11.9.2016 Liikenne Vastuullisen kuljetusyrittäjän tunnistaa jatkossa riskiluokituksesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuoden 2017 alusta kuljetusyrittäjien hyvämaineisuutta arvioidaan koko EU:n alueella. Samalla yhtiöiden vertailemisesta tulee aiempaa helpompaa. Ensi vuoden alusta Euroopan unionin alueella tulee käyttöön maantieliikenteen kuljetusyritysten riskiluokitusjärjestelmä, jonka avulla kuljetusyrityksen hyvämaineisuudesta voi jatkossa varmistua. Yhtenäinen luokitusjärjestelmä tuo tasapuolisuutta eurooppalaisten kuljetusyrittäjien keskuuteen. Samalla voidaan varmistua siitä, että liikenneluvan yhdessä jäsenvaltiossa menettänyt yritys ei voi kiertää säädöksiä hakemalla lupaa toisesta maasta. – Riskiluokitusjärjestelmä kohtelee yhteisön alueella toimivia henkilö- ja tavaraliikenneyrityksiä tasapuolisesti, mikä on erittäin tärkeää reilun kilpailun varmistamiseksi. Riskiluokituksen käyttöönotto vastaa osaltaan myös sektorin harmaan talouden torjuntaan ja siihen, etteivät ns. postilaatikkoyritykset saa jalansijaa kuljetusmarkkinoilla, kuvailee Trafin kehityspäällikkö Mikko Västilä uutta järjestelmää. Tyhjästä riskiluokitusjärjestelmän kanssa ei ole lähdetty liikkeelle, vaan pohjimmaisena tarkoituksena on toteuttaa voimassaolevaa säännöstöä entistä paremmin. Uusi luokitusjärjestelmä koskee kaikkia EU-alueella toimivia kuljetusyrityksiä ja sen pohjana ovat jäsenmaidet omat kansalliset rekisterit. Maan riskiluokitusrekisteriin kerätään tiedot EU-alueella tehdyistä rikkeistä ja tietojen pohjalta kuljetusyrityksille annetaan vuosittain riskiluokitus. Vaikuttavina seikkoina ovat kuljetusyrityksen tekemät ja kuljetustoiminnan kannalta olennaiset rikkomukset, kuten ajo- ja lepoaikasäännösten rikkeet tai ajopiirturin manipulointi. Suomessa rekisterin kansallinen yhteyspiste on Trafi. – Asia eli se, että kuljetusyritysten täytyy olla hyvämaineisia liikenneluvan saadakseen, ei ole muuttunut mihinkään. Jatkossa asiaa tullaan kuitenkin tarkastelemaan tarkemmin ja uuden riskiluokituksen avulla varmistamme, että liikenneluvan ehdot täyttyvät myös luvan voimassaolon aikana, Västilä painottaa. Kuljetusyrityksille kehityspäällikkö puolestaan vinkkaa: – Kuljetusyritykset voivat käyttää apunaan mm. Trafin luomaa vastuullisuusmallia, jonka perusteita noudattamalla liikenneluvan hyvämaineisuudesta on mahdollista pitää kiinni. Muutokset puhaltavat myös EU:n ulkopuolisten kuljetusyritysten sääntelyssä. 47 jäsenvaltion sopimassa CEMT-lupajärjestelmässä myönnettävien kuljetuslupien edellytykset muuttuvat, ja lisäksi suunnitteilla on sähköisen eCEMT-järjestelmän käyttöönotto. Sähköinen järjestelmä tuo kuljetusten valvonnan reaaliaikaiseksi ja valvonta helpottuu ilman, että hallinnollinen taakka lisääntyy. – Tarkoituksena on, että kaikesta maanteillämme tapahtuvasta henkilö- ja tavarakuljetusliikenteen laadusta voidaan olla varmoja. Uudet käytänteet edistävät myös osaltaan alan kehittymistä, Västilä täsmentää. Lähde: Trafi Kuva: Jari Kohonen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Cadillac Escalade 25 vuotta - sivujuonteesta statussymboliksi 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta