Vuosi 2017 ennätysturvallinen liikenteessä – silti EU:n tavoitteesta jäljessä
Liikenneturvan ja Tilastokeskuksen alustavat arviot osoittavat, että viime vuosi saattoi olla ennätyksellisen turvallinen liikenteessä. Kansainvälisistä tavoitteista ollaan kuitenkin pahasti jäljessä.
Vuosi 2017 on alustavien tietojen mukaan liikenteen kaikkien aikojen turvallisin vuosi kotimaan liikenteessä. Tilastokeskuksen ennakkotietojen ja Liikenneturvan keräämien lehtitietojen mukaan tieliikenneonnettomuuksissa menehtyi kuluvana vuonna 210 ihmistä. Se on noin kymmenen prosenttia vähemmän kuin vastaava ennakkotieto oli vuonna 2016.
Liikennekuolemien ohella myös onnettomuuksien ja loukkaantuneiden määrä on vähentynyt liikenteessä. Samaan aikaan liikennemäärät ovat kuitenkin jatkaneet edelleen kasvuaan.
Turvallisempaa ajoa kaksipyöräisillä
Peräti kolmannes vuoden henkilövahinkojen vähentymisestä johtuu mopoilijoiden loukkaantumisten vähenemisestä. Myönteistä kehitystä on Liikenneturvan mukaan tapahtunut myös pyöräilijöiden ja moottoripyöräilijöiden turvallisuudessa.
Vähemmän rattijuoppoja
Kesä oli edellisvuotta selvästi turvallisempi: menehtyneitä oli noin kolmannes vähemmän edellisvuoteen verrattuna ja myös liikenteessä loukkaantuneiden määrä väheni kymmenen prosenttia kesän 2016 lukuihin verrattuna. Myös rattijuopumusonnettomuudet vähenivät. Liikenneturva on huolissaan uuden alkoholilain vaikutuksista rattijuopumusonnettomuuksien määrään.
EU:n tavoitteesta jäljessä
Liikenneturvan mukaan vuonna 2017 palattiin kahden heikomman vuoden jälkeen hyvälle tielle liikenteen turvallisuuskehityksessä. Kansainvälisistä tavoitteista ollaan kuitenkin vielä paljon jäljessä.
– EU:n yhteisenä tavoitteena on puolittaa liikennekuolemat kuluvan vuosikymmenen aikana. Suomen osalta tämä tarkoittaa, että tieliikenteessä uhrien määrä tulisi olla alle 136 vuonna 2020. Tästä tavoitteesta ollaan kyllä pahasti jäljessä. Liikenneturvallisuuden tulisi olla prioriteeteissa korkealla, kun suunnitellaan ja toteutetaan liikennepoliittisia toimenpiteitä, Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen sanoo.
Lähde: Liikenneturva Kuva: Nina Mönkkönen / Liikenneturva