27.4.2021 Liikenne Viidennen sukupolven sisarukset – Finnlinesin GG5G-sisaraluksia jo maailmalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä GG5G-sisarusparven ensimmäiset jäsenet näyttävät tarkasti, kuinka futuristisilla aluksilla Suomesta liikennöidään lähitulevaisuudessa. Olemme pariinkin otteeseen kirjoittaneet Finnlinesin laajoista uudisrakennushankkeista. Tilauksessa on kahden eri luokan aluksia. Ensimmäisen niin kutsutun Grimaldi Green 5th Generation- eli hybridi-ro-ro-luokan edustajan, M/S Finneco I:n, odotetaan saapuvan Suomeen jo tänä vuonna. Saman 12 yksilön vahvuisen sisaruskatraan aluksista suurin osa menee Finnlinesin italialaisen emoyhtiön, Grimaldi Linesin Välimeren-liikenteeseen. Jinlingin telakka Kiinassa näyttää tuottavan laivoja tehokkaasti, sillä lyhyen ajan sisällä liikenteeseen on päässyt jo neljä alusta. Näin meillä onkin tiedossamme Finnlinesin aluksista kaikki yksityiskohdat sekä käyttökokemuksia jo ennen kuin ensimmäinenkään niistä on valmistunut. Sana ”eco” toistuu GG5G-sisarusten nimissä tiuhaan. Nimet Eco Valencia, Eco Barcelona, Eco Livorno ja Eco Savona kertovat myös alusten reitistä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Futuristinen ilme Aikaisemmin julkaistut havainnekuvat ovat nyt totta, sillä alukset eivät poikkea niistä oikeastaan mitenkään. Huomio kiinnittyy ensimmäisenä keulan poikkeukselliseen muotoon. Tai sanotaan pikemminkin uuteen muotivillitykseen, sillä suurimmassa osassa viime vuosina valmistuneista loistoristeilijöistä on tämänkaltainen keula, jota englanniksi kutsutaan termillä ”inverted bow” eli ”käänteinen keula”. Ratkaisu vähentää veden vastetta keulassa, mutta toisaalta keula tuppaa sukeltamaan korkeiden aaltojen alle. Ensin mainittu ominaisuus on kuitenkin vahvasti linjassa GG5G-alusten suunnittelufilosofian kanssa. Alukset palvelevat pelkästään roll-on-roll-of -rahtikäytössä, eli tavara menee laivaan ja sieltä pois kumipyörillä. Yleensä tämä tarkoittaa rekkojen puoliperävaunuja, mutta aluksilta löytyy tusinan verran hyttipaikkoja ajoneuvoyhdistelmien kuljettajille. Autokansia on viisi ja ne vaikuttavat avarilta ja ennen kaikkea valoisilta, sillä luonnonvaloa pääsee sisälle rungon suurista ikkuna-aukoista. Muunneltavuus on todella hyvällä tasolla, ja rampit kestävät jopa 150-tonnisten yhdistelmien painon. Ylin kansista on ulkokansi. Tilaa aluksilla on jopa 500:lle puoliperävaunulle. Kaikki portit sijaitsevat perässä, josta lasti on mahdollista purkaa ja lastata eri tasoilta. Komentosillan takapuolelta avautuu 600-neliöinen aurinkopaneelikenttä. Sen tarkoitus on yhdessä apugeneraattoreiden kanssa ladata merimatkan aikana 5 000 kilowattitunnin litium-ioniakustot. Patentoidun ”Zero Emissions in Port” -järjestelmän avulla alukset ovat pystyneet seisomaan satamassa jopa kahdeksan tuntia ilman apukoneita tai maasähköä. Näin satamakaupunkien hengitysilmaan vaikuttavia haitallisia päästöjä saadaan tehokkaasti kitkettyä. Koneista puheen ollen, sillä osastolla mennään ehkä astetta konservatiivisemmalla kokoonpanolla. Suurikokoisia aluksia liikutetaan kahden Hyundain MAN:in lisenssillä valmistaman yhdeksänsylinterisen turboahdetun kaksitahtidieselin voimalla. Kaksitahtisen meridieselmoottorin etuihin kuuluvat muun muassa parempi teho-painosuhde, yksinkertaisen rakenteen tuomat luotettavuus ja helppo huollettavuus sekä mahdollisuus käyttää useampia erilaisia polttoaineita. Pakokaasut puhdistetaan erillisellä puhdistusjärjestelmällä. Moottoreiden voima välitetään niille lajityypillisesti suoraan potkuriakselille ja ilman välityksiä aina kahdelle säätölapapotkurille asti. Koneet tuottavat noin 25 500 kilowatin tehot, mikä ei ole kovin iso lukema 238 metriä pitkälle ja 34 metriä leveälle alukselle. Optimaalinen runkosuunnittelu vähentää kuitenkin tehokkaasti veden vastusta, jolloin kelvollinen, hiukan alle 21 solmun nopeus saavutetaan. Erot Suomi-laivoihin Vaikka Finnlinesin tulevat Finnecot ovat nyt esiteltävien Grimaldin alusten sisaria, tulee niistä löytymään muutamia eroavaisuuksia liittyen esimerkiksi olosuhteisiin (Välimeri vs. pohjoinen Itämeri) sekä käyttötarkoituksiin. Ensinnäkin Finnlinesin alusten suomalais-ruotsalainen jääluokitus tulee olemaan merialueidemme vaatima 1A Super eli kaikkein korkein. Autokansia on yksi vähemmän ja sitä kautta kaistametrit vähenevät 7 800:sta 5 800:aan. Finnlinesin laivoja tullaan käyttämään monipuolisemmin. Siinä missä Grimaldi kuljettaa Välimerellä lähes yksinomaan rekkarahtia, matkaa Finnecojen kyydissä tulevaisuudessa vastavalmistuneita Mercedeksiä Uudenkaupungin tehtaalta Keski-Eurooppaan. Paluupostina Saksasta saapuu rekkoja täynnä Mersujen osia loppukokoonpanoa varten. Pyörät pysyvät pyörimässä. Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Knud E. Hansen Lähteet: Grimaldi, Knud E. Hansen, Motorship.com Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku