12.10.2022

Vauhtia ja vaarallisia tilanteita – ylinopeuksien karu sato taajamissa

Onnettomuustutkinta paljastaa: 63 % kuljettajista ajoi ylinopeutta niissä onnettomuuksissa, jotka aiheuttivat moottoriajoneuvossa olleen menehtymisen.

Taajamissa sattuvien vaarallisten liikennetilanteiden taustalla on usein aiheuttajakuljettajan ajoneuvon ylinopeus.

Onnettomuustietoinstituutin (OTI) raportti paljastaa taajamissa sattuneista vakavista kolareista, että 63 % aiheuttajakuljettajista ajoi vähintään 10 km/h ylinopeutta niissä onnettomuuksissa, jotka aiheuttivat moottoriajoneuvossa olleen menehtymisen.

Monella kuskilla ylinopeus suhteessa tiekohtaiseen nopeusrajoitukseen oli merkittävästi suurempi: suurin osa, 80 %, kaikista vähintään 10 km/h ylinopeutta ajaneista aiheuttajista ajoi vähintään 30 km/h ylinopeutta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nippu holtittomuuksia

Ylinopeus kielii holtittomasta suhtautumisesta liikennesääntöihin. Ja jos joku ajaa ylinopeutta, on samalla kuskilla usein kontollaan muutakin piittaamattomuutta, OTIn taajamaraportti 2021 paljastaa.

Raportin mukaan onnettomuuksien aiheuttajina olleiden henkilö- ja pakettiautonkuljettajien osuus, jotka rikkoivat samanaikaisesti useaa sääntöä (olivat humalassa tai huumeissa, ajoivat vähintään 10 km/h ylinopeutta, eivätkä käyttäneet turvavyötä), oli 20 %.

Miltei joka toisella (44 %) aiheuttajina olleista henkilö- ja pakettiauton kuljettajista havaittiin ainakin kaksi näistä rikkomuksista.

Kaikista aiheuttajakuljettajista 19 prosentilla ei ollut voimassa olevaa tai onnettomuusajoneuvolla ajamiseen riittävää ajokorttia. Monilla oli myös taustallaan kehno liikennehistoria: aiheuttajakuljettajista hieman yli puolella (54 %) oli kontollaan aiempia liikennerikkomuksia – joka kolmannella kolme tai useampia rikkomuksia.

Kuljettajan kunto riskinä

OTIn raportin mukaan yleisin onnettomuuden taustalla vaikuttanut riskitekijä liittyi aiheuttajakuljettajan tilaan tai toimintaan. Näitä onnettomuuksille altistavia riskitekijöitä olivat esimerkiksi päihteiden vaikutuksen alaisena ajaminen, vähäinen ajokokemus ja sairaudet.

Vaikka onnettomuudet eivät johtuneet sairauskohtauksista, heikensivät erilaiset sairaudet lautakuntien mukaan esimerkiksi kuljettajan havainnointi- ja toimintakykyä sekä kykyä arvioida riskejä, raportissa tähdennetään.

Joissakin tapauksissa sairaus puolestaan alensi kuljettajan vireystilaa.

Ennakointiin ja liikennetilanteeseen liittyvä taustariski tarkoitti aiheuttajakuljettajilla useimmiten ylinopeudella tai liian suurella tilannenopeudella ajamista, joita ilmeni kaikkiaan 67 prosentissa onnettomuuksista.

Ajoneuvon ikä ja kunto vaikuttaa

Tutkinnassa havaittiin myös, että ajoneuvon iällä ja kunnolla on merkitystä. Iäkkäässä ajoneuvossa ei ole kaikkia niitä aktiivisia ja passiivisia turvavarusteita, joita on moderneimmissa autoissa.

Raportissa asiasta kerrotaan seuraavasti: Ajoneuvon ajo-ominaisuuksien näkökulmasta tyypillisin riskitekijä oli se, ettei onnettomuuden aiheuttaneen kuljettajan ajoneuvossa ollut usein ajamista tukevia aktiivisia ajoneuvojärjestelmiä, kuten ajonvakautusta, kaistavahtia tai hätäjarrutusjärjestelmää.

Ajoneuvojärjestelmien puutteet mainittiin joka viidennen (21 %) onnettomuuden taustalla. Iso yllätys ei ole, että turvalaitteiden ja ajoneuvon törmäysturvallisuuden näkökulmasta tyypillisin taustariski aiheuttajien ajoneuvoissa oli turvavyön käyttämättömyys.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Raportissa 78 kuolonkolaria

OTI taajamaraportti 2021:n mukaan vuosina 2015–2019 taajamissa tapahtui 78 moottoriajoneuvossa olleen osallisen kuolemaan johtanutta onnettomuutta.

Raportissa on tarkasteltu taajamissa vuosina 2015–2019 tapahtuneita liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimia kuolemaan johtaneita tieliikenneonnettomuuksia sekä liikennevakuutuksesta korvattuja vahinkoja.

Teksti: Marko Jokela Kuvituskuva: Onnettomuustietoinstituutti Lähde: OTI taajamaraportti 2021 

Luetuimmat