18.9.2022 Liikenne Uusin kylätie Itä-Vantaalla – ajokokemus jätti pohdittavaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vastaantulevan auton väistämiseen varautuminen vaatii suurta tarkkuutta näkyvyyden ollessa rajoitettu kylätien mutkaisuuden ja mäkisyyden vuoksi. Uusin kylätiekokeilu sijaitsee Itä-Vantaalla Malmarintiellä, jonka nopeusrajoitus on 30 km/h. Kylätie on liikenneturvallisuuskokeilu. Se tarkoittaa kapeahkoa katua tai tietä, joka on muutettu autoilijoille yksikaistaiseksi. Näin tien molemmille reunoille vapautuu tilaa, joka on jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden käytössä. Kylätien molemmissa päissä on selkeät ohjekyltit. Ajokokemus kylätiellä sai aprikoimaan ratkaisun turvallisuustavoitteita ja toteutunutta kokemusta liikenneympäristössä – nämä kaksi asiaa eivät toteutuneet aivan yksi yhteen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Väistäminen vaatii tarkkuutta Ensimmäisen ajokokemukseni perusteella havaitsin, että vastaantulevan auton väistämiseen varautuminen vaatii suurta tarkkuutta näkyvyyden ollessa rajoitettu kyseisen kylätien mutkaisuuden ja mäkisyyden vuoksi. Vastakkaisen liikenteen kohtaaminen tulee tehdä turvallisesti. Moottoriajoneuvolla tulee siirtyä pientareelle vain, jos pientare on vapaa. Jos pientareella on muita käyttäjiä, tulee odottaa kohtaamiseen tai ohittamiseen sopivaa liikennetilannetta. Pyöräilijän kohdatessa jalankulkijan, pyöräilijä siirtyy keskikaistalle. Keskikaistalle siirtyvä pyöräilijä väistää keskikaistan liikennettä. Talvi tuo haasteita Miten kylätie toimii talvella lumen peittäessä tiemerkinnät, se on vielä arvoitus. Paikalliset tietävät miten ajetaan, mutta miten ajaa satunnainen kulkija? Talven haasteet toi esiin myös Autoliiton koulutuspäällikkö aiemassa Moottorin artikkelissa otsikolla Mikä kylätie? – yksikaistainen ajonopeuksia hillitsevä ratkaisu oudoksuttaa. Ensimmäisenä vaikutelmana jäi mieleen, että kylätien merkinnät ja keskellä oleva kapea ajorata saavat väylän tuntumaan psykologisesti kapeammalta kuin se oikeastaan on. Siksi luulisi, että kylätiellä noudatetaan nopeusrajoitusta paremmin kuin leveämmiltä tuntuvilla väylillä, mutta tutkimustulokset Hattulan Sattulan kylätieltä kertovat, että nopeudet eivät alentuneetkaan tien muututtua kylätieksi. Juuret kaukana historiassa Kylätien juuret ovat löydettävissä kaukaa historiasta. Vuonna 1735 tiet jaettiin yleisiin maanteihin (kaupunkien väliset tiet), kihlakuntien ja pitäjien välisiin teihin sekä kyläteihin. Vuonna 1883 annettu tieasetus ja julistus määritteli teiden jaon tarkemmin. Nyt tiet jaettiin yleisiin teihin ja yksityisiin teihin. Yleisiä teitä olivat maantiet ja kylätiet. Näiden lisäksi olivat vielä tilustiet, joita yksityishenkilöt tekivät omaan käyttöönsä. Vuonna 1910 Suomessa oli 43 860 kilometriä yleisiä teitä, joista 27 300 kilometriä oli maanteitä ja 16 560 kilometriä kyläteitä. Vuoden 1918 tielaissa kyläteistä käytettiin nimitystä paikallistie, joiden rakentaminen ja kunnossapito kuului tiekunnille. Wikipedian mukaan kylätiet olivat alun perin tiekuntien hoitamia teitä. Kylätiet ja kunnantiet lakkautettiin vähitellen vuonna 1958 voimaan tulleen lain perusteella ja tiet muutettiin TVH:n eli Tie- ja vesirakennushallituksen hoitamiksi paikallisteiksi. Kyläteitä ja kunnanteitä siirtyi paikallisteinä 26 000 kilometriä myöhemmän TVL:n eli Tie- ja Vesirakennuslaitoksen hoidettavaksi 1960-luvun puoliväliin mennessä. Teiden hallinnointi yksinkertaistui, kun kylätiekunnat vähitellen poistuivat, ja kuntien huolehdittavaksi jäi vain paikallisteiden ja yksityisteiden kunnossapidon rahoittamisvelvoitteita. Nykyisten kylätiekokeilujen taustalla on paitsi jalankulun ja pyöräilyn turvallisuuden kohentamistavoitteet myös raha: kylätie on huokeampi turvallisuusratkaisu kuin, että rakennettaisiin esimerkiksi yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä. Teksti ja kuva: Timo Turkula Lähteet: Sattulan kylätie: Raportti Uudenmaan ELY-keskuksen kylätiekokeilusta (2019), wikipedia a:1:{i:0;s:6:"120903";} Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2024 Autoilu Vakuuttamattomien autojen määrä laskussa 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Yleinen Lentomatkustus on turvallista, mutta käytä aina turvavyötä! 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 4.4.2024 Autoilu Jos tuulilasi säröytyy, niin se tietää jopa yli tuhannen euron vaihtokuluja 3.4.2024 Autoilu Kesänopeudet käyttöön 3.4. alkaen – paikallisten olosuhteiden mukaisesti 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?