12.10.2022 Liikenne Vauhtia ja vaarallisia tilanteita – ylinopeuksien karu sato taajamissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Onnettomuustutkinta paljastaa: 63 % kuljettajista ajoi ylinopeutta niissä onnettomuuksissa, jotka aiheuttivat moottoriajoneuvossa olleen menehtymisen. Taajamissa sattuvien vaarallisten liikennetilanteiden taustalla on usein aiheuttajakuljettajan ajoneuvon ylinopeus. Onnettomuustietoinstituutin (OTI) raportti paljastaa taajamissa sattuneista vakavista kolareista, että 63 % aiheuttajakuljettajista ajoi vähintään 10 km/h ylinopeutta niissä onnettomuuksissa, jotka aiheuttivat moottoriajoneuvossa olleen menehtymisen. Monella kuskilla ylinopeus suhteessa tiekohtaiseen nopeusrajoitukseen oli merkittävästi suurempi: suurin osa, 80 %, kaikista vähintään 10 km/h ylinopeutta ajaneista aiheuttajista ajoi vähintään 30 km/h ylinopeutta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nippu holtittomuuksia Ylinopeus kielii holtittomasta suhtautumisesta liikennesääntöihin. Ja jos joku ajaa ylinopeutta, on samalla kuskilla usein kontollaan muutakin piittaamattomuutta, OTIn taajamaraportti 2021 paljastaa. Raportin mukaan onnettomuuksien aiheuttajina olleiden henkilö- ja pakettiautonkuljettajien osuus, jotka rikkoivat samanaikaisesti useaa sääntöä (olivat humalassa tai huumeissa, ajoivat vähintään 10 km/h ylinopeutta, eivätkä käyttäneet turvavyötä), oli 20 %. Miltei joka toisella (44 %) aiheuttajina olleista henkilö- ja pakettiauton kuljettajista havaittiin ainakin kaksi näistä rikkomuksista. Kaikista aiheuttajakuljettajista 19 prosentilla ei ollut voimassa olevaa tai onnettomuusajoneuvolla ajamiseen riittävää ajokorttia. Monilla oli myös taustallaan kehno liikennehistoria: aiheuttajakuljettajista hieman yli puolella (54 %) oli kontollaan aiempia liikennerikkomuksia – joka kolmannella kolme tai useampia rikkomuksia. Kuljettajan kunto riskinä OTIn raportin mukaan yleisin onnettomuuden taustalla vaikuttanut riskitekijä liittyi aiheuttajakuljettajan tilaan tai toimintaan. Näitä onnettomuuksille altistavia riskitekijöitä olivat esimerkiksi päihteiden vaikutuksen alaisena ajaminen, vähäinen ajokokemus ja sairaudet. Vaikka onnettomuudet eivät johtuneet sairauskohtauksista, heikensivät erilaiset sairaudet lautakuntien mukaan esimerkiksi kuljettajan havainnointi- ja toimintakykyä sekä kykyä arvioida riskejä, raportissa tähdennetään. Joissakin tapauksissa sairaus puolestaan alensi kuljettajan vireystilaa. Ennakointiin ja liikennetilanteeseen liittyvä taustariski tarkoitti aiheuttajakuljettajilla useimmiten ylinopeudella tai liian suurella tilannenopeudella ajamista, joita ilmeni kaikkiaan 67 prosentissa onnettomuuksista. Ajoneuvon ikä ja kunto vaikuttaa Tutkinnassa havaittiin myös, että ajoneuvon iällä ja kunnolla on merkitystä. Iäkkäässä ajoneuvossa ei ole kaikkia niitä aktiivisia ja passiivisia turvavarusteita, joita on moderneimmissa autoissa. Raportissa asiasta kerrotaan seuraavasti: Ajoneuvon ajo-ominaisuuksien näkökulmasta tyypillisin riskitekijä oli se, ettei onnettomuuden aiheuttaneen kuljettajan ajoneuvossa ollut usein ajamista tukevia aktiivisia ajoneuvojärjestelmiä, kuten ajonvakautusta, kaistavahtia tai hätäjarrutusjärjestelmää. Ajoneuvojärjestelmien puutteet mainittiin joka viidennen (21 %) onnettomuuden taustalla. Iso yllätys ei ole, että turvalaitteiden ja ajoneuvon törmäysturvallisuuden näkökulmasta tyypillisin taustariski aiheuttajien ajoneuvoissa oli turvavyön käyttämättömyys. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Raportissa 78 kuolonkolaria OTI taajamaraportti 2021:n mukaan vuosina 2015–2019 taajamissa tapahtui 78 moottoriajoneuvossa olleen osallisen kuolemaan johtanutta onnettomuutta. Raportissa on tarkasteltu taajamissa vuosina 2015–2019 tapahtuneita liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimia kuolemaan johtaneita tieliikenneonnettomuuksia sekä liikennevakuutuksesta korvattuja vahinkoja. Teksti: Marko Jokela Kuvituskuva: Onnettomuustietoinstituutti Lähde: OTI taajamaraportti 2021 Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku