11.10.2017

Viileä kesäsää suitsi liikenneonnettomuuksia: menehtyneitä vähemmän kuin koskaan aiemmin

Onnettomuusautot Mazda 323 ja Ford Mondeo peittyvät harjoituksen alkumetreillä savuun.

Mennyt kesä oli kolea koko maassa, mikä todennäköisesti vähensi osaltaan liikenneonnettomuuksien määrää Suomessa. Kuolleiden määrä on vähäisin koko 49 vuoden tutkintahistorian aikana.

Kulunutta suvea on luonnehdittu kesäksi, jota ei koskaan tullut. Umpisurkeasta säästä on kuitenkin ollut hyötyäkin. Liikenteessä se poiki uuden ennätyksen.

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat tammi–elokuun välillä 148 kuolemaan johtanutta onnettomuutta, joissa menehtyi 158 henkilöä. Määrä on historiallisen pieni.

Kolea kesäsää koetteli koko maassa ja Liikennevakuutuskeskuksen mukaan keli todennäköisesti vähensi osaltaan liikenneonnettomuuksien määrää ennätykselliselle tasolle.

kilpailuta autovakuutuksesi

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kehitystä, sattumaa vai molempia?

Luvut ovat peräisin Onnettomuustietoinstituutin (OTI) tuoreimmasta ennakkoraportista, joka kokoaa yhteen tutkijalautakuntien tutkimat kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet.

– Onnettomuuksien ennätysvähäinen määrä kertoo kehityksen menneen hyvään suuntaan. Hyvä tulos on myös onnekkaiden sattumien siivittämä, sillä satunnaisvaihtelun merkitys on suuri tarkasteltaessa alle vuoden mittaista otosta, raportin laatinut OTIn yhteyspäällikkö Tapio Koisaari muistuttaa.

Koisaaren mukaan menneen kesän koleus vaikutti osaltaan onnettomuuksien vähenemiseen.

– Yllättäen pahimmat liikenneonnettomuudet sattuvat tyypillisesti kesällä kauniilla säällä, koska silloin muun muassa päihteiden käyttö ja sitä kautta liikenteessä olevien riskialttiiden kuljettajien määrä lisääntyy. Tämän kesän viileän sään voidaan siis olettaa hillinneen riskien ottamista ja siten vähentäneen onnettomuuksia.

Sää vaikuttaa myös siihen, kuinka paljon erilaisia ajoneuvolajeja on liikenteessä. Esimerkiksi moottoripyöräonnettomuuksia tapahtui vähiten viiteen vuoteen. Näitä oli tapahtunut kaikkiaan 10 elokuun loppuun mennessä.

– Kehnolla säällä monet jättävät kaksipyöräisten kulkuvälineiden käytön vähemmälle. Kun teillä ei ole juurikaan ajoneuvoja, eipä siellä paljon onnettomuuksiakaan tapahdu, Tapio Koisaari selventää.

Pelastuslaitos

Tasaista laskua eri ikäryhmissä

Moottoriajoneuvo-onnettomuudet vähenivät tasaisesti eri ikäryhmissä.

Nuorten, alle 25-vuotiaiden määrä liikenteessä on vähentynyt, koska ikäluokka on pienempi ja yhä harvempi ajaa ajokortin. Samalla nuorille sattuneet onnettomuudet ovat vähentyneet.

Yli 64-vuotiaiden kuljettajien määrä on puolestaan kasvanut entisestään. Onnettomuuksien määrä ei ole kuitenkaan kasvanut samassa suhteessa, vaan pysynyt aiempien vuosien tasolla.

Pelastuslaitos

Onnettomuudet lisääntyneet Uudellamaalla

Tammi­–elokuussa kuolonkolarit lisääntyivät eniten viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon nähden Helsingissä ja muualla Uudellamaalla.

Onnettomuudet vähenivät eniten Pohjois-Savossa, jossa tapahtui 12 onnettomuutta vähemmän. Tätä selittää osaltaan se, että edellisen vuoden tilastot olivat Pohjois-Savossa poikkeuksellisen synkät.

Poliisi

Fakta: Mikä ihmeen OTI?

Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tekee työtä ennaltaehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa.

OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa muiden liikennevahinkotilastojensa lisäksi.

Tilastotiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti verrattuna kärkikastia.

OTI tarjoa tietoa, jolla voidaan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen sekä lainsäädännön että käytännön toimenpiteiden tasolla.

Instituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa.

Lisätietoa www.oti.fi

Lähde: OTI Kuvitus: Moottorin arkisto/Antti Hentinen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat