27.4.2021 Liikenne Viidennen sukupolven sisarukset – Finnlinesin GG5G-sisaraluksia jo maailmalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä GG5G-sisarusparven ensimmäiset jäsenet näyttävät tarkasti, kuinka futuristisilla aluksilla Suomesta liikennöidään lähitulevaisuudessa. Olemme pariinkin otteeseen kirjoittaneet Finnlinesin laajoista uudisrakennushankkeista. Tilauksessa on kahden eri luokan aluksia. Ensimmäisen niin kutsutun Grimaldi Green 5th Generation- eli hybridi-ro-ro-luokan edustajan, M/S Finneco I:n, odotetaan saapuvan Suomeen jo tänä vuonna. Saman 12 yksilön vahvuisen sisaruskatraan aluksista suurin osa menee Finnlinesin italialaisen emoyhtiön, Grimaldi Linesin Välimeren-liikenteeseen. Jinlingin telakka Kiinassa näyttää tuottavan laivoja tehokkaasti, sillä lyhyen ajan sisällä liikenteeseen on päässyt jo neljä alusta. Näin meillä onkin tiedossamme Finnlinesin aluksista kaikki yksityiskohdat sekä käyttökokemuksia jo ennen kuin ensimmäinenkään niistä on valmistunut. Sana ”eco” toistuu GG5G-sisarusten nimissä tiuhaan. Nimet Eco Valencia, Eco Barcelona, Eco Livorno ja Eco Savona kertovat myös alusten reitistä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Futuristinen ilme Aikaisemmin julkaistut havainnekuvat ovat nyt totta, sillä alukset eivät poikkea niistä oikeastaan mitenkään. Huomio kiinnittyy ensimmäisenä keulan poikkeukselliseen muotoon. Tai sanotaan pikemminkin uuteen muotivillitykseen, sillä suurimmassa osassa viime vuosina valmistuneista loistoristeilijöistä on tämänkaltainen keula, jota englanniksi kutsutaan termillä ”inverted bow” eli ”käänteinen keula”. Ratkaisu vähentää veden vastetta keulassa, mutta toisaalta keula tuppaa sukeltamaan korkeiden aaltojen alle. Ensin mainittu ominaisuus on kuitenkin vahvasti linjassa GG5G-alusten suunnittelufilosofian kanssa. Alukset palvelevat pelkästään roll-on-roll-of -rahtikäytössä, eli tavara menee laivaan ja sieltä pois kumipyörillä. Yleensä tämä tarkoittaa rekkojen puoliperävaunuja, mutta aluksilta löytyy tusinan verran hyttipaikkoja ajoneuvoyhdistelmien kuljettajille. Autokansia on viisi ja ne vaikuttavat avarilta ja ennen kaikkea valoisilta, sillä luonnonvaloa pääsee sisälle rungon suurista ikkuna-aukoista. Muunneltavuus on todella hyvällä tasolla, ja rampit kestävät jopa 150-tonnisten yhdistelmien painon. Ylin kansista on ulkokansi. Tilaa aluksilla on jopa 500:lle puoliperävaunulle. Kaikki portit sijaitsevat perässä, josta lasti on mahdollista purkaa ja lastata eri tasoilta. Komentosillan takapuolelta avautuu 600-neliöinen aurinkopaneelikenttä. Sen tarkoitus on yhdessä apugeneraattoreiden kanssa ladata merimatkan aikana 5 000 kilowattitunnin litium-ioniakustot. Patentoidun ”Zero Emissions in Port” -järjestelmän avulla alukset ovat pystyneet seisomaan satamassa jopa kahdeksan tuntia ilman apukoneita tai maasähköä. Näin satamakaupunkien hengitysilmaan vaikuttavia haitallisia päästöjä saadaan tehokkaasti kitkettyä. Koneista puheen ollen, sillä osastolla mennään ehkä astetta konservatiivisemmalla kokoonpanolla. Suurikokoisia aluksia liikutetaan kahden Hyundain MAN:in lisenssillä valmistaman yhdeksänsylinterisen turboahdetun kaksitahtidieselin voimalla. Kaksitahtisen meridieselmoottorin etuihin kuuluvat muun muassa parempi teho-painosuhde, yksinkertaisen rakenteen tuomat luotettavuus ja helppo huollettavuus sekä mahdollisuus käyttää useampia erilaisia polttoaineita. Pakokaasut puhdistetaan erillisellä puhdistusjärjestelmällä. Moottoreiden voima välitetään niille lajityypillisesti suoraan potkuriakselille ja ilman välityksiä aina kahdelle säätölapapotkurille asti. Koneet tuottavat noin 25 500 kilowatin tehot, mikä ei ole kovin iso lukema 238 metriä pitkälle ja 34 metriä leveälle alukselle. Optimaalinen runkosuunnittelu vähentää kuitenkin tehokkaasti veden vastusta, jolloin kelvollinen, hiukan alle 21 solmun nopeus saavutetaan. Erot Suomi-laivoihin Vaikka Finnlinesin tulevat Finnecot ovat nyt esiteltävien Grimaldin alusten sisaria, tulee niistä löytymään muutamia eroavaisuuksia liittyen esimerkiksi olosuhteisiin (Välimeri vs. pohjoinen Itämeri) sekä käyttötarkoituksiin. Ensinnäkin Finnlinesin alusten suomalais-ruotsalainen jääluokitus tulee olemaan merialueidemme vaatima 1A Super eli kaikkein korkein. Autokansia on yksi vähemmän ja sitä kautta kaistametrit vähenevät 7 800:sta 5 800:aan. Finnlinesin laivoja tullaan käyttämään monipuolisemmin. Siinä missä Grimaldi kuljettaa Välimerellä lähes yksinomaan rekkarahtia, matkaa Finnecojen kyydissä tulevaisuudessa vastavalmistuneita Mercedeksiä Uudenkaupungin tehtaalta Keski-Eurooppaan. Paluupostina Saksasta saapuu rekkoja täynnä Mersujen osia loppukokoonpanoa varten. Pyörät pysyvät pyörimässä. Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Knud E. Hansen Lähteet: Grimaldi, Knud E. Hansen, Motorship.com Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa 16.7.2024 Autoilu Liikenteen teoriakokeiden vilpistelyä kitketään tallentavalla kameravalvonnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan