5.7.2021

Varo! Katalysaattorivarkaudet hurjassa kasvussa

päästö

Katalysaattorivarkaudet ovat kasvussa jo Suomessakin. Yksittäisten katalysaattorien varkauksia tehdään nyt härskisti jopa päiväsaikaan parkkipaikoilta.

Autojen kierrätys on ollut ennätystasolla koko tämän vuoden. Suomen Autokierrätys Oy arvioi Traficomilta saatujen romutuspoistotilastojen perusteella tänä vuonna kierrätykseen päätyvän selvästi enemmän autoja kuin koskaan tätä ennen. Suomen Autokierrätyksen, Autopurkamoliiton ja Suomen Katalysaattorikierrätyksen tiedote kertoo kuitenkin valitettavasti samalla, että katalysaattorivarkaudet ovat lisääntyneet rajusti.

Vuoden ensimmäisen viiden kuukauden aikana autojen kierrätys on kasvanut 63 prosenttia viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna, eikä koronavirus aiheuta tässä tilastossa piikkiä. Metallien hinnat ovat olleet kovassa kasvussa, esimerkiksi teräksen ja kuparin maailmanmarkkinahinnat ovat kaksinkertaistuneet. Myös romutuspalkkio ja yleisen ympäristötietoisuuden kasvu ovat lisänneet kierrätysmäärää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Katalysaattorivarkaudet kasvussa

Varjopuolen ilmiö on inhottava. Media on uutisoinut kevään aikana vilkkaasti kasvaneista katalysaattorivarkauksista.

Katalysaattori on arvokas ja se kiinnostaa myös rikollisia. Sen sisältämä rhodium, palladium ja platina ovat nykyisin hyvin kalliita metalleja, ja juuri siksi katalysaattorivarkaudet ovat olleet yleisiä muualla maailmassa jo vuosia.

Valitettavasti ilmiö on rantautunut myös Suomeen. Katalysaattoreita on varastettu ensin isompia määriä esimerkiksi purkamoilta, mutta nyt jopa päiväsaikaan parkkipaikoilta tapahtuvat yksittäiset varkaudet ovat yleistyneet.

– Varkaudet aiheuttavat merkittäviä aineellisia tuhoja, koska autosta rikotaan samalla maskeja, puskureita, jäähdyttimiä, ilmastointilaitteita, välijäähdyttimiä, lukkopeltejä, konepeltejä, pohjalevyjä, pakosarjoja ja turboja. Lisävahingot syntyvät erityisesti siksi, että katalysaattori irrotetaan nopeasti, kertoo Autopurkamoliiton hallituksen puheenjohtaja Veli-Matti Jalonen.

Tiedotteen mukaan on myös olemassa jonkinlaisia viitteitä siitä, että esimerkiksi rahoitusyhtiöiden omistamista autoista olisi irrotettu katalysaattori hyötymismielessä. Tämän lisäksi on epäilyjä, että auton alkuperäinen katalysaattori olisi irrotettu ja myyty eteenpäin, ja tilalle on hankittu edullisempi niin sanottu tarvikekatalysaattori. Suomen Autokierrätyksen, Autopurkamoliiton ja Suomen Katalysaattorikierrätyksen tiedotteen mukaan tarvikekatalysaattori toimii alkuperäistä huonommin, koska se sisältää niukalti kalliita alkuaineita.

Katalysaattorista myrkkyä

Toinen tunnettu petos on tyhjentää katalysaattori keramiikkamassasta, jonka pinnalla arvokkaat aineet ovat. Tämän jälkeen kuori hitsataan kiinni ja asennetaan takaisin paikalleen. Toimenpide on havaittavissa katsastuksessa visuaalisesti ja sen tulisi olla havaittavissa myös päästömittauksessa. Tähän tulisi ehdottomasti puuttua katsastuksessa.

Katalysaattorin sisällä on terveydelle vaarallisia aineita, eikä sitä saa missään nimessä omatoimisesti purkaa. Katalysaattorin tyhjentäminen vapauttaa edellä mainittujen alkuaineiden lisäksi vaarallisia mikropartikkeleja, eli nokea ja polttoainejäämiä.

Terveysriski on välitön sekä ihokosketuksessa että syntynyttä pölyä hengitettäessä. Pakokaasupäästöjä vähentävän katalysaattorin poistaminen tai vaihtaminen alkuperäistä huonompaan lisää auton päästöjä.

– Se on ihan päivän selvää, ettei se ole siellä turhan takia, sanoo Suomen Autokierrätyksen toimitusjohtaja Juha Kenraali.

Mikä avuksi?

Katalysaattoreita kierrätetään ja kaupataan Suomessa vuosittain arviolta yli 100 000. Määrä on suuri ja katalysaattorimarkkinan liiketoimintapotentiaali on merkittävä, mutta yritystoiminnan tulisi olla laillista. Käytettyjen katalysaattoreiden alkuperä on syytä aina selvittää ja yritysten tulisi pidättäytyä ostamasta katalysaattoreita, jos on pienikin epäilys siitä, että ne ovat varastettuja tai niiden kauppaan kytkeytyy harmaata taloutta.

Suomen Autokierrätyksen, Autopurkamoliiton ja Suomen Katalysaattorikierrätyksen mukaan pallo on myös viranomaisilla tai sen lukuun työskentelevillä. Katsastuksessa puututaan jo nyt katalysaattoreihin, joiden toimintakykyä on syytä epäillä ja tarvittaessa tällaiset autot hylätään katsastuksessa. Tämän lisäksi Tullilla tulisi olla riittävät resurssit puuttua käytettyjen katalysaattorien maastavientiin, jos niiden alkuperää ei voida varmistaa.

Suomessa käytetyt katalysaattorit voi luovuttaa maan ulkopuolelle kuljetettavaksi vain rekisteröityneelle jätekuljettajalle tai rekisteröityneelle välittäjälle tai toimijalle, jolla on ympäristö- ja jätteensiirtolupa.

– Myös sisämarkkinoiden pyhään sääntöön tavaroiden vapaasta liikkumisesta tulee voida puuttua, jos havaitaan rikollista toimintaa. Millekään alalle ei tarvita yhtään lisää harmaata taloutta. Tätä varmasti myös verottaja kannattaa lämpimästi, pohtii Juha Kenraali.

Luonnollisesti myös kierrätysala kehittää omia käytäntöjään laittoman katalysaattorikaupan hillitsemiseksi. Kierrätysalan yritykset suhtautuvat myönteisesti läpinäkyvyyden lisäämiseen.

– Käteisen sijaan maksut voitaisiin hoitaa tilisiirtona. Jo nyt käteisen käyttöä rajoittavat muun muassa rahan turvalliseen säilyttämisen ja rahanpesun torjunnan asettamat vaatimukset, arvioi Suomen Katalysaattorikierrätys Oy:n David Hyytinen.

Käteisen käytön poistuminen poistaisi heidän mukaansa joukon ongelmia. Osa kierrätysalan toimijoista on jo vapaaehtoisesti lopettanut käteisen käytön koko toiminnassaan. Samaa voitaisiin edellyttää lainsäädäntömuutoksella koko toimialalta.

Lähde: Autoalan Tiedotuskeskus, Kuvituskuva: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat