11.9.2016 Liikenne Vastuullisen kuljetusyrittäjän tunnistaa jatkossa riskiluokituksesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuoden 2017 alusta kuljetusyrittäjien hyvämaineisuutta arvioidaan koko EU:n alueella. Samalla yhtiöiden vertailemisesta tulee aiempaa helpompaa. Ensi vuoden alusta Euroopan unionin alueella tulee käyttöön maantieliikenteen kuljetusyritysten riskiluokitusjärjestelmä, jonka avulla kuljetusyrityksen hyvämaineisuudesta voi jatkossa varmistua. Yhtenäinen luokitusjärjestelmä tuo tasapuolisuutta eurooppalaisten kuljetusyrittäjien keskuuteen. Samalla voidaan varmistua siitä, että liikenneluvan yhdessä jäsenvaltiossa menettänyt yritys ei voi kiertää säädöksiä hakemalla lupaa toisesta maasta.– Riskiluokitusjärjestelmä kohtelee yhteisön alueella toimivia henkilö- ja tavaraliikenneyrityksiä tasapuolisesti, mikä on erittäin tärkeää reilun kilpailun varmistamiseksi. Riskiluokituksen käyttöönotto vastaa osaltaan myös sektorin harmaan talouden torjuntaan ja siihen, etteivät ns. postilaatikkoyritykset saa jalansijaa kuljetusmarkkinoilla, kuvailee Trafin kehityspäällikkö Mikko Västilä uutta järjestelmää.Tyhjästä riskiluokitusjärjestelmän kanssa ei ole lähdetty liikkeelle, vaan pohjimmaisena tarkoituksena on toteuttaa voimassaolevaa säännöstöä entistä paremmin. Uusi luokitusjärjestelmä koskee kaikkia EU-alueella toimivia kuljetusyrityksiä ja sen pohjana ovat jäsenmaidet omat kansalliset rekisterit. Maan riskiluokitusrekisteriin kerätään tiedot EU-alueella tehdyistä rikkeistä ja tietojen pohjalta kuljetusyrityksille annetaan vuosittain riskiluokitus. Vaikuttavina seikkoina ovat kuljetusyrityksen tekemät ja kuljetustoiminnan kannalta olennaiset rikkomukset, kuten ajo- ja lepoaikasäännösten rikkeet tai ajopiirturin manipulointi. Suomessa rekisterin kansallinen yhteyspiste on Trafi.– Asia eli se, että kuljetusyritysten täytyy olla hyvämaineisia liikenneluvan saadakseen, ei ole muuttunut mihinkään. Jatkossa asiaa tullaan kuitenkin tarkastelemaan tarkemmin ja uuden riskiluokituksen avulla varmistamme, että liikenneluvan ehdot täyttyvät myös luvan voimassaolon aikana, Västilä painottaa.Kuljetusyrityksille kehityspäällikkö puolestaan vinkkaa: – Kuljetusyritykset voivat käyttää apunaan mm. Trafin luomaa vastuullisuusmallia, jonka perusteita noudattamalla liikenneluvan hyvämaineisuudesta on mahdollista pitää kiinni.Muutokset puhaltavat myös EU:n ulkopuolisten kuljetusyritysten sääntelyssä. 47 jäsenvaltion sopimassa CEMT-lupajärjestelmässä myönnettävien kuljetuslupien edellytykset muuttuvat, ja lisäksi suunnitteilla on sähköisen eCEMT-järjestelmän käyttöönotto. Sähköinen järjestelmä tuo kuljetusten valvonnan reaaliaikaiseksi ja valvonta helpottuu ilman, että hallinnollinen taakka lisääntyy.– Tarkoituksena on, että kaikesta maanteillämme tapahtuvasta henkilö- ja tavarakuljetusliikenteen laadusta voidaan olla varmoja. Uudet käytänteet edistävät myös osaltaan alan kehittymistä, Västilä täsmentää.Lähde: Trafi Kuva: Jari KohonenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?