2.1.2018 Liikenne Vuosi 2017 ennätysturvallinen liikenteessä – silti EU:n tavoitteesta jäljessä Kuva: Liikenneturva/Nina Mönkkönen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneturvan ja Tilastokeskuksen alustavat arviot osoittavat, että viime vuosi saattoi olla ennätyksellisen turvallinen liikenteessä. Kansainvälisistä tavoitteista ollaan kuitenkin pahasti jäljessä. Vuosi 2017 on alustavien tietojen mukaan liikenteen kaikkien aikojen turvallisin vuosi kotimaan liikenteessä. Tilastokeskuksen ennakkotietojen ja Liikenneturvan keräämien lehtitietojen mukaan tieliikenneonnettomuuksissa menehtyi kuluvana vuonna 210 ihmistä. Se on noin kymmenen prosenttia vähemmän kuin vastaava ennakkotieto oli vuonna 2016. Liikennekuolemien ohella myös onnettomuuksien ja loukkaantuneiden määrä on vähentynyt liikenteessä. Samaan aikaan liikennemäärät ovat kuitenkin jatkaneet edelleen kasvuaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Turvallisempaa ajoa kaksipyöräisillä Peräti kolmannes vuoden henkilövahinkojen vähentymisestä johtuu mopoilijoiden loukkaantumisten vähenemisestä. Myönteistä kehitystä on Liikenneturvan mukaan tapahtunut myös pyöräilijöiden ja moottoripyöräilijöiden turvallisuudessa. Vähemmän rattijuoppoja Kesä oli edellisvuotta selvästi turvallisempi: menehtyneitä oli noin kolmannes vähemmän edellisvuoteen verrattuna ja myös liikenteessä loukkaantuneiden määrä väheni kymmenen prosenttia kesän 2016 lukuihin verrattuna. Myös rattijuopumusonnettomuudet vähenivät. Liikenneturva on huolissaan uuden alkoholilain vaikutuksista rattijuopumusonnettomuuksien määrään. EU:n tavoitteesta jäljessä Liikenneturvan mukaan vuonna 2017 palattiin kahden heikomman vuoden jälkeen hyvälle tielle liikenteen turvallisuuskehityksessä. Kansainvälisistä tavoitteista ollaan kuitenkin vielä paljon jäljessä. – EU:n yhteisenä tavoitteena on puolittaa liikennekuolemat kuluvan vuosikymmenen aikana. Suomen osalta tämä tarkoittaa, että tieliikenteessä uhrien määrä tulisi olla alle 136 vuonna 2020. Tästä tavoitteesta ollaan kyllä pahasti jäljessä. Liikenneturvallisuuden tulisi olla prioriteeteissa korkealla, kun suunnitellaan ja toteutetaan liikennepoliittisia toimenpiteitä, Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen sanoo. Lähde: Liikenneturva Kuva: Nina Mönkkönen / Liikenneturva Lue myös: Liikenneturvallisuustyön monipuolisuus on saavutettua Liikenneturva: tee tämä uudenvuodenlupaus – voit pelastaa henkesi Liikenneturvallisuus parani vuonna 2014 Nuorten liikenneturvallisuus kohenee Ajonvakautus korjaa virheitä – liikenneturvallisuusvaikutus tarkempaan arviointiin Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta