71 000 | 5,9 |
11. | Mazda 2 | 52 000 | 6,0 |
12. | Mercedes-Benz A-sarja | 64 000 | 6,1 |
13. | Mercedes-Benz E-sarja Coupé | 63 000 | 6,3 |
13. | Mercedes Benz ML / GLE | 94 000 | 6,3 |
13. | Suzuki SX4 | 62 000 | 6,3 |
13. | Volvo XC60 | 91 000 | 6,3 |
17. | Audi A6 / A7 | 109 000 | 6,4 |
18. | Volkswagen Golf Plus | 53 000 | 6,5 |
19. | Audi A1 | 59 000 | 6,6 |
20. | Volkswagen Touareg | 97 000 | 6,7 |
21. | Audi Q3 | 69 000 | 6,8 |
22. | Volvo V40 | 73 000 | 6,9 |
23. | Audi A3 | 74 000 | 7,0 |
23. | Mazda CX-5 | 77 000 | 7,0 |
23. | Volvo S60 / V60 | 92 000 | 7,0 |
26. | Audi A4 / A5 | 98 000 | 7,1 |
27. | Toyota Auris | 64 000 | 7,2 |
27. | Toyota Avensis | 81 000 | 7,2 |
29. | Renault Captur | 53 000 | 7,4 |
30. | Toyota Verso | 71 000 | 7,5 |
31. | Honda CR-V | 94 000 | 7,6 |
31. | Opel Adam | 49 000 | 7,6 |
31. | Peugeot 308 | 70 000 | 7,6 |
31. | Porsche Cayenne | 94 000 | 7,6 |
35. | Honda Civic | 66 000 | 7,7 |
35. | Mazda 3 | 62 000 | 7,7 |
35. | Mazda 5 | 69 000 | 7,7 |
35. | Mercedes-Benz C-sarja | 88 000 | 7,7 |
35. | Mini Countryman | 59 000 | 7,7 |
40. | Opel Meriva | 51 000 | 7,8 |
41. | BMW X3 / X4 | 87 000 | 7,9 |
41. | Ford Kuga | 72 000 | 7,9 |
43. | Volkswagen Golf | 76 000 | 8,1 |
44. | Toyota Yaris Hybrid | 53 000 | 8,2 |
44. | Volkswagen Beetle | 53 000 | 8,2 |
46. | Mazda 6 | 82 000 | 8,3 |
46. | Mercedes-Benz E-sarja | 113 000 | 8,3 |
46. | Opel Astra | 78 000 | 8,3 |
46. | Seat Altea | 76 000 | 8,3 |
50. | Toyota Yaris | 51 000 | 8,5 |
51. | Mini | 55 000 | 8,6 |
52. | Nissan Note | 57 000 | 8,7 |
52. | Seat Leon | 77 000 | 8,7 |
52. | Volkswagen Up! | 52 000 | 8,7 |
55. | Škoda Citigo | 52 000 | 8,8 |
56. | Honda Jazz | 49 000 | 8,9 |
57. | Opel Zafira | 87 000 | 9,1 |
57. | Volkswagen Polo | 57 000 | 9,1 |
59. | Volvo V70 | 104 000 | 9,2 |
60. | Ford C-Max | 70 000 | 9,4 |
60. | Renault Scénic | 66 000 | 9,4 |
60. | Seat Mii | 52 000 | 9,4 |
63. | Opel Insignia | 98 000 | 9,6 |
63. | Škoda Octavia | 97 000 | 9,6 |
65. | Suzuki Swift | 55 000 | 9,7 |
66. | BMW 3-sarja / 4-sarja | 95 000 | 9,8 |
66. | Škoda Rapid | 67 000 | 9,8 |
66. | Škoda Yeti | 69 000 | 9,8 |
69. | Kia Venga | 50 000 | 9,9 |
70. | BMW X5 / X6 | 94 000 | 10,0 |
Keskiarvo | – | 10,0 | |
71. | BMW 1-sarja / 2-sarja | 73 000 | 10,2 |
71. | Peugeot 208 | 54 000 | 10,2 |
73. | Ford B-Max | 51 000 | 10,3 |
73. | Smart Fortwo | 43 000 | 10,3 |
75. | Peugeot 2008 | 58 000 | 10,4 |
76. | Ford Fiesta | 57 000 | 10,5 |
76. | Škoda Fabia | 62 000 | 10,5 |
78. | Škoda Superb | 109 000 | 10,8 |
79. | Kia Picanto | 50 000 | 10,9 |
79. | Volkswagen Touran | 90 000 | 10,9 |
81. | Nissan Micra | 46 000 | 11,0 |
81. | Škoda Roomster | 66 000 | 11,0 |
83. | Hyundai ix20 | 50 000 | 11,1 |
83. | Volkswagen Caddy | 87 000 | 11,1 |
85. | Kia Cee’d | 70 000 | 11,2 |
85. | Mitsubishi Outlander | 84 000 | 11,2 |
87. | Citroën C4 Picasso | 82 000 | 11,3 |
87. | Nissan Juke | 64 000 | 11,3 |
89. | Opel Corsa | 55 000 | 11,4 |
89. | Renault Twingo | 50 000 | 11,4 |
91. | Hyundai i30 | 69 000 | 11,7 |
91. | Renault Clio | 56 000 | 11,7 |
93. | Ford Focus | 79 000 | 11,8 |
94. | Seat Ibiza | 64 000 | 12,1 |
95. | Ford S-Max | 103 000 | 12,2 |
96. | Kia Rio | 57 000 | 12,4 |
97. | Hyundai ix35 | 67 000 | 12,5 |
98. | Citroën C4 | 71 000 | 12,6 |
99. | Fiat Panda | 49 000 | 12,7 |
99. | Nissan Qashqai | 74 000 | 12,7 |
101. | Suzuki Jimny | 48 000 | 13,0 |
102. | Renault Mégane | 77 000 | 13,1 |
103. | Toyota Aygo | 53 000 | 13,3 |
104. | Citroën C3 | 57 000 | 13,4 |
105. | Citroën C1 | 53 000 | 13,5 |
105. | Citroën Berlingo | 77 000 | 13,5 |
105. | Hyundai i10 | 46 000 | 13,5 |
108. | Volkswagen Tiguan | 71 000 | 14,2 |
109. | BMW 5-sarja / 6-sarja | 108 000 | 14,3 |
110. | Hyundai i40 | 79 000 | 14,7 |
111. | Hyundai i20 | 55 000 | 14,8 |
112. | Kia Sportage | 69 000 | 14,9 |
113. | Ford Mondeo | 111 000 | 15,3 |
114. | Dacia Duster | 69 000 | 15,6 |
115. | Renault Kangoo | 75 000 | 16,1 |
116. | Fiat 500 | 46 000 | 16,4 |
116. | Ford Ka | 50 000 | 16,4 |
118. | Volkswagen Passat CC | 92 000 | 16,6 |
119. | Dacia Sandero | 59 000 | 16,7 |
120. | Volkswagen Passat | 118 000 | 17,2 |
121. | Dacia Logan | 77 000 | 17,3 |
122. | Ford Galaxy | 103 000 | 18,2 |
123. | Fiat Punto | 56 000 | 18,7 |
124. | Seat Alhambra | 91 000 | 19,9 |
125. | Volkswagen Sharan | 97 000 | 20,2 |
126. | Chevrolet Spark | 50 000 | 24,2 |
6–7-vuotta vanhat henkilöautot |
|||
Isojen vikojen osuus, keskiarvo 16,4 prosenttia * |
|||
Sija |
Malli |
Keskimääräinen
|
Isojen
|
1. | Porsche 911 | 52 000 | 6,1 |
2. | Audi TT | 79 000 | 6,6 |
3. | Mercedes-Benz SLK | 60 000 | 6,8 |
4. | Mercedes-Benz B-sarja | 79 000 | 7,5 |
5. | Audi Q5 | 118 000 | 8,5 |
6. | Mazda CX-5 | 92 000 | 8,8 |
7. | Mini Countryman | 82 000 | 9,5 |
8. | Audi A6 / A7 | 139 000 | 9,8 |
9. | Mitsubishi ASX | 100 000 | 9,9 |
10. | Honda CR-V | 87 000 | 10,0 |
10. | Mercedes-Benz GLK | 105 000 | 10,0 |
10. | Porsche Cayenne | 119 000 | 10,0 |
13. | BMW X1 | 96 000 | 10,2 |
14. | Mercedes-Benz ML / GLE | 120 000 | 10,3 |
15. | Mazda 3 | 80 000 | 10,5 |
15. | Mercedes-Benz E-sarja Coupé | 88 000 | 10,5 |
17. | Volkswagen Touareg | 132 000 | 10,6 |
18. | Audi Q3 | 93 000 | 10,7 |
19. | Mazda 2 | 68 000 | 11,1 |
19. | Volkswagen Golf Plus | 75 000 | 11,1 |
21. | Opel Agila | 52 000 | 11,3 |
22. | Mercedes-Benz C-sarja | 109 000 | 11,5 |
23. | Audi A3 | 101 000 | 11,6 |
24. | Audi A4 / A5 | 127 000 | 11,8 |
24. | BMW X3 / X4 | 111 000 | 11,8 |
26. | Toyota RAV4 | 94 000 | 11,9 |
27. | Audi A1 | 84 000 | 12,0 |
27. | Mini | 75 000 | 12,0 |
27. | Opel Meriva | 77 000 | 12,0 |
30. | Toyota Avensis | 107 000 | 12,2 |
31. | Škoda Citigo | 65 000 | 12,3 |
32. | Seat Mii | 64 000 | 12,4 |
33. | Volkswagen Eos | 82 000 | 12,5 |
34. | Volvo XC60 | 128 000 | 12,9 |
35. | Toyota Yaris | 68 000 | 13,1 |
36. | Škoda Yeti | 94 000 | 13,6 |
36. | Volkswagen Golf | 101 000 | 13,6 |
38. | Mercedes-Benz E-sarja | 139 000 | 13,7 |
38. | Mitsubishi Colt | 70 000 | 13,7 |
40. | Volkswagen Up | 68 000 | 13,8 |
41. | Ford Fusion | 71 000 | 14,0 |
41. | Honda Jazz | 69 000 | 14,0 |
43. | Opel Astra | 103 000 | 14,2 |
43. | Toyota Auris | 82 000 | 14,2 |
45. | Mazda 6 | 106 000 | 14,3 |
46. | BMW X5 / X6 | 131 000 | 14,4 |
46. | Ford C-Max | 99 000 | 14,4 |
48. | Smart Fortwo | 61 000 | 14,6 |
48. | Toyota Verso | 95 000 | 14,6 |
50. | Volkswagen Polo | 80 000 | 14,7 |
51. | Mercedes-Benz A-sarja | 70 000 | 14,9 |
51. | Volvo S60 / V60 | 126 000 | 14,9 |
53. | BMW 3-sarja | 124 000 | 15,2 |
53. | Hyundai ix20 | 69 000 | 15,2 |
53. | Seat Altea | 100 000 | 15,2 |
53. | Suzuki Swift | 78 000 | 15,2 |
57. | BMW 1-sarja / 2-sarja | 95 000 | 15,3 |
57. | Škoda Superb | 140 000 | 15,3 |
59. | Ford Kuga | 108 000 | 15,8 |
59. | Opel Insignia | 127 000 | 15,8 |
59. | Volkswagen Beetle | 71 000 | 15,8 |
62. | Ford Fiesta | 78 000 | 16,4 |
62. | Honda Civic | 79 000 | 16,4 |
Keskiarvo | – | 16,4 | |
64. | Opel Corsa | 76 000 | 16,5 |
64. | Volvo V70 | 144 000 | 16,5 |
66. | Mazda 5 | 94 000 | 16,7 |
67. | Kia Rio | 79 000 | 16,8 |
67. | Volkswagen Caddy | 116 000 | 16,8 |
69. | Škoda Roomster | 91 000 | 17,0 |
70. | Kia Venga | 72 000 | 17,2 |
70. | Škoda Fabia | 86 000 | 17,2 |
72. | Seat Leon | 105 000 | 17,3 |
72. | Volkswagen Touran | 119 000 | 17,3 |
74. | Opel Zafira | 107 000 | 17,5 |
74. | Toyota Aygo | 70 000 | 17,5 |
76. | Suzuki SX4 | 79 000 | 17,6 |
77. | Seat Ibiza | 89 000 | 17,7 |
78. | Suzuki Jimny | 61 000 | 17,8 |
79. | Volvo S40 / V50 | 131 000 | 18,0 |
80. | Ford Focus | 105 000 | 18,1 |
81. | Nissan Note | 80 000 | 18,2 |
81. | Renault Scénic | 89 000 | 18,2 |
83. | Peugeot 308 | 99 000 | 18,3 |
84. | Kia Picanto | 63 000 | 18,4 |
85. | Peugeot 107 | 71 000 | 18,6 |
86. | Hyundai i10 | 61 000 | 18,7 |
86. | Nissan Juke | 80 000 | 18,7 |
88. | Citroën C1 | 73 000 | 18,8 |
89. | Mitsubishi Outlander | 110 000 | 19,1 |
90. | Citroën C4 | 96 000 | 19,7 |
91. | Škoda Octavia | 126 000 | 19,9 |
92. | Renault Modus | 67 000 | 20,0 |
93. | Hyundai ix35 | 93 000 | 20,4 |
93. | Kia Sportage | 93 000 | 20,4 |
95. | BMW 5-sarja / 6-sarja | 137 000 | 20,9 |
96. | Nissan Qashqai | 97 000 | 21,0 |
97. | Kia Cee’d | 93 000 | 21,2 |
98. | Hyundai i40 | 105 000 | 21,3 |
99. | Ford Ka | 68 000 | 21,7 |
100. | Ford S-Max | 130 000 | 22,0 |
100. | Volkswagen Tiguan | 97 000 | 22,0 |
102. | Ford Mondeo | 135 000 | 22,2 |
103. | Nissan Micra | 66 000 | 22,3 |
104. | Volkswagen Passat | 147 000 | 22,4 |
105. | Hyundai i30 | 93 000 | 22,5 |
106. | Citroën C4 Picasso | 110 000 | 22,6 |
106. | Citroën Berlingo | 104 000 | 22,6 |
108. | Citroën C3 | 75 000 | 22,9 |
108. | Seat Alhambra | 128 000 | 22,9 |
110. | Fiat 500 | 64 000 | 23,1 |
111. | Renault Mégane | 102 000 | 23,3 |
112. | Hyundai i20 | 74 000 | 24,2 |
113. | Renault Clio | 73 000 | 24,4 |
114. | Volkswagen Sharan | 131 000 | 24,5 |
115. | Dacia Duster | 92 000 | 24,9 |
116. | Fiat Punto | 79 000 | 25,0 |
117. | Peugeot 207 | 77 000 | 25,1 |
118. | Volkswagen Passat CC | 119 000 | 25,2 |
119. | Renault Twingo | 68 000 | 26,6 |
120. | Fiat Panda | 72 000 | 26,8 |
121. | Ford Galaxy | 132 000 | 26,9 |
122. | Dacia Sandero | 79 000 | 28,5 |
123. | Renault Kangoo | 96 000 | 29,7 |
124. | Dacia Logan | 102 000 | 31,0 |
125. | Chevrolet Spark | 68 000 | 31,9 |
8–9-vuotta vanhat henkilöautot |
|||
Isojen vikojen osuus, keskiarvo 22,5 prosenttia * |
|||
Sija |
Malli |
Keskimääräinen
|
Isojen
|
1. | Porsche 911 | 65 000 | 8,2 |
2. | Audi TT | 98 000 | 11,7 |
3. | BMW X1 | 117 000 | 13,1 |
4. | Audi Q5 | 143 000 | 13,5 |
5. | Mercedes-Benz E-sarja Coupé | 104 000 | 14,6 |
5. | Volkswagen Golf Plus | 91 000 | 14,6 |
7. | Honda CR-V | 115 000 | 15,1 |
8. | Audi A4 / A5 | 145 000 | 15,3 |
8. | Mazda 3 | 99 000 | 15,3 |
10. | Mercedes-Benz SLK | 79 000 | 15,5 |
11. | Audi A3 | 118 000 | 15,7 |
12. | Volkswagen Golf | 113 000 | 16,6 |
13. | Volvo XC60 | 157 000 | 16,7 |
14. | Audi A1 | 97 000 | 16,8 |
14. | Honda Jazz | 91 000 | 16,8 |
16. | Toyota Avensis | 131 000 | 17,0 |
17. | Ford Fusion | 81 000 | 17,1 |
17. | Mercedes-Benz GLK | 129 000 | 17,1 |
19. | Mercedes-Benz A-sarja | 88 000 | 17,8 |
20. | Toyota RAV4 | 112 000 | 17,9 |
21. | Mazda 6 | 125 000 | 18,0 |
22. | Mini | 98 000 | 18,2 |
23. | Mercedes-Benz E-sarja | 151 000 | 18,3 |
23. | Škoda Superb | 151 000 | 18,3 |
25. | Toyota Auris | 98 000 | 18,4 |
26. | Volkswagen Eos | 104 000 | 18,5 |
27. | Škoda Yeti | 117 000 | 18,9 |
28. | Toyota Yaris | 92 000 | 19,0 |
29. | Mitsubishi Colt | 94 000 | 19,2 |
29. | Volkswagen Polo | 95 000 | 19,2 |
31. | Toyota Verso | 117 000 | 19,5 |
32. | Mazda 2 | 90 000 | 20,0 |
32. | Opel Agila | 75 000 | 20,0 |
32. | Opel Insignia | 139 000 | 20,0 |
32. | Volkswagen Touran | 138 000 | 20,0 |
36. | Mercedes-Benz B-sarja | 95 000 | 20,1 |
37. | BMW X5 / X6 | 162 000 | 20,2 |
38. | BMW X3 | 139 000 | 20,3 |
39. | Mercedes-Benz C-sarja | 129 000 | 20,4 |
40. | BMW 1-sarja | 118 000 | 20,6 |
41. | Audi A6 | 180 000 | 20,8 |
42. | Smart Fortwo | 74 000 | 20,9 |
43. | Škoda Octavia | 139 000 | 21,0 |
44. | Seat Altea | 113 000 | 21,2 |
45. | Ford Focus C-Max | 116 000 | 21,4 |
45. | Volkswagen Caddy | 134 000 | 21,4 |
47. | BMW 3-sarja | 142 000 | 21,7 |
48. | Suzuki Jimny | 84 000 | 22,1 |
49. | Volvo V70 | 174 000 | 22,5 |
Keskiarvo | – | 16,4 | |
50. | Mercedes-Benz ML / GL-sarja | 159 000 | 22,6 |
51. | Suzuki SX4 | 96 000 | 22,7 |
52. | Ford Kuga | 137 000 | 22,8 |
53. | Hyundai ix35 | 110 000 | 22,9 |
54. | Honda Civic | 105 000 | 23,0 |
55. | Škoda Roomster | 110 000 | 23,2 |
56. | Opel Astra | 117 000 | 23,4 |
57. | Ford Fiesta | 97 000 | 23,5 |
58. | Opel Corsa | 93 000 | 23,7 |
59. | Mitsubishi Outlander | 127 000 | 23,9 |
60. | BMW 5-sarja / 6-sarja | 155 000 | 24,1 |
60. | Renault Scénic | 115 000 | 24,1 |
60. | Škoda Fabia | 99 000 | 24,1 |
63. | Opel Zafira | 129 000 | 24,2 |
64. | Seat Leon | 122 000 | 24,3 |
65. | Toyota Aygo | 85 000 | 24,4 |
65. | Volvo S40 / V50 | 146 000 | 24,4 |
67. | Seat Ibiza | 109 000 | 24,5 |
68. | Nissan Note | 99 000 | 25,2 |
69. | Opel Meriva | 84 000 | 25,5 |
69. | Volkswagen Tiguan | 122 000 | 25,5 |
71. | Hyundai i30 | 109 000 | 25,6 |
72. | Citroën C1 | 89 000 | 25,8 |
72. | Peugeot 107 | 81 000 | 25,8 |
74. | Volkswagen Passat | 169 000 | 26,0 |
75. | Ford Ka | 83 000 | 26,5 |
75. | Renault Modus | 78 000 | 26,5 |
77. | Hyundai i10 | 79 000 | 26,6 |
78. | Peugeot 308 | 114 000 | 26,7 |
78. | Renault Mégane | 114 000 | 26,7 |
80. | Volkswagen Passat CC | 145 000 | 26,8 |
81. | Hyundai i20 | 93 000 | 27,5 |
82. | Kia Cee’d | 111 000 | 27,7 |
82. | Suzuki Swift | 96 000 | 27,7 |
84. | Dacia Duster | 104 000 | 28,1 |
85. | Ford Mondeo | 155 000 | 28,2 |
86. | Ford S-Max | 161 000 | 28,4 |
87. | Citroën C4 Picasso | 126 000 | 28,6 |
87. | Mazda 5 | 118 000 | 28,6 |
87. | Volkswagen Sharan | 147 000 | 28,6 |
90. | Fiat 500 | 82 000 | 28,9 |
90. | Ford Focus | 122 000 | 28,9 |
90. | Nissan Micra | 88 000 | 28,9 |
93. | Citroën Berlingo | 127 000 | 29,0 |
94. | Citroën C3 | 87 000 | 29,6 |
95. | Nissan Qashqai | 117 000 | 30,6 |
96. | Volkswagen Fox | 84 000 | 30,8 |
97. | Renault Twingo | 83 000 | 31,3 |
98. | Ford Galaxy | 160 000 | 31,8 |
99. | Peugeot 207 | 93 000 | 31,9 |
100. | Citroën C4 | 106 000 | 32,0 |
101. | Kia Picanto | 82 000 | 32,4 |
102. | Fiat Punto | 98 000 | 32,7 |
103. | Renault Clio | 93 000 | 33,4 |
104. | Fiat Panda | 84 000 | 34,3 |
105. | Dacia Sandero | 97 000 | 34,7 |
106. | Renault Kangoo | 113000 | 34,9 |
107. | Dacia Logan | 122 000 | 38,5 |
108. | Chevrolet Matiz | 71 000 | 38,8 |
10–11-vuotta vanhat henkilöautot |
|||
Isojen vikojen osuus, keskiarvo 28,2 prosenttia * |
|||
Sija |
Malli |
Keskimääräinen
|
Isojen
|
1. | Porsche 911 | 75 000 | 11,1 |
2. | Audi TT | 115 000 | 15,6 |
3. | Volkswagen Golf Plus | 116 000 | 17,6 |
4. | Mercedes-Benz SLK | 91 000 | 19,5 |
5. | Volkswagen Eos | 128 000 | 21,2 |
6. | Ford Fusion | 100 000 | 21,8 |
7. | Toyota Auris | 114 000 | 22,0 |
8. | Honda CR-V | 138 000 | 22,6 |
9. | Mercedes-Benz A-sarja | 108 000 | 23,1 |
10. | Audi A4 / A5 | 163 000 | 23,2 |
10. | Volkswagen Tiguan | 143 000 | 23,2 |
12. | BMW X3 | 157 000 | 23,3 |
13. | Audi A3 | 146 000 | 23,6 |
13. | Toyota Corolla Verso | 150 000 | 23,6 |
15. | BMW 5-sarja / 6-sarja | 189 000 | 23,7 |
15. | Volkswagen Golf | 146 000 | 23,7 |
17. | BMW X5 / X6 | 185 000 | 24,6 |
17. | Volvo V70 | 202 000 | 24,6 |
19. | Mini | 115 000 | 24,7 |
19. | Volkswagen Touran | 169 000 | 24,7 |
21. | Suzuki SX4 | 111 000 | 25,0 |
22. | Opel Agila | 84 000 | 25,1 |
23. | Toyota Yaris | 108 000 | 25,2 |
24. | Smart Fortwo | 88 000 | 25,4 |
25. | Mazda 2 | 106 000 | 25,6 |
26. | Mercedes-Benz B-sarja | 116 000 | 25,7 |
27. | Volkswagen Caddy | 159 000 | 25,9 |
28. | Ford Fiesta | 107 000 | 26,0 |
29. | Ford Kuga | 151 000 | 26,5 |
30. | Mercedes-Benz C-sarja | 141 000 | 26,6 |
31. | Mitsubishi Colt | 110 000 | 26,7 |
31. | Volkswagen Touareg | 178 000 | 26,7 |
33. | BMW 1-sarja | 136 000 | 26,8 |
34. | Mazda 6 | 136 000 | 26,9 |
35. | Toyota RAV4 | 135 000 | 27,0 |
36. | Toyota Avensis | 159 000 | 27,2 |
37. | Suzuki Jimny | 96 000 | 27,4 |
38. | BMW 3-sarja | 158 000 | 27,7 |
38. | Seat Altea | 140 000 | 27,7 |
38. | Toyota Aygo | 99 000 | 27,7 |
41. | Honda Jazz | 105 000 | 27,8 |
Keskiarvo | – | 27,8 | |
41. | Opel Corsa | 109 000 | 28,4 |
43. | Audi A6 | 204 000 | 28,5 |
44. | Škoda Fabia | 115 000 | 28,6 |
45. | Škoda Octavia | 166 000 | 28,7 |
46. | Opel Astra | 138 000 | 29,0 |
47. | Seat Leon | 141 000 | 29,2 |
48. | Mercedes-Benz ML / GL-sarja | 182 000 | 29,3 |
49. | Ford Focus C-Max | 130 000 | 29,4 |
49. | Honda Civic | 134 000 | 29,4 |
51. | Volkswagen Polo | 114 000 | 29,8 |
52. | Opel Meriva | 103 000 | 29,9 |
53. | Hyundai i30 | 125 000 | 30,1 |
53. | Peugeot 107 | 97 000 | 30,1 |
55. | Citroën C1 | 104 000 | 30,7 |
55. | Škoda Roomster | 135 000 | 30,7 |
55. | Volkswagen Passat | 197 000 | 30,7 |
58. | Ford Mondeo | 167 000 | 30,8 |
58. | Opel Vectra | 170 000 | 30,8 |
58. | Opel Zafira | 155 000 | 30,8 |
61. | Mitsubishi Outlander | 154 000 | 31,1 |
62. | Mercedes-Benz E-sarja | 183 000 | 31,2 |
62. | Renault Modus | 104 000 | 31,2 |
64. | Nissan Note | 116 000 | 31,3 |
64. | Peugeot 308 | 125 000 | 31,3 |
66. | Volvo S40 / V50 | 165 000 | 32,1 |
67. | Hyundai Getz | 106 000 | 32,4 |
68. | Ford S-Max | 178 000 | 32,5 |
68. | Nissan Micra | 104 000 | 32,5 |
70. | Citroën C3 | 99 000 | 32,7 |
71. | Citroën C4 Picasso | 144 000 | 33,2 |
71. | Mazda 3 | 119 000 | 33,2 |
73. | Ford Focus | 136 000 | 33,6 |
74. | Fiat Punto | 116 000 | 33,7 |
75. | Ford Galaxy | 186 000 | 33,8 |
75. | Suzuki Swift | 113 000 | 33,8 |
77. | Seat Ibiza | 131 000 | 34,1 |
77. | Volkswagen Fox | 109 000 | 34,1 |
79. | Fiat 500 | 96 000 | 34,3 |
80. | Hyundai i10 | 94 000 | 34,5 |
81. | Renault Twingo | 101 000 | 34,7 |
82. | Renault Clio | 113 000 | 35,0 |
83. | Renault Scénic | 134 000 | 35,2 |
84. | Kia Cee’d | 135 000 | 35,4 |
85. | Hyundai Tucson | 129 000 | 35,8 |
86. | Kia Picanto | 97 000 | 36,0 |
86. | Nissan Qashqai | 133 000 | 36,0 |
88. | Fiat Panda | 97 000 | 36,1 |
89. | Renault Kangoo | 137 000 | 36,8 |
90. | Peugeot 207 | 109 000 | 37,1 |
91. | Citroën C4 | 125 000 | 37,5 |
92. | Mazda 5 | 146 000 | 37,9 |
93. | Citroën Berlingo | 140 000 | 38,4 |
94. | Renault Mégane | 143 000 | 38,6 |
95. | Ford Ka | 91 000 | 39,0 |
96. | Dacia Sandero | 104 000 | 39,5 |
97. | Volkswagen Sharan | 180 000 | 39,6 |
98. | Chevrolet Matiz | 87 000 | 43,1 |
98. | Dacia Logan | 142 000 | 43,1 |
* Isot viat ovat auton hylkäykseen johtaneita merkittäviä vikoja.
9 miljoonaa määräaikaiskatsastusta Saksassa ajalla heinäkuu 2018–kesäkuu 2019.
Päivitetty 29.11.2019 klo 9.50: Tilaston paras oli Mercedes-Benz GLC eikä CLC. Moottori pahoittelee virhettä
Lähde:
Auto Bild Spezial: TÜV-report 2020, julkaistu Saksassa 8.11.2019
Käytettyjen autojen opas, hinta Saksassa 4,90 euroa. www.vdtuev.de
Lue lisää
- TÜV 2019 -katsastusraportti: Porsche 911 kaikkien ikäryhmien paras automalli
- TÜV 2018 -katsastusraportti: Saksa nousee, Toyota heikkenee
- Näin luet vikatilastoja oikein